شناسهٔ خبر: 36500754 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کمیته مشترک داوری تجاری میان چین و ایران تشکیل شد

پکن- ایرنا- رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران از تشکیل کمیته مشترک داوری میان تجار ایران و چین خبر داد و گفت: با توجه به حجم بالای روابط تجاری دو کشور نیاز است در مورد اختلافاتی که در این زمینه ایجاد می شود بدون ارجاع به دادگاه از طریق این کمیته مشترک داوری، آن را حل و فصل کرد.

صاحب‌خبر -

«مسعود خوانساری» که هفته گذشته در راس هیاتی تجاری به چین سفر کرده بود پیش از ترک این کشور در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه سفر او و هیات همراه به دنبال دعوت اتاق بازرگانی پکن صورت گرفته است تصرح کرد: اتاق های بازرگانی پکن و تهران، اتاق های قویی هستند و می توانیم از فعالیت های همدیگر استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه نشست های خوبی با اتاق های چین و پکن در مورد نحوه همکاری ها بین اتاق های دو کشور برگزار شد افزود: چین اولین شریک تجاری ما در زمینه صادرات و واردات است و تعداد زیادی از بازرگانان دو کشور در چین و ایران فعالیت دارند و چنین دیدارها و نشست هایی لازم است.

خوانساری افزود: ارتباطات زیادی بین دو کشور وجود دارد و علیرغم وجود تحریم ها ارتباطات بین دو کشور به ویژه در سال های اخیر ارتباطات خوبی بوده است در بخش خصوصی هم می توانیم ارتباطات و سطح روابط تجاری را بیش از این افزایش دهیم.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران افزود: در چین به صورت مستمر نمایشگاه هایی دایر می شود که تا کنون کمتر فعال بوده ایم در این سفر یکی از تفاهم نامه های که با اتاق بازرگانی پکن رد و بدل شدن تقویم سالانه دو اتاق به منظور هماهنگی برای شرکت تجار دو کشور در نمایشگاه های یکدیگر بود.

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه فرهنگی که توسط اتاق پکن برگزار می شود گفت: سینما، فیلم، هنرهای دستی و نقاشی از جمله زمینه های همکاری همکاری ایران و چین در این نمایشگاه است.

رییس اتاق بازرگانی تهران از تمدن های ایران و چین به عنوان دو تمدن بزرگ تاریخی یاد کرد و گفت: هرچه بیشتر این دو تمدن با یکدیگر مرتبط شوند به نفع دو کشور خواهد بود.

او در ادامه از گردشگری به عنوان یکی دیگر از زمینه های همکاری دو کشور یاد کرد و گفت: گردشگران چین سالانه 600 میلیارد دلار برای سفر هزینه می کنند که اگر بتوانیم ظرفیت های خودمان را به چینی ها بشناسانیم می توانیم سهم قابل توجهی از این مبلغ را به خودمان اختصاص دهیم.

وی همچنین با اشاره به نمایشگاه فناوری های پیشرفته تکنولوژی چین گفت در ایران هم کارهای خوبی در این زمینه انجام شده است اما می توانیم از تجربیات چین در این زمینه استفاده کنیم اتاق هم با تخفیف مناسبی می تواند زمینه مشارکت شرکت های ایرانی را در این نمایشگاه فراهم کند.

خوانساری در مورد اهمیت مشارکت ایران در طرح یک کمربند یک جاده نیز گفت: ایران یکی از مسیرهای مهم جاده ابریشم است چین اعتبار خوبی برای این پروژه در نظر گرفته است و امیدواریم بتوانیم از ظرفیت های این طرح به خوبی استفاده کنیم.

او با اشاره به جنگ تجاری چین و آمریکا و تاثیر آن بر روابط تجاری ایران و چین نیز گفت: با وجود فشارهایی که طرف آمریکایی در نبرد تجاری بر چین وارد می کند اما روابط چین و ایران به گونه ای است که هیچ عاملی باعث اختلال در آن نشده است.

رییس اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: چین دومین اقتصاد بزرگ دنیا را دارد و روز به روز هم جایگاه خود را ارتقا می دهد بنابراین خیلی  بیشتر از این می توانیم از ظرفیت های این کشور استفاده کنیم یکی از تلاش های ما هم این است که روابط را افزایش دهیم باید بتوانیم از پیشرفت هایی که چینی ها در همه زمینه ها به ویژه تکنولوژی و زیر ساخت ها داشته است استفاده کنیم.

نظر شما