شناسهٔ خبر: 36498114 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

شافعی در دیدار با رئیس گروه دوستی پارلمانی گرجستان

رفع محدودیت‌های بانکی و تهاتر کالا لازمه تعاملات اقتصادی

رئیس اتاق بازرگانی ایران: ایران و گرجستان از ظرفیت‌های فراوانی برای توسعه روابط اقتصادی و تجاری برخوردارند، اما لازمه این توسعه روابط، رفع محدودیت‌های بانکی و تهاتر کالا است.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، آقای غلامحسین شافعی در دیدار با شالوا کینکاولیزه رئیس گروه دوستی پارلمانی گرجستان- ایران با تأکید براینکه زمینه‌های همکاری ایران و گرجستان بسیار متنوع است، همکاری‌های ترانزیتی دو کشور در منطقه را مهم برشمرد و افزود: ایران از طریق ارمنستان و گرجستان می‌تواند به دریای سیاه دسترسی پیدا کند؛ علاوه بر این با راه‌اندازی راه‌آهن ایران به آستارا و آذربایجان، فرصت همکاری‌های پیش‌رو بیشتر خواهد شد.
وی با اشاره به پیشینه روابط اقتصادی و سیاسی ایران و گرجستان گفت: توسعه اقتصاد آزاد در گرجستان در سال‌های اخیر با سرعت مناسبی دنبال شده است و گرجستان ازجمله کشور‌هایی است که در اصلاح محیط کسب‌وکار، جزو کشور‌های موفق منطقه محسوب می‌شود ضمن اینکه توسعه اقتصاد و نرخ سرمایه‌گذاری خارجی در گرجستان در کنار قرابت فرهنگی ایران و گرجستان برای مشارکت فعالان اقتصادی دو کشور، فرصت ویژه‌ای فراهم کرده است.
توسعه همکاری‌های بنگاه‌های کوچک و متوسط و گردشگری از دیگر مواردی بود که رئیس اتاق ایران به‌عنوان محور همکاری‌های ایران و گرجستان به آن‌ها اشاره کرد و افزود: نگاه ایران برای توسعه همکاری با این کشور صرفاً بر پایه جمعیت گرجستان نیست؛ گرجستان با چین و اتحادیه اروپا موافقت‌نامه تجارت آزاد دارد که همین برای فعالان اقتصادی ایرانی جذابیت محرکی است تا به توسعه همکاری‌ها فکر کنند.
در ادامه، آقای سید جواد قوام شهیدی سفیر ایران در گرجستان به تشریح فرصت‌های همکاری ایران و گرجستان پرداخت و «کشت فراسرزمینی» را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین فرصت‌های همکاری بین فعالان اقتصادی ایران و گرجستان بیان کرد.
وی با اشاره به توانایی ایرانی‌ها درکشت فرا سرزمینی به‌ویژه در حوزه گندم، ذرت و دانه‌های روغنی، تخصیص زمین بزرگ از سوی گرجستانی‌ها به فعالان اقتصادی ایرانی را خواستار شد.
وی تحقق فرصت‌های همکاری ایران و گرجستان را در گروی ایجاد یک برنامه جامع و حمایت از بخش خصوصی دو کشور دانست و افزود: در حال حاضر فعالان اقتصادی ایرانی در گرجستان به‌صورت پراکنده فعالیت می‌کنند که لازم است تحت مدیریت واحد این امر کنترل شود و هم دولت ایران و هم دولت گرجستان از فعالان اقتصادی نیز حمایت کنند.
شالوا کینکاولیزه رئیس گروه دوستی پارلمانی گرجستان-ایران هم زمینه‌های همکاری ایران و گرجستان را در سه محور مجلس، دولت و بخش خصوصی بیان کرد و گفت: ماه آینده مذاکرات دو دولت برای برنامه‌ریزی و توسعه همکاری‌ها صورت خواهد گرفت.
وی با تأکید بر اینکه تحریم‌ها در حال حاضر برای تقویت همکاری ایران با سایر کشور‌ها مشکل‌ساز شده است، افزود: اطمینان دارم که این مشکل‌ها برطرف خواهد شد و نتیجه به نفع ایران رقم خواهد خورد.

نظر شما