شناسهٔ خبر: 36498957 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مدیرکل کانون پرورش فکری خراسان رضوی:

کانون می‌خواهد از قصه‌گویی برای ساخت آینده‌ای روشن استفاده کند

502450

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی گفت: تمام همکاران در کانون پرورش فکری تلاش کردند که فضای قصه‌گویی به سمتی حرکت کند تا بتوان از گذشته پرمحتوا بهره برد و از آن برای ساخت آینده‌ای روشن استفاده کرد.

صاحب‌خبر -

 ابراهیم زره‌ساز که در نشست خبری «اختتامیه بیست‌ودومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی» سخن می‌گفت، اظهار کرد: خداوند اولین قصه‌گو و قصه‌نویس عالم هستی است که رسالت نبی‌اکرم(ع) را با فضای محتوایی قصه پیشینیان برای ما به عنوان روشنگری و هدایت بشر ارسال نمود و پیامبر(ص) در قرآن از زبان خداوند قصه‌های بسیار زیبا و درس‌آموز انبیاء گذشته و روایت‌های گذشته را برای ما حکایت می‌کند.

وی افزود: هدف خداوند از قصه‌هایی که در قرآن حکایت می‌کند تربیت، هدایت‌گری و روشنگری است و قاعدتا قصه در مسائل تاریخی، مذهبی و  دینی جایگاه خاص خود را پیدا می‌کند.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی، خاطرنشان کرد: اگر امروز شاهد این هستیم که فرهنگ عاشورا و محرم به عنوان فرهنگ پایدار نسل به نسل چرخیده و به زمان حاضر رسیده یک دلیل دارد و آن این است که قصه عاشورا دراماتیک بودن را با خود به همراه دارد و به عنوان تراژدی، نسل به نسل منتقل شده و به امروز رسیده است.

زره‌ساز مطرح کرد: سیره زندگی ائمه اطهار هر کدام یک قصه است و این قصه‌ها در فضاهای مختلف با ابزارهای مختلف طرح شده و در مسائل تاریخی نیز همین گونه است. در بهترین کتاب‌های تاریخی و ادبیات کهن بن مایه قصه نسل به نسل منتقل شده و قصه‌های اساطیری و تاریخی ما خیلی وقت‌ها می‌تواند الگوی مناسبی باشد.

وی ادامه داد: با توجه به وضعیتی که در آن قرار داریم، می‌توانیم از فضای قصه بهره‌مند شویم و جا دارد که در مباحث بازیابی هویت دینی و تاریخی برای نسل امروز قدم‌های مثمرثمری برداریم و از ابزارهای مختلف مخصوصا ابزار هنر در این زمینه استفاده کنیم تا قصه و قصه‌گویی از همین ابزارهای مهم و مفید برای ارتباط نسلی به نسل دیگر بهره ببرد.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی، افزود: در استان خراسان رضوی ما شاهد ماندگاری قصه‌‎های فولکلور زیادی هستیم، همچنین بسیاری از روستاهای استان قصه‌های بومی دارند که در کنار آن‌ها عروسک‌هایی هم نسل به نسل منتقل شده است و در برخی از شهرستان‌ها قصه‌های عمو نوروز را داریم که هر کدام عروسک و قصه خود را دارند.

زره‌ساز گفت: این دوره از جشنواره با شعار «آینده ساختنی است» آغاز به کار کرده و تمام همکاران در کانون پرورش فکری تلاش کردند که فضای قصه‌گویی به سمتی حرکت کند تا بتوان از گذشته پرمحتوا بهره برد و از آن برای ساخت آینده‌ای روشن استفاده کرد.

