شناسهٔ خبر: 36503907 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

مجلس در جلسه غیر علنی اجرای طرح سهمیه بندی سوخت را بررسی کرد

اعتراض بنزینی به رئیس مجلس در صحن بهارستان

صاحب‌خبر -

دیروز مجلس تحت الشعاع افزایش قیمت بنزین بود. شمخانی هم به مجلس آمد تا در جلسه غیرعلنی ، شرایط کشور را بیشتر برای نمایندگان تشریح کند. اما نمایندگان بیشترین اعتراضات را به لاریجانی داشتند. که چگونه  او بدون مشورت با مجلسی‌ها در جلسه سران قوا بوده و تصمیم افزایش قیمت بنزین گرفته شده است.
با آغاز جلسه علنی رئیس مجلس با تاکید بر ضرورت جلوگیری از افزایش قیمت سایر کالاها به بهانه افزایش قیمت بنزین تاکید کرد که نیاز است فضای آرامی برای تصمیمات درست فراهم شود.
 علی لاریجانی مجلس با اشاره به جلسه غیرعلنی مجلس برای بررسی افزایش قیمت بنزین گفت: از ساعت ۸ صبح درباره مباحثی که این روزها مطرح است و درباره بحث یارانه‌ها صبحت کردیم و آقای شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز در این جلسه حضور داشت و گزارشی از وضعیت را ارائه کرد همچنین نمایندگان نیز نظراتی داشتند که مطرح کردند.
رئیس مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: آنچه که مهم است این است که اولا دولت منابعی را که به عنوان مابه‌التفاوت در نظر گرفته شده در اسرع وقت به حساب مردم واریز کند و نشان دهد که پای عهد خود ایستاده و کمیسیون مربوطه نیز باید حتما این کار را
 پیگیری کند.
وی افزود: نگرانی مردم این است که این تصمیم تبعاتی برای سایر قیمت‌ها داشته باشد. در این زمینه کمیسیون اقتصادی جلساتی با ستاد تنظیم بازار، تعزیرات، قوه قضائیه و مسئولین ذیربط داشته باشد و نظارتی جدی کند که قیمت‌ها کنترل شود.
لاریجانی افزود: در زمینه اصلاح روش‌ها هم مرکز پژوهش‌ها و کمیسیون اقتصادی بررسی‌های لازم را داشته باشند. همه در این زمینه باید هم داستان باشیم تا آنچه فشار روی مردم است برداشته شود و به مردم کمک شود. دغدغه اصلی نمایندگان هم همین است.
رئیس مجلس اضافه کرد: ان‌شاءالله در مسیر بحث‌هایی که روزهای بعد کمیسیون‌های مجلس دارند مشکلات حل شود. قطعا در فضای آرام اصلاحات سامان خواهد یافت. ما هم احتیاج داریم فضای آرامی برای تصمیمات درست فراهم کنیم.
ایراد مجلس به زمان و شیوه افزایش قیمت بنزین است
سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی هم  با بیان این‌که مجلس شورای اسلامی با توجه به فرمایشات رهبری فواید اجرای طرح افزایش قیمت بنزین را به نفع مردم در نظر خواهد گرفت گفت که اگرچه ایرادات و انتقاداتی به زمان و شیوه این طرح وجود داشته، اما همه موظف هستند همه از آن حمایت کنند.
به گزارش ایسنا، اسدالله عباسی  با اشاره به مباحث مطروحه در جلسه غیرعلنی مجلس برای افزایش قیمت بنزین، گفت: مصوبه سران قوا برای افزایش قیمت بنزین پس از تایید رهبری لازم‌الاجراست. پیش از این هم مجلس شورای اسلامی قانون هدفمندی یارانه‌ها را مصوب کرده بود ولی دولت در نحوه‌ی اجرا تاخیر داشت.
وی ادامه داد: در جلسه تصمیم گرفته شد که کمیسیون برنامه و بودجه و مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ایراداتی که به شیوه‌ی اجرایی این طرح وارد است را جهت کاهش فشار بر مردم بررسی و رفع اشکال کنند و از سوی دیگر قرار شد هرچه سریع‌تر درآمد حاصل از افزایش قیمت بنزین به حساب‌های مردم واریز شود.
عباسی ادامه داد: در ارتباط با نظارت بر قیمت‌ها، قوه قضائیه و سایر دستگاه‌های نظارتی به همراه کمیسیون اقتصادی و سایر کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی بررسی لازم را انجام خواهند داد تا افزایش قیمت بنزین به سایر کالاها تسری پیدا نکند و بازار نظارت و مدیریت شود.
سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به بیانات رهبری درباره افزایش قیمت بنزین اظهار کرد: مجلس شورای اسلامی با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در تلاش است به نحو شایسته فواید اجرای این طرح را به نفع مردم در نظر بگیرد و از این مساله حمایت کند. البته اشکالات و ایراداتی که وجود دارد باید برطرف شود تا مردم دچار زیان و خسارت نشوند.
وی با بیان این‌که نمایندگان در جلسه غیرعلنی مجلس شورای اسلامی ایراداتی به زمان و شیوه اجرای طرح افزایش قیمت بنزین وارد می‌دانستند، در پاسخ به سوالی درباره طرح سوال از رئیس جمهور در این زمینه اضافه کرد: بحثی درباره استیضاح مطرح نشد اگرچه ایراد و انتقاد به زمان اجرا و شیوه آن که مناسب نبوده وارد شده اما در حال حاضر که طرح اجرایی شده همه موظفند براساس اصل ۱۷۶ قانون اساسی از آن حمایت کنند و مسیر را ادامه دهند البته در آینده اصلاحاتی را در این زمینه شاهد خواهیم بود که به سود مردم است و مردم دچار ضرر و زیان نخواهند شد.
عباسی درباره طرح‌های ۲ و ۳ فوریتی نمایندگان برای توقف افزایش قیمت بنزین نیز اظهار کرد: جوانب مختلف این موضوع مورد توجه قرار گرفت و پیشنهاداتی مطرح شد، اما طرح دو فوریتی یا سه فوریتی در این زمینه اعلام وصول نشده و قرار است کمیسیون‌های تخصصی درباره چگونگی اجرای بهتر قانون و آنچه به سود مردم است تصمیم‌گیری کنند.
دو طرح فراکسیون امید درباره لغو افزایش قیمت بنزین از دستور کار خارج شد
سخنگوی فراکسیون امید هم گفت: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری، دو طرح فراکسیون امید درباره لغو افزایش قیمت بنزین از دستور کار خارج شد
فاطمه سعیدی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: شورای مرکزی فراکسیون امید با توجه به نظرات کارشناسی کمیته‌های تخصصی طرحی سه فوریتی برای لغو افزایش قیمت بنزین و به دنبال آن افزایش تدریجی آن از طریق بودجه سنواتی را تهیه کرده بود که با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری این طرح از دستور کار خارج شد.
وی افزود: فراکسیون امید همچنین طرح دو فوریتی دیگری تهیه کرده بود که بر مبنای آن بنزین تک نرخی با نرخ ۱۵۰۰ تومان عرضه شود این طرح هم به دلیل تاکیدات رهبر معظم انقلاب از دستور کار خارج شد.
روند افزایش قیمت بنزین در شورای هماهنگی سران قوا 
یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی هم روند مصوبه شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا درباره افزایش قیمت بنزین را تشریح کرد و گفت که طرح این موضوع در این شورا به یک سال و نیم پیش برمی‌گردد.
محمدرضا تابش در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: با توجه به مجموعه فعل و انفعالات در کشور، شدت گرفتن تحریم‌ها و تحت فشار قرار گرفتن دولت برای تامین منابع و ایفای مسئولیت‌هایی که دارد و هدر رفت انرژی، آلودگی‌های زیست محیطی و تبعات سوء آن موضوع از یک سال و نیم پیش در جلسه شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا مطرح شده و کلیات امر در خصوص ساماندهی نرخ بنزین به تایید رهبری رسیده و ایشان هم گفتند که این کار خوبی است و معنایی ندارد که ۱۰۵ میلیون لیتر بنزین از آب ارزانتر باشد و انرژی هدر شود در حالیکه می‌تواند هدفمند شود و به نقطه هدف اصابت کند و صرف توسعه و پیشرفت کشور و رضایتمندی مردم شود.
