شناسهٔ خبر: 36497680 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

وزیر بهداشت خبر داد

تولید ۲ درصد داروهای وارداتی با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان تا ۱۴۰۰

71605

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر آن‌که سه درصد داروی وارداتی، ۳۰ درصد ریالی در نظام سلامت هزینه ایجاد می‌کند، گفت: برنامه دو سال آینده ما این است که با همت شرکت‌های دانش‌بنیان یک و نیم تا دو درصد از این سه درصد داروی وارداتی را در داخل تولید کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، دکتر سعید نمکی امروز در نشست هم‌اندیشی رؤسای مراکز تحقیقاتی، مراکز رشد و ذی‌نفعان حوزه علوم دارویی کشور با بیان این که در حال حاضر حدود ۹۷ درصد داروهای مورد نیاز کشور از نظر عددی با همت کارخانه‌های داروسازی تولید می‌شود، گفت: این در حالی است که قبل از انقلاب ۲۵ درصد داروها با کمک شرکت‌های بزرگ چند  ملیتی تولید می‌شد، اما امروز بدون نیاز به آنها با همت داروسازان دانشگاهی و غیر دانشگاهی دارو تولید می‌کنیم.

وی تصریح کرد: این در حالی است که تنها سه درصد داروی وارداتی ۲.۵ برابر داروی تولید داخل ارزبری ایجاد کرده و ۳۰ درصد ریالی نیز در نظام سلامت هزینه ایجاد می‌کند (به عبارتی ۱۰ برابر ریالی آن هزینه ایجاد می‌کند).

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خاطر نشان کرد: این داروها "های‌تک" هستند و اگر آنها را بومی‌سازی کنیم، قیمتشان به حدود یک و نیم برابر می‌رسد. در حال حاضر ۱.۲ درصد تولید ناخالص ملی صرف تولید دارو می‌شود، در حالی که در کشورهای توسعه یافته این رقم باید بین ۰.۶ تا ۰.۷ درصد باشد.

نمکی با بیان این‌که رقمی که صرف داروهای وارداتی می‌کنیم، بالاست، گفت: از زمان حضور در وزارت بهداشت دستور اکید دادم دارویی که تولید داخل دارد دیگر وارد نشود. این در حالی است که بعضا برخی همکاران ما داروی خارجی تجویز می‌کردند و تفاوت قیمتی داروی ایرانی با خارجی را از مصرف کننده دریافت می‌کردند، در حالی که در بیمه قیمت داروی ایرانی لحاظ می‌شد. ما با جدیت به این عرصه ورود کردیم و هزینه‌اش را هم دادیم که این حوزه مربوط به داروهایی است که در سبد ۹۷ درصدی داخل داشتیم، اما به کشور وارد می‌شدند.

وی افزود: به منظور این که جلوی سه درصد واردات دارو گرفته شود، تنها راه ما تکیه بر شرکت‌های دانش‌بنیان و تقویت بخش تحقیق و توسعه کارخانه‌های داخلی بود؛ این درحالی است که انتقال تکنولوژی از کشورهایی که ریسک سرمایه‌گذاری پر خطر اولیه را گذارنده‌اند، یک راهکار ارزان قیمت دیگر بود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در حالی که میانگین افزایش بودجه سالانه در سال ۹۸، هفت درصد بود، بودجه شرکت‌ها و پارک‌ها را ۷۰ درصد افزایش دادیم و شرکت‌ها توانستند بین  علم و صنعت پیوند ایجاد کنند.

نمکی در بخش دوم صحبت‌های خود به ارائه چند توصیه خطاب به مدیران مراکز تحقیقاتی، حوزه علوم دارویی و فناوران این حوزه پرداخت و گفت:وقتتان را صرف انجام کاری که دیگران کردند یعنی واردات نکنید. خوشبختانه امروز نصف سال گذشته کمبود دارویی داریم (۲۱ قلم کمبود دارو داریم) و هنر مدیران این است که در شرایط سخت و پرفشار کمبودها را مدیریت کنند.

