شناسهٔ خبر: 36503210 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

به همت قطب های فکری و فرهنگی دفتر تبلیغات اسلامی؛

کرسی ترویجی «چالش های سیاستگذاری خانواده و زنان و گام دوم» برگزار شد

کرسی ترویجی «چالش های سیاستگذاری خانواده و زنان و گام دوم» به همت دانشگاه باقرالعلوم(ع) برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کرسی ترویجی «چالش های سیاستگذاری خانواده و زنان و گام دوم» از سلسله نشست های و کرسی های همایش ملی «بیانیه گام دوم انقلاب و تمدن نوین اسلامی» با موضوع محور دوم این همایش با عنوان «چیستی، چرایی و چگونگی تحقق بیانیه گام دوم انقلاب» در دانشگاه باقرالعلوم(ع) با حضور حجت الاسلام والمسلمین حسین سوزنچی «استاد دانشگاه باقرالعلوم(ع)» و فریبا علاسوند «عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده» به عنوان «ارائه دهنده» و دبیری علمی محمد پورنوروز به همت قطب های فکری و فرهنگی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین حسین سوزنچی اظهار داشت: با این جمله به شدت مخالف هستم که «خانواده کوچکترین واحد خانواده است»؛ کسانی که این جمله را به کار می برند، در واقع خانواده را یکی از واحدهای اجتماعی نگاه می کنند؛ شهید مطهری در مقدمه کتاب «نظام حقوق زن در اسلام» می گوید در فضای غربی مهم ترین مسأله زنان، آزادی زن و مسأله تساوی حقوق او با مرد است و ما می گوییم که از این مسأله مهم تر هم وجود دارد و این که نظام خانواده شبیه سایر نظامات اجتماعی است یا با آنها متفاوت است.

وی با بیان این که قصد واحد شرط امت است، افزود: امت، گروهی هستند که قصد واحدی اینها را جمع کرده است، به این خاطر ممکن است که فردی در این زمان نباشد اما برای امت باشد و در 500 سال قبل بوده است و وحدت زمانی و مکانی شرط امت نیست، بلکه قصد واحد شرط امت است؛ هر مسلمانی که دلش برای اسلام بتپد، حتی اگر در آمریکا هم باشد، جزئی از امت اسلامی است.

حجت الاسلام والمسلمین سوزنچی اظهار داشت: قوانین ناظر بر خانواده در یک نگاه کلی دو دسته است: دغدغه، یک دسته تحقق عشق و مودت و رحمت می باشد و یک دسته دیگر، عدالت است؛ دغدغه قوانینی از جمله قانون مهریه، نفقه، اذن پدر و قوامیت مرد، ایجاد مودت و رحمت است. قانون گذاشته اند که دوستی تقویت شود؛ این قانون ها، قانون هایی از جنس مودت و رحمت است، نه از جنس عدالت؛ طلاق به عنوان حلال مبغوض، قانونی برای زمانی است که عشق حاصل نمی شود و قوانینی مثل ازدواج موقت و تعدد زوجات، قوانین حل بحران است.

استاد دانشگاه باقرالعلوم(ع) تصریح کرد: احیای مسأله حقوق زن، راهی جز مسیر خانواده ندارد؛ اگر مسیر خانواده را نابود کنیم، مشاهده می کنیم که اشتباه کرده ایم و حقوق زن هم نابود می شود؛ اگر خانواده احیا شد، می توانیم دم از امت اسلامی بزنیم که هدف تمدن اسلامی و حکومت ما است.

سپس، فریبا علاسوند اظهار داشت: عدم اجماع بر چیستی خانواده منشأ سیاستگذاری های متفاوت است و این سیاستگذاری ها مختص ایران نیست.

وی گفت: در حوزه فرهنگ تمام مفاهیمی که در خانواده هستند، وقتی که بیرون می آیند، به آن توجه نمی کنیم؛ عشق در درون خانواده هم قداست دارد و هم منشأ اثر است و هم دین از آن طرفداری می کند ولی عشق منهای خانواده خیلی بحران زا می شود.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده تصریح کرد: مسأله رابطه جنسی در درون خانواده مسأله خیلی مهمی است که راجع به آن آموزه های بسیاری وجود دارد و خارج از خانواده اصلی قصه بحران است و با این مواجه هستیم.

وی گفت: بعد از انقلاب اسلامی کارهای زیادی در حوزه فقرزدایی و زنان شد، اما هیچ کسی نیامد بر روی ادراک مردم از تمام این اتفاقات کار کند؛ بنابراین با این که فقر زدایی زیادی صورت گرفت اما مردم بیشتر احساس فقر می کند چرا که کاری به ادراکشان نداشتیم که ادراک را با این سطح و پیشرفت هماهنگ کنیم، در حالی که بحث ادراک سنجی الگو دارد. عنصر پیشرفت جامعه های مدرن ناشی از ادراک سنجی است.

علاسوند افزود: در دنیای متحول با آن مقدار تغییر و تحول، باز می بینیم که خانواده رسمی، سنتی و پربچه و منسجم وجود دارد و تنفس می کند؛ این تنفس به مدد قوانین اجتماعی نیست بلکه به مدد ارزش های ذاتی خودش است./822/ج

نظر شما