نماینده مردم اردکان در مجلس ادامه داد: پس از تایید کلیات قرار شد برای اجرایی شدن آن طرح بیاورند که این روند یک سال و نیم به طول انجامید و حالا به مرحله اجرا رسیده است. در این باره چند جلسه تشکیل شده و در جلسات نهایی تصویب شده که افزایش قیمت بنزین اجرایی شود و رهبری هم تایید کردند.
تابش یادآور شد: البته قرار بود مکانیزم‌هایی طراحی شود که به نحو خوب و موثری اجرایی شود که شاید از این امر خصوصا از جهت اطلاع رسانی به مردم غفلت شده است.
گلایه به خاطر بی‌خبری از افزایش قیمت بنزین
نایب رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور هم  از رئیس مجلس شورای اسلامی به خاطر مطرح نکردن موضوع افزایش قیمت بنزین گلایه کرد.
سید حمیدرضا کاظمی در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور گفت: قصد داشتم در مورد سیل فروردین‌ماه سال ۱۳۹۸ در پلدختر صحبت کنم اما مشکلات مردم و افزایش ناگهانی قیمت بنزین باعث شد که صحبت در مورد سیل را به هفته بعد موکول کرده و در این نطق به مسائل معیشتی بپردازم. ضمن تشکر از مقام معظم رهبری به خاطر «حمایت از سران قوا».
نماینده مردم پلدختر در مجلس شورای اسلامی خطاب به علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: چرا در خصوص این موضوع مهم با نمایندگان مشورت نکردید؟ شما عضوی بودید که در آن جلسه حضور داشتید و می‌توانستید به عنوان رئیس قوه مقننه نظر نمایندگان را نیز ابلاغ کنید. چرا نمایندگان مردم باید از طریق رسانه‌های جمعی نسبت به افزایش قیمت بنزین آگاه شوند؟ من به عنوان نماینده از شما گلایه می‌کنم و قطعا این سخن من حرف بسیاری از نمایندگان است.
نایب رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور افزایش قیمت بنزین را نیازمند بسترسازی و آمادگی فرهنگی – تبلیغاتی و توجیه دانست و گفت: باید صدا و سیما را پای کار می‌آوردیم و با مسئولان و کارشناسان با مردم حرف می‌زدیم.
وی ادامه داد: آیا نمایندگان مردم به اندازه کارشناسانی که در جلسات خاص نظر می‌دهند، صاحب نظر نیستند؟ یقینا هستند اما چرا نمایندگان از طریق جرائد نسبت به افزایش قیمت بنزین آگاه شده‌اند؟ مسئولین کشور باید نسبت به این موضوع مهم آگاه و توجیه می‌شدند و مردم را از طریق تریبون‌های مختلف توجیه می‌کردند.
کاظمی خطاب به مردم ایران تاکید کرد: مجلس شورای اسلامی در تصمیم‌گیری افزایش قیمت بنزین هیچ سهمی نداشته است.
وی ابراز عقیده کرد: افزایش قیمت بنزین باید با شیب ملائم انجام می‌شد؛ نه رشد ۳۰۰ درصدی. دولت بداند با جلوگیری از برخی اقدامات و با مدیریت صحیح می‌توانستیم بخشی از این صرفه‌جویی را هزینه فقرا، ضعفا، مستمندان کنیم که در آن صورت اعتماد مردم نسبت به دولت افزایش
 می‌یافت.
نایب رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در انتقاد از سیاست یارانه‌های دولت، اظهار کرد: همین آقایانی که امروز قیمت بنزین را افزایش دادند منتقدین ارائه‌ی یارانه در گذشته بودند و آن را گداپروری می‌خواندند. حال چرا در شرایط فعلی خود مدافع این موضوع شده و می‌خواهند به همان شیوه عمل کنند؟
کاظمی در پایان نطق خود با بیان این‌که «قشر آسیب دیده جامعه در تحولات اخیر بیشترین خسارت را خواهند دید»، گفت: انتظار می‌رود در وهله‌ی اول به خواسته‌های قشر آسیب پذیر توجه کنید؛ در وهله دوم سریعا پرداخت حق مردم از یارانه‌ها را بپردازید و با نمایندگان و کارشناسان در مورد اشکال روش فعلی گفت‌وگو کنید. در پایان از همه مردم می‌خواهم که آرامش خود را حفظ کرده و با مجریان همکاری کنند.

برچسب‌ها:

نظر شما