شناسهٔ خبر: 36499684 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

احزاب لبنانی برای معرفی نامزد پست نخست‌وزیری به توافق رسیدند

«صفدی» در مسیر جانشینی «حریری»

صاحب‌خبر -



بنفشه غلامی/ سه حزب اصلی و بزرگ لبنان شامل «حزب‎الله»، «مستقبل» و «امل» در نشست پنجشنبه شب خود به توافق رسیدند که «محمد الصفدی»، وزیر سابق اقتصاد این کشور را به‌عنوان نخست‎وزیر جدید لبنان معرفی کنند.
به‌گزارش روزنامه لبنانی «دیلی استار»، این توافق در دیدار «سعد حریری»، نخست‎وزیر موقت لبنان با «علی حسن خلیل» و «حاج حسین خلیل»، نمایندگان دو حزب شیعی امل و حزب‎الله به دست آمد. هرچند دفتر نخست‌وزیری تنها به اعلام این خبر بسنده کرده، اما وب‌سایت «مستقبل»، تأکید کرده، به جز این دو حزب شیعی، حزب مسیحی «جریان ملی آزاد» هم حمایت خود را از نامزدی «محمد الصفدی» اعلام کرده‎ است. با این حال بنا بر این گزارش هیچ‎کدام از این احزاب اظهار نظری رسمی در این خصوص نداشتند. «الصفدی» نیز هنوز اظهار نظری در این خصوص بیان نکرده‎ است.
از 29 اکتبر (7 آبان) که «سعد حریری» به‌دنبال اعتراض‎های مردمی استعفا کرده‎ است، شماری از کشورهای غربی و همچنین کشورهای عربی حوزه خلیج فارس، با احزاب مختلف لبنانی وارد مذاکره شدند تا هرچه زودتر این بحران را به گونه‎‎ای که دلخواه آنان است، به خاتمه رسانند. اما باید دید انتخاب «محمد صفدی»، خواسته‎های مردم را برآورده می‎سازد یا نه.
«صفدی» و خواسته‎های مردمی
 یکی از خواسته‎های مردم این بود که خواهان روی کار آمدن دولتی تکنوکرات هستند. شبکه خبری لبنانی «ام تی‎وی»، در گزارش تحلیلی خود از انتخاب «محمد صفدی»، تأکید کرده است که دولت آتی لبنان با نخست‎وزیری احتمالی «صفدی»، دولتی تکنوکرات-سیاسی خواهد بود. به این ترتیب ممکن است مردم با این انتخاب راضی شده و به خانه‎های خود بروند. با این حال مردم خواسته دیگری را نیز در جریان اعتراض‎های خود بیان کرده‎اند و آن تغییر در قوانین انتخاباتی فعلی است. طبق قوانین فعلی رئیس جمهوری باید از مسیحیان، نخست‌وزیر از مسلمانان سنی و رئیس مجلس از مسلمانان شیعه باشند. انتخاب «صفدی» به‌عنوان نامزد پست نخست‎وزیری نیز با توجه به سنی بودن وی، بر همین اساس صورت گرفته ‎است. مردم تأکید کرده بودند، نمی‎خواهند فقط شاهد جابه‎جایی سیاستمداران باشند و خواهان مشاهده تغییراتی جدی هستند. از همین رو به‌نظر می‎رسد مردم حتی اگر هم موافق فردی همچون «صفدی» باشند، با روندی که وی برآمده از آن است، موافق نیستند. تلاش مردم برای تجمع پیرامون خانه و بنیاد «صفدی» نیز گواه چنین چیزی بود.
پنجشنبه شب تنها ساعتی پس از آنکه شبکه خبری «ام‌تی‎وی» از توافق احزاب لبنانی برای نامزدی و احراز پست نخست وزیری «محمد الصفدی» خبر داد، معترضانی که در میادین اطراق کرده بودند، به‌سمت خانه و بنیاد «صفدی» رفتند و ساعت 1:30 بامداد به وقت محلی تلاش کردند، خیابان‎های منتهی به این منطقه را ببندند. اما همزمان ارتش نیز وارد عمل شد تا مانع اقدامات آنان شود. آنها در این راه به خشونت هم متوسل شدند و مردی را که تلاش می‎کرد با خودروی خود راه را ببندد، از خودرو به بیرون پرتاب کرده و یک سرباز با نشستن پشت فرمان این خودرو آن را از مسیر حرکت دیگر خودروها خارج کرد. شاید ارتش توانست راهبندان را برطرف کند اما نتوانست جلوی فریادهای مردمی را بگیرد که از نارضایتی خود از انتخاب «صفدی» می‎گفتند. یکی از این معترضان به شبکه خبری «ام تی‎وی» گفت: ما کسی را که خوشنام نیست و نامش لابه‌لای پرونده‎های فساد دیده می‎شود، نمی‎خواهیم.»

«محمد صفدی» کیست
«صفدی» 75 ساله ،  تاجر و سیاستمداری اهل شهر طرابلس و دانش‎آموخته رشته مدیریت در دانشگاه امریکایی بیروت است. او پس از اخذ لیسانس وارد کارهای تجاری در حوزه‎های مسکن و گردشگری و بانکی شد. وی از اواخر دهه 1990 وارد عالم سیاست شد و پس از تأسیس بنیاد خود به‌نام «بنیاد توسعه صفدی»، توانست از حوزه انتخاباتی طرابلس به پارلمان لبنان راه یابد و از همین طریق اندک اندک کرسی وزارت در چندین دولت از دولت‎های لبنان را تصاحب کند. او در دولت «نجیب میقاتی» (2011 تا 2014) وزیر اقتصاد بود و پیش از آن نیز در دولت «سعد حریری»، کار در عالی‌ترین مقام وزارتخانه‎ دارایی و تجارت را تجربه کرده ‎بود. پستی که سال 2008 نیز در دولت «فؤاد سینیوره» در دست داشت. او در حال حاضر نیز نماینده پارلمان کشورش از سوی حزبی موسوم به «بلوک طرابلس» است. «صفدی» همچون «حریری» روابط تنگاتنگی با عربستان دارد.

نظر شما