شناسهٔ خبر: 36499293 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: عصر ایران | لینک خبر

دیوارنگارهای اعتراضی در مناطق لوکس بیروت (+عکس)

بازسازی سازه‌های این منطقه به سبک ساختمان‌های "نئو- ونیزی" و "نئو-موری" توسط مرکز املاک و شرکت ساخت و ساز نخست‌وزیر میلیاردر سابق "سعد حریری" انجام شده است.

صاحب‌خبر -

خلق یک "ققنوس" بزرگ طلایی با بال‌هایی گسترده بر فراز جنگل‌های کوهستانی و در حال سوختن لبنان روی دیوارهای بخش مرکزی بیروت (پایتخت)، "اعتراض هنری "روی دیوارهای این شهر است.

به گزارش عصر ایران، خبرگزاری فرانسه در متنی به نقاشی های برگرفته از اعتراضات لبنان بر دیوارهای بیروت پرداخت. در این گزارش می خوانیم: "حیات ناظر" نقاش این اثر، این طرح و نقاشی را به دیوارهای بیروت اضافه کرده است.

عکس: خبرگزاری فرانسه

در آستانه ماه دوم اعتراضات لبنان، نقاشی و آثار گرافیکی روی دیوارهای مناطق مرکزی چهره بیروت را تغییر داده است.

از 17 اکتبر (25 مهر) سال جاری، شعار ده‌ها هزار لبنانی در اطراف دو میدان اصلی "شهدا" و "ریاض الصلح" بیروت علیه سیاستمداران این کشور شنیده می‌شود.

"ناظر" هنرمند 32 ساله لبنانی یکی از معترضان هنرمند به شرایط لبنان است که معمولا در این مناطق بیروت دیده نمی‌شود. آثار او بیشتر در بوتیک‌های شیک و ساختمان‌های لاکچری به کار می‌رود اما این اعتراضات اولین تجربه هنر خیابانی این نقاش به شمار می‌آید.

او در حالی که کنار بطری‌های رنگ سبز، قرمز و زرد خود سیگار می‌کشد در این باره گفت: تصمیم گرفتم به خیابان بیایم و از مردم  الهام بگیرم.

سپس او به سمت نقاشی "ققنوس" باز گشته و آخرین قلم‌هایش را روی پرنده افسانه‌ای بر فراز جنگل‌های در حال سوختن می‌کشد. این نقاشی به آتش‌سوزی جنگل‌های کوهستانی لبنان کمی قبل از تظاهرات لبنان اشاره دارد.

وی در این باره گفت: ققنوس به ما یادآوری می‌کند که لبنان نباید امید خود را از دست بدهد. زمان سقوط باید دوباره بلند شد و به سمت آزادی پرواز کرد تا به حقوق خود برسیم.

نماد سرمایه‌داری

سد بتونی که "ناظر" روی آن نقاشی می‌کند، از دیوارهای بلندی است که از سازه و مقر سازمان ملل در بیروت محافظت می‌کند، اما اینک به "دیوار انقلاب" برای نقاشان تبدیل شده و با تصاویر و نقاشی‌های ویژه‌ای تزئین می‌شود.

یکی از دیگر معترضان در این میان شعار "به پا خیزید" را همراه با دستی بنفش با نماد V انگلیسی به نشانه پیروزی نقاشی کرده است.

در بخش‌های دیگر این دیوار و‌ سازه‌های دیگر نزدیک به این منطقه،  تصاویر و شعارهای دیگری کشیده و نوشته شده است. "انقلاب ما فمنیستی است"، "عشق جرم نیست" و "ما کاخ‌های شما را می‌سوزانیم" از شعارنوشته‌های روی دیوارها هستند.

عکس: خبرگزاری فرانسه

دیوارنگارهای اعتراضی در مناطق لوکس بیروت (+عکس)

روی برخی از دیوارها نیز کاریکاتور مقامات سیاسی این کشور مانند سعد حریری نخست‌وزیر مستعفی، " نبیه بری" سخن‌گوی پارلمان و رئیس بانک مرکزی این کشور " راید سلامه" نیز با شعارهای مختلف دیده می‌شود.

مقایسه این منطقه با قبل از بازسازی جنگ‌های داخلی این کشور بین سال‌های 1975- 1990 قابل توجه است.

امروز "برج ساعت رولکس" در مقابل پارلمان که با نیروهای امنیتی محاصره شده با بانک‌ها، خانه‌های لوکس و مراکز تجاری فروش برندهای فرانسوی پر شده است.

بازسازی سازه‌های این منطقه به سبک ساختمان‌های "نئو- ونیزی" و "نئو-موری" توسط مرکز املاک نخست‌وزیر میلیاردر سابق "سعد حریری" انجام شده است.

آنها هدف از این سبک ساخت و ساز را جذب سرمایه‌گذاری گردشگران ثروتمند کشورهای خلیج فارس اعلام کرده‌اند.

"سلیم موحد" هنرمند و فعال اجتماعی لبنانی با اشاره به یکی از نقاشی‌هایش رو دیوار گفت: شهر به نماد سرمایه‌داری تبدیل شده است.

او در ادامه روی یکی از موانع پلاستیکی پرید و حین ادامه نقاشی دیواری‌اش در کنار چند تصویر گاو نوشت: "آینده انقلاب ما چیست"؟

عکس: خبرگزاری فرانسه

دیوارنگارهای اعتراضی در مناطق لوکس بیروت (+عکس)

اعتراضات مردم لبنان مانند اعتراضات در دیگر نقاط خاورمیانه و آمریکای لاتین سیاسی و اقتصادی است.

موحد در این باره گفت: در این مطالبات آزادی‌های شخصی نیز مطرح می‌شود که پایه و اساس هر انقلابی است.

موحد می‌گوید: در تمامی نقاشی‌های دیواری "نمادگرایی" دیده می‌شود.

این هنرمند در حین رنگ‌پاشی روی دیوارها گفت: مردم می‌گویند ما نمی‌توانیم این ساختمان‌ها لمس کنیم، ما نمی‌توانیم در آنها زندگی کنیم، بنابراین نشان و اثر خود را روی آن می‌گذاریم.  

موحد از حمله عده‌ای مهاجم در این منطقه به خودش و دزدیده شدن دوچرخه‌اش می‌گوید.

 وی در این باره گفت: امیدوارم این نقاش ها حفظ شود. این نقاشی‌ها خاطره یک قیام است. اگر این نقاشی‌ها پاک شود، ما فراموش خواهیم شد.

"ریدا مولوا" یک مشاور تجاری پس از ترک جلسه خود در این مناطق راه می‌رود: کاری که قبلا هرگز انجام نداده است.

او در این باره گفت: احساس می‌کنم این منطقه را بیشتر از همیشه دوست دارم.

عکس: خبرگزاری فرانسه

دیوارنگارهای اعتراضی در مناطق لوکس بیروت (+عکس)

وی افزود: این مکان جایگاهی است که همه باید از آن بهره‌مند شوند. اما طبقه حاکم آن را به دست آورده است.

 

نظر شما