شناسهٔ خبر: 36502571 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

نمایندگان کردستان در مجلس:

مخالف انتقال آب سد آزاد به همدان هستیم

صاحب‌خبر -



 نمایندگان مردم استان کردستان در مجلس شورای اسلامی در نشست شورای برنامه‌ریزی و توسعه کردستان اعلام کردند: مخالف جدی انتقال آب سد آزاد به همدان هستند.
رئیس‌مجمع نمایندگان کردستان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: انتقال آب از استانی که کشاورزی و آب آشامیدنی آن مشکل دارد به استانی دیگر به هیچ عنوان قابل قبول نیست.
سید احسن علوی همچنین با تقدیر از آغاز عملیات اجرایی کلنگ‌زنی ساخت سه هزار واحد مسکن مددجویی و نیازمندان در کردستان و تخصیص قابل توجه اعتبار در ماه‌های پایانی سال از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور به کردستان به طولانی شدن زمان اجرای راه آهن تهران - همدان - سنندج‌اشاره و هزینه تاخیر در اجرای آن را ۱۱۰ هزار میلیارد تومان در ۱۵ سال اعلام کرد و یادآور شد: ۴۵ درصد اعتبارات صرف تاخیر در اجرای طرح‌های عمرانی می‌شود که این برای کردستان که از محرومیت تاریخی مزمنی رنج می‌برد، مسئله مهمی است.
علوی همچنین خواستار استفاده از بخش خصوصی برای تسریع در بهره‌برداری از این خط راه آهن شد و از نظام برنامه‌ریزی متمرکز در تهران هم انتقاد کرد و بر تعمیم اختیارات برنامه و بودجه‌ای به مدیران و مسئولین استانی تاکید کرد.
نماینده مردم سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی هم در این نشست گفت: امیدواریم عملیات ساخت فرودگاه سقز در این دولت به اتمام برسد.
محسن بیگلری به وضعیت نامناسب راه‌های روستایی استان کردستان نیز‌اشاره کرد و افزود: شاخص ۴۰ درصدی برخورداری از راه آسفالت روستایی در برابر متوسط ۶۷ درصدی کشوری بسیار ناچیز است و باید عقب‌ماندگی‌ها در این حوزه جبران شود.
وی به مشکلات آب روستاهای سقز و بانه نیز‌اشاره کرد و یادآور شد: ۱۸۰ روستای این ۲ شهرستان مشکل آب آشامیدنی دارند که قرار است از سد چراغ ‌ویس و عباس‌آباد تامین شود که هنوز این اتفاق نیفتاده است.
نماینده مردم سنندج، کامیاران و دیواندره در مجلس شورای اسلامی هم در این نشست از تخصیص ۳۲۰ میلیارد تومان به راه‌آهن سنندج - همدان در سفر معاون رئیس‌جمهور و رئیس‌سازمان برنامه و بودجه کشور خبر داد و گفت: این اعتبار به بخش بزرگی از دغدغه نمایندگان استان پاسخ مناسب داد.
سید مهدی فرشادان اعتبار این طرح در ردیف بودجه امسال را ۱۵۰ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: رقم تخصیصی در این سفر معادل ۲ برابر اعتبار این طرح در سال جاری است که انتطار می‌رود در بودجه ۹۹ به ۴۸۰ میلیارد تومان برسد.
وی سپس به وضعیت جاده‌های استان و تصادفات مرگبار در آن هم‌اشاره کرد و کریدور شمال جنوب را از طرح‌های مهمی دانست که اعتبار تکمیل این طرح بین پنج استانی که از آن سهم دارند تقسیم شده است و همچنین وضعیت نامناسب آب آشامیدنی روستایی را از معضلات مهم استان کردستان دانست که در کنار نبود راه روستایی مناسب بر افزایش حاشیه‌نشینی دامن زده است.

نظر شما