تمامی فعالیت‌های کانون فرایندی است

وی عنوان کرد: تمامی فعالیت‌های کانون پرورش فکری استان فرایندی است که در طول سال انجام می‌شود و چون محور فعالیت‌ها کتاب است می‌توان برای آن برنامه‌های متداول و درستی را نیز برنامه‌ریزی کرد.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی، بیان کرد: امسال جشنواره قصه‌گویی در طول سال به شکل فرایندی برگزار شد و بالغ بر 5000 نفر به صورت فرایندی در طول سال با این جشنواره در ارتباط بودند. جشنواره استان در مهرماه همزمان با هفته کودک برگزار شد و پنج نفر از 50 نفر برگزیده، انتخاب و به مرحله منطقه‌ای راه پیدا کردند.

زره‌ساز در خصوص بخش‌های این جشنواره، اضافه کرد: جشنواره قصه‌گویی در دو قالب صحنه‌ای و 90 ثانیه‌ای برگزار شده است؛ قالب صحنه‌ای اجرای صحنه‌ای را با حداکثر 15 دقیقه شامل می‌شود و  در مرحله 90 ثانیه‌ای نیز ویدئوهایی به مدت 90 ثانیه به جشنواره ارسال شده است.

وی خاطرنشان کرد: در همکاری که با شهرداری داشتیم در مرحله فراخوان استقبال خوبی در بخش 90 ثانیه‌ای به وجود آمد و چیزی نزدیک به هزار اثر از مشهد و استان برای این مرحله به جشنواره رسید که در قالب‌های «شهر من»، «خبرنگاران» و «دفاع مقدس» بود. در بخش صحنه‌ای نیز چیزی حدود 540 اثر به این بخش از جشنواره رسید که رقابت بین گروها انجام شد و از استان خراسان پنج اجرا منتخب شدند.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی، اظهار کرد: خراسان رضوی میزبان استان خراسان جنوبی، سیستان‌بلوچستان، یزد، هرمزگان و کرمان برای جشنواره منطقه چهار خواهد بود و برگزیدگان این استان‌ها در تاریخ 28 و 29 آبان ماه به رقابت می‌پردازند، همچنین در مراسم اختتامیه برگزیدگان و منتخبین  آثار داوری شده بخش 90  ثانیه نیز معرفی خواهند شد.

بن مایه تمام هنرها قصه است

زره‌ساز عنوان کرد: به عقیده من قصه، بن مایه اصلی تمام هنرهاست؛ به همین دلیل در حال پیگیری هستیم تا قصه‌های اصیل خراسان به میراث معنوی و ماندگار کشور تبدیل شود و بتوانیم این قصه‌ها را به ثبت برسانیم، همچنین تلاش می‌کنیم قصه‌های خوب دفاع مقدس را نیز جزء قصه‌های ماندگار به ثبت برسانیم.

وی اضافه کرد: از طرفی در تلاشیم با همکاری دستگاه‌های فرهنگی این قصه‌ها را با متریال‌ها و ابزارهای مختلف به آثار هنری تبدیل و در قالب‌هایی که برای کودکان و نوجوانان مؤثر است فضایی را مهیا کنیم.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی، ادامه داد: انجمن قصه‌گویی خراسان رضوی نزدیک به دو ماه است که شکل گرفته و در حال حاضر با حضور پر شور قصه‌گویان حرفه‌ای مشهد و استان در حال برنامه‌ریزی برای کارگاره‌هایی هستند و البته یکی از فعالیت‌های انجام گرفته انجمن تا کنون این بوده که دوره‌های قصه‌گویی برای پرستاران بیمارستان‌ها برگزار کردند.

زره‌ساز در خصوص لیست داوران بخش صحنه‌ای این جشنواره، تصریح کرد: علی خانجانی، عباس جهانگیریان و رضا بابک از داوران منطقه چهار جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی هستند که در مشهد میزبان این عزیزان خواهیم بود. داوران بخش 90 ثانیه‌ای «شهر من» و «دفاع مقدس» نیز به صورت تخصصی از سمت شهرداری و  پیام آزادگان معرفی شده‌اند و به داوری خواهند پرداخت.