وی خاطر نشان کرد: به بازار جهانی فکر کنیم و به بازار درون مرزها متکی نشویم، چرا که هیچ شرکت تولیدکننده در زمینه داروهای های‌تک که به بازار داخل محدود شوند، سود نمی‌کند و باید استانداردهای بین المللی داشته باشیم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: تا دیر نشده تبصره‌های پیشنهادی خود را برای بودجه ۹۸ به ما منتقل کنید تا از طریق منابع عمومی دولت یا تسهیلات بانکی ارزان قیمت اعمال شوند.

نمکی با اشاره به گردش پخش وزارت بهداشت، گفت: بیمه سلامت ۵ هزار میلیارد تومان و بیمه تامین اجتماعی ۱۰ هزار میلیارد تومان معوق داشته‌اند که پارسال در این حوزه گره گشایی مقطعی انجام دادیم، اما مکانیزم گردش پخش از این ماه به بعد روالی پیدا خواهد کرد که کمترین فشار به این بخش وارد شود.

وی با اشاره به این که ۶۰ درصد هزینه برندهای دارویی دنیا صرف تحقیق و توسعه شده است، گفت: در جلسه به این موضوع اشاره شد که از هزینه تحقیق و توسعه در قیمت تمام شده محاسبه نمی‌شود که قرار است دوستان ما در حوزه سازمان غذا و دارو این مشکل را برطرف کنند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره صدور مجوز شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: چنانچه درخواستی بیش از دو هفته بی دلیل در این سازمان پاسخ داده نشود، حتما با این موضوع برخورد خواهیم کرد و چنانچه کسی به دلیل شکل گرفتن رانت در این حوزه احساس محرومیت کرده، می‌تواند به ما مراجعه کند.

نمکی با اشاره به این که قرار نیست در تولید ۱۰۰ درصد محصولات دارویی به خودکفایی برسیم، گفت: برنامه دو سال آینده این است که یک و نیم تا دو درصد از میزان دارویب که وارد می‌شود (سه درصد از کل) را با همت شرکت‌ها در داخل تولید کنیم و پرچم خودکفایی ملی در صنعت دارو، فرآورده‌های بیولوژیک و غذا را بالا ببریم که البته بخش غذا در این حوزه مغفول مانده و واردات آن بالاست.

عواملی که در عدم حمایت از تولید غذا در داخل دخیل هستند

وزیر بهداشت همچنین در جمع خبرنگاران با اشاره به این که با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری باید به سمت تولید داخل برویم، گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان، مراکز رشد دانشگاه‌ها و پارک‌ها جزو اولویت‌های حمایتی ما هستند و در این حوزه تسریع در اعطای مجوز برای ورود به بازار داخل و صادرات، تسهیلات ویژه مالی از طریق منابع دولتی و سیستم بانکی چه در سال ۹۸ و چه در بودجه ۹۹ را جزو اولویت‌های حمایتی قرار دادیم.

وی افزود: در سیستم قیمت‌گذاری روالی را ایجاد می‌کنیم که در سال‌های اول که شرکت‌ها می‌خواهند به بازار بیایند، به شکل ویژه‌ای از آنها حمایت شود و حتی محصولی که با دلار ۴۲۰۰ تومانی وارد می‌کنیم، به عزیزان با معادل ریالی نیمایی تقسیم کنیم تا فناوران به تولید در عرصه ملی تشویق شوند.

نمکی در پایان گفت: با توجه به سودآور بودن تولید دارو شرکت‌های دانش‌بنیان بیشتر به این حوزه پرداختند، در حالی که حوزه غذا مغفول مانده و عواملی نیز در عدم حمایت از تولید داخل در حوزه غذا دخیل‌ هستند، اما این مشکل را با حمایت سازمان غذا و دارو برطرف خواهیم کرد.

انتهای پیام

نظر شما