شناسهٔ خبر: 36502443 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

امتحان بحران در انتظار دانش آموزان خوزستانی

دانش آموزان خوزستانی در دو روز گذشته به دلیل آلودگی هوا در کلاس‌های درس حاضر نشدند.

صاحب‌خبر -

سیدعلیرضا شریفی: امروز یکشنبه 26 آبان 98 بود و دومین روزی بود که دانش آموزان برخی از مناطق اهواز به دلیل پدیده وارونگی هوا در کلاس‌های درس حاضر نشدند؛ اما خالی بودن کلاس‌های درس در خوزستان مربوط به امروز و دیروز نیست و از حالا به بعد باید منتظر تعطیلی مکرر مدارس خوزستان به دلیل پدیده‌هایی مانند وارونگی هوا، گرد و غبار، آبگرفتگی معابر و حتی سیل باشیم. البته این‌ها همه بحران‌هایی نیست که مدارس خوزستان را به تعطیلی می‌کشاند و گرمای تابستان هم کلاس‌های این استان را یک ماه زودتر تعطیل می‌کند.

دانش آموز خوزستانی به جای درس در مدرسه، بحران را می‌خواند چرا که در تک تک روزهای سال با بحران ریزگرد، باران آلوده، مدارس فرسوده و تخریبی و... مواجه می‌شود و همه این‌ها موضوعاتی هستند که دانش آموز خوزستانی را از رسیدن به درس و مدرسه باز می‌دارد.

 امسال به اجبار دو هفته مدارس خوزستان را تعطیل کرد اما آیا با اعلام آغاز مجدد سال تحصیلی، استرس و دلهره سیل گذشته و تعطیل شدن کلاس‌ها از یاد دانش آموز خوزستانی رفته است؟ قطعاً استرس سیل به همراه دانش آموزان خواهد بود و آنها از همین حالا برنامه ریزی خود را برای افزایش سطح مهارتی در بازی‌های کامپیوتری در روزهای بحرانی می‌کنند چرا که می‌دانند در هر سال تحصیلی حداقل یک ماه را به دلیل آلودگی‌های رایج از دست می‌دهند و چه چیزی بهتر از بازی‌های کامپیوتری!.

شرایط سیل امسال و بحران‌های محیط زیستی دیگر در سال‌های گذشته، نشان می‌دهد که در استان خوزستان در بحث آموزش و پرورش برنامه بلند مدت نداریم وگرنه عقب ماندن دانش آموزان از درس هیچ توجیهی ندارد. همچنین این مسئله در آینده باید در مدرسه سازی و تعیین ساعات آموزشی دیده شود تا به دانش آموز کمترین آسیب برسد اما باز هم می‌بینیم که در بعضی از روزها مسؤولان به جای حفاظت از سلامت دانش آموزان ترجیح می‌دهند که در هوای آلوده راهی کلاس‌ها شوند تا هم سرپوشی روی آلودگی باشد و هم سرپوشی باشد روی بی برنامگی در حوزه آموزش و پرورش.

تهیه جزوات کمک آموزشی و جبران عقب ماندگی‌ها با استفاده از شبکه‌های تلویزیونی هم از راه‌های مُسکن برای درمان عقب ماندگی‌های آموزشی در خوزستان است اما این‌ها شاید در درس‌های نظری به درد دانش آموزان بخورد اما در درس‌های عملی دانش آموزان از فهم موضوع باز می‌مانند و مهارتی کسب نمی‌کنند تا سال‌های آینده همچنان مسؤولان استانی بگویند که علت بیکاری در خوزستان مهارت نداشتن جوانان است بی آنکه بگویند علت مهارت نداشتن این دانش آموزان چه بود.

هرچند هنوز آموزش و پرورش خوزستان مست از موفقیت چند دانش آموز در کنکور گذشته است اما دیری نمی‌پاید که از تریبون‌های رسمی بگویند موفقیت دانش آموزان در کنکور ربطی به آموزش و پرورش ندارد و ملاک‌های دیگری برای مخفی کاری بی برنامگی در این حوزه مطرح کنند.

انتهای پیام/

نظر شما