وی در مورد جوایز این دوره از جشنواره، اضافه کرد: در خصوص جوایز جشنواره، تندیس‌های جشنواره و مبلغ نقدی را داریم که هم در بخش صحنه‌ای و هم در بخش 90 ثانیه‌ای اهدا خواهد شد.

اختتامیه بخش اصلی جشنواره در شب یلدا برگزار می‌شود

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی، ادامه داد: بخش اصلی جشنواره در 26  الی 30 آذر ماه و اختتامیه در شب یلدا در تهران برگزار خواهد شد و بنا داریم که در سال‌های آینده جشنواره بین‌المللی را در مشهد برگزار کنیم.

زره‌ساز عنوان کرد: همکاری‌های خوب و مناسبی بین کانون پرورش فکری و سازمان بهزیستی در حال شکل‌گیری است. همچنین در طول سال ارتباط خوبی با مهدکودک‌ها داشته‌ایم و در بسیاری از برنامه‌ها و مناسبت‌های موجود در استان و دستگاه‌های مختلف که در عرصه کودک فعالیت دارند با مربیان کانون در ارتباط هستند.

وی افزود: بسیاری از مربیانی که در مهد کودک‌ها و مدارس حضور دارند در دوره‌های مختلف که به صورت فرایندی و مدت‌دار در کانون برگزار می‌کنیم حضور دارند و ما نیز تمام تلاشمان را می‌کنیم که همه چیز را آنطور که شایسته و بایسته است برای آن‌ها محقق کنیم.

وی تشریح کرد: در حوزه بازیابی هویت تاریخی همکاری سه جانبه بین آموزش و پرورش، شهرداری و کانون پرورش فکری در حال شکل‌گیری است، که در همین راستا در کانون 30 قصه مؤثر با موضوع شاهنامه  که با نسل امروز مرتبط است نوشته شده و حدود 26 مورد آن مورد تایید قرار گرفته  است.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی، ادامه داد: در جلسه‌ای که بین کارشناسان شهرداری، کارشناسان خبره آموزش و پرورش و کارشناسان حوزه کودک کانون با موضوع قصه صورت گرفت، قرار شد که قصه‌ها به معلمان منتخب در دوره‌های ابتدایی برخی نواحی آموزش و پرورش مشهد توسط همکاران من در کانون پرورش فکری آموزش داده شوند.

زره‌ساز گفت: آموزش قصه‌گویی با 26 قصه مصور با محوریت شاهنامه انجام گرفته و در کنار آن برخی ابزارها با موضوع قصه‌گویی مانند سرود و نمایش خلاق در نظر گرفته شده و قرار است اتفاقات خوبی رخ دهد.

وی اضافه کرد: در همکاری با بسیج خواهران سپاه امام رضا(ع) جشنواره «غنچه‌های امید» را برگزار کردیم که باعث شد بسیاری از علاقه‌مندان فضای قصه‌گویی در مشهد و استان در این جشنواره حضور پیدا کنند. کانون یک روند فرایندی و زیرساختی را در نظر گرفته  که با حمایت دستگاه‌ها به صورت تخصصی این موضوع در حال شکل‌گیری است.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی، بیان کرد: بودجه جشنواره قصه‌گویی بیشتر حمایتی است که در طول سال تامین می‌شود. هر استان پنج برگزیده دارد که به مرحله پایانی راه پیدا می‌کنند. همچنین در بخش «شهر من» و «خبرنگاران» 6 برگزیده و در بخش «دفاع مقدس» سه برگزیده خواهیم داشت که در 29 آبان انتخاب و معرفی خواهند شد.

زره‌ساز خاطرنشان کرد: در حال حاضر کودکان و نوجوانانی که در این کانون عضو هستند از ما تقاضای 30 هزار کتاب را دارند که کانون به تنهایی قدرت تامین این تعداد کتاب را ندارد و نیازمند حمایت دستگاه‌های مختلف هستیم.

انتهای پیام

نظر شما