شناسهٔ خبر: 36497717 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار:

عوامل اصلی ناآرامی اخیر در آذربایجان شرقی شناسایی شده‌اند/ وضعیت استان کاملا عادی است

50005

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر این‌که در راستای حفظ نظم و آرامش جامعه، تمامی نقاط شهر مجهز به دوربین مداربسته است، گفت: عواملی که به عنوان "عوامل اصلی" در این ناآرامی‌ها فعالیت داشتند، توسط دوربین‌ها ثبت شده و همه شناسایی شده‌اند که برای تعدادی از آنان اقدام شده و قطعا برای تعداد دیگر نیز اقدام خواهد شد.

صاحب‌خبر -

علیار راستگو در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: در حال حاضر در هیچ شهری از استان مشکل خاصی نداریم و وضعیت استان کاملا عادی است.

وی در این خصوص تشریح کرد: از چند روز پیش فراخوان‌هایی به شکل گسترده که عمدتا از خارج کشور بارگزاری می شدند، در تمام کشور مردم را به اعتراضات خیابانی به خاطر اجرای طرح مدیریت بنزین دعوت می‌کردند و چیزی که در این فراخوان‌ها پیگیری می‌شد، پیاده سازی اعتراض‌های مرسوم در کشورهای خارجی همچون خاموش کردن خودرو و رها کردن آن در خیابان و... بود و می‌خواستند این موارد را در کشورمان شبیه سازی کنند.

وی گفت: روز گذشته نیز در شهرستان ها هیچ مورد خاصی وجود نداشت و از مجموع چهار شهرستان مراغه، مرند، آذرشهر و اهر که تحرکاتی گزارش شده بود، فقط در شهر اهر در یک الی دو نقطه تجمع وجود داشت که مورد خاصی پیش نیامد و بلافاصه توسط مسئولان زیربط مدیریت شد. در باقی شهرها اصلا تجمعی شکل نگرفته بود و اکنون نیز در هیچ شهری مشکل خاصی نداریم و وضعیت استان کاملا عادی است.

به گزارش ایسنا، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان شرقی تشریح کرد: در شهر تبریز نیز عمدتا کانون اصلی اعتراضات در سه الی چهار نقطه شروع شد و سپس همین کانون‌ها به نقاط دیگر منتقل شد. در نهایت این موضوع حل شد و مردم به هیچ عنوان این قضیه را همراهی نکردند و در تخریب اموال عمومی اقدامی نداشتند که پتانسیل بزرگی بود. تبریز بیش از یک و نیم میلیون نفر جمعیت دارد و کل افراد اعتراض کننده نیز کاملا محدود و مشخص بود.

وی با اشاره به وضعیت خسارت‌ها در استان نیز گفت: عمده ترین میزان تخریب در تبریز مربوط به آتش زدن یک دستگاه اتوبوس شخصی بوده و مابقی تخریب اموال عمومی چون سطل زباله، آتش زدن لاستیک، شکستن تابلو ها و شیشه های بانک و... بوده است. افرادی نیز به دفتر یک پمپ بنزین وارد شده و پرونده‌ها را پراکنده کرده‌اند و همچنین صدماتی به برخی پمپ بنزین‌ها مثل پمپ بنزین جعفری، مجید و بهرام چون درآوردن شلنگ و... وارد شده است. عموما خسارات در تبریز چنین مواردی بوده و در سایر شهرستان‌ها خسارتی وجود نداشته است.

وی گفت: هیچ فردی از معترضان در این رابطه بستری نشده و شاید چند نفر بصورت جزیی صدمه دیده باشند که خودشان مراجعه کرده‌اند و قضیه تمام شده است؛ از بین نیروهای امنیتی نیز هیچ ماموری مجروح نشده است.

راستگو با تاکید بر این‌که مدیریت و خویشتن‌داری نیروی انتظامی در جریان این اعتراضات قابل تقدیر بود، گفت: از دیشب تاکنون نیز وضعیت تبریز کاملا عادی بوده و هیچ مشکلی نداریم. آرامش جامعه بسیار مهم بوده و نظام برای آرامش جامعه هزینه بسیاری داده و شهدای بسیاری در این رابطه تقدیم کرده است. باید در راستای حفظ آرامش در جامعه بکوشیم و تاکید ما بر حفظ آرامش در جامعه است.

معاندین خارجی با استفاده از عوامل داخلی فراخوان های تجمعات را مدیریت می کردند

وی با تاکید بر این که معاندین خارجی با استفاده از عوامل داخلی فراخوان های تجمعات را مدیریت می کردند، افزود: در این رابطه نقش جریانات قومی و... نیز در دست بررسی است.

وی با تاکید بر این‌که جزئیات دستگیری‌ها از طریق دستگاه‌های مربوطه اعلام خواهد شد، افزود: شناسایی صحنه گردانان و افرادی که قصد تخریب اموال عمومی را دارند وظیفه دستگاه‌های متولی بوده و در این رابطه شناسایی لازم را می‌کنند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر این‌که مردم به شایعات توجه نکرده و اخبار را از طریق منابع رسمی دریافت کنند، گفت: با توجه به این‌که منشا بارگزاری‌ها در فضای مجازی از خارج هدایت می‌شود، از این رو برای پیشگیری از جوسازی پایگاه های خارجی تصمیم بر محدودیت اینترنت گرفته شده است.

وی در بخش دیگری از سخنانش به اجرای طرح مدیریت سوخت از بامداد جمعه در کشور اشاره کرد و افزود: این طرح تصمیم سران قوا بوده که در ستاد هماهنگی امور اقتصادی اتخاذ شده است، طبیعی است که تمامی دستگاه ها این طرح را مورد عنایت قرار دهند و همه باید این تصمیم را اجرا کنند.

راستگو با بیان این‌که درآمد حاصل از اجرای این طرح عمدتا به دهک های پایین جامعه تعلق می‌گیرد تا کمک معیشتی برایشان باشد، افزود: این طرح معیشتی مجزای از یارانه‌ها بوده و مبالغ نیز بصورت جداگانه به حساب خانوارها واریز خواهد شد.

وی با اشاره به این‌که در این طرح پیش بینی‌های لازم سهمیه برای حمل و نقل عمومی، تاکسی‌های اینترنی، سرویس مدارس و... لحاظ شده است، گفت: جزییات این طرح نیز برای تمامی دستگاه‌های مربوطه ابلاغ شده و ستادی در وزارت کشور در این رابطه فعالیت می‌کند.

وی با تاکید بر این‌که تجمعات پراکنده دیروز نیز به خاطر اجرای این طرح بوده است، افزود: روز گذشته نیز گاه افراد به خاطر ناآگاهی ممکن است برخی اقدامات انجام دهند که به غیر از پشیمانی نتیجه ای ندارد. به هرحال رسانه‌ها می توانند در این رابطه کمکحال جامعه باشند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر این‌که دغدغه مردم را کاملا درک می‌کنیم و دغدغه خودمان نیز هست، افزود: ما جدای از مردم نیستیم و کاملا دغدغه‌هایشان را درک می‌کنیم، در این طرح به ادارات دولتی نیز سهمیه‌ای تعلق نگرفته و این دغدغه برای ما نیز قابل قبول است.

وی در این رابطه تشریح کرد: شاید نگرانی مردم از افزایش قیمت‌ها باشد، که در این رابطه جلسه ستاد تنظیم بازار استان تشکیل شده و همچنین وزیر صنعت نیز تاکید کرده است، ما نیز بصورت جدی مسائل را در استان پیگیری می‌کنیم تا به طور دقیق در این خصوص کنترل و نظارت شود.

انتهای پیام

نظر شما