شناسهٔ خبر: 36497331 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

جزئیات جلسه امروز مجلس / از تذکر ۴ نماینده درباره افزایش قیمت بنزین تا تذکر درباره تضعیف مجلس

تعدادی از نمایندگان در تذکرات جداگانه‌ای نسبت به موضوع افزایش قیمت بنزین نظراتشان را مطرح کردند.

صاحب‌خبر -

محمدرضا صباغیان نماینده بافق و مهریز در جلسه امروز یکشنبه مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: با توجه به مباحث مطرح شده در جلسه غیرعلنی درباره‌ی موضوع بنزین، نمایندگان انتظار دارند که حداقل این قانون با نظارت خیلی خوب اجرا شود چون مردم تحت فشار هستند.

غلامرضا فاتح نماینده گرمسار در مجلس شورای اسلامی در تذکر دیگری خطاب به رییس مجلس گفت: انتظار نمایندگان آن است که موضوعات مطرح شده در مراکز تصمیم‌گیر که رییس مجلس شورای اسلامی به نیابت مجلس در آن حضور دارد، اطلاع داده شود همچنین نظرات مجلس در آن اعمال شود که این رویکرد می‌تواند فواید زیادی در تصمیم‌گیری‌های نظام داشته باشد.

وی ادامه داد: تاکید نمایندگان این است که قیمت‌ها به بهترین شکل کنترل شود و در این راستا هم تذکرات لازم به دولت داده شود تا مردم آسیب کمتری ببینند.

دولت باید تغییر قیمت حامل‌های انرژی‌ را در قالب لایحه بودجه به مجلس پیشنهاد می‌داد 

احد آزادی‌خواه نماینده ملایر در مجلس شورای اسلامی نیز در تذکری با استناد به ماده ۳۹ قانون برنامه ششم توسعه گفت: طبق قانون برنامه باید دولت تغییر قیمت حامل‌های انرژی‌ را در قالب لایحه بودجه به مجلس شورای اسلامی پیشنهاد می‌داد تا درباره‌ی آن تصمیم‌گیری کند. نمایندگان در جریان کار نبودند لذا این کار خلاف برنامه بوده و ما به آن اعتراض داریم.

سیدجواد حسینی‌کیا نیز در تذکری با اشاره به برخی اعتراضات به افزایش قیمت بنزین گفت: هزینه‌های این اتفاقات را چه کسی می‌دهد؟ این همه بانک‌ها و موسسات را آتش زدند. آیا رییس جمهور قرار است این هزینه را بپردازد؟ رییس جمهور باید در این زمینه پاسخگو باشد.

حمایت‌ها و انتقادات نمایندگان مجلس نسبت به سهمیه‌بندی بنزین
 

توضیح وضعیت طرح‌های فراکسیون امید برای لغو افزایش قیمت بنزین/ تنفس پنج ساله به بانک رفاه کارگران برای واگذاری سهام/ بررسی افزایش قیمت بنزین با حضور شمخانی در جلسه غیرعلنی مجلس/ تاکید بر ضرورت جلوگیری از افزایش قیمت سایر کالاها و ...از جمله مهمترین اخبار امروز (یک شنبه) بیست و ششم آبان ۱۳۹۸ مجلس شورای اسلامی هستند که می‌توانید مشروح آن را در لینک‌های زیر بخوانید.

به گزارش ایسنا، جلسه غیرعلنی امروز مجلس شورای اسلامی با حضور شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی برای بررسی موضوع افزایش قیمت بنزین برگزار شد.

علی لاریجانی هم در آغاز جلسه علنی با اشاره به جلسه غیرعلنی مجلس برای بررسی افزایش قیمت بنزین با تاکید بر ضرورت جلوگیری از افزایش قیمت سایر کالاها به بهانه افزایش قیمت بنزین تاکید کرد که نیاز است فضای آرامی برای تصمیمات درست فراهم شود.

همچنین سخنگوی هیات رییسه مجلس با بیان این‌که مجلس شورای اسلامی با توجه به فرمایشات رهبری فواید اجرای طرح افزایش قیمت بنزین را به نفع مردم در نظر خواهد گرفت گفت که اگرچه ایرادات و انتقاداتی به زمان و شیوه این طرح وجود داشته، اما همه موظف هستند همه از آن حمایت کنند.

فاطمه سعیدی، سخنگوی فراکسیون امید نیز با بیان این که دو طرح این فراکسیون درباره لغو افزایش تدریجی قیمت بنزین و تک نرخی آن به دلیل تاکیدات صبح امروز مقام معظم رهبری از دستور کار خارج شد، گفت: این فراکسیون از هیئت رئیسه مجلس خواستار حضور روسای قوا در مجلس برای همفکری جهت اجرای این طرح و رفع نواقص آن شدند.

ناطقین امروز مجلس

زارعی: مسئولان تمهیدات لازم را برای جلوگیری از افزایش قیمت‌ها بیندیشند

بدون شک موج گرانی ناشی از افزایش قیمت بنزین، کالاها و خدمات مورد نیاز مردم را در بر خواهد گرفت و لازم است مسئولان تمهیدات لازم را در خصوص جلوگیری از افزایش قیمت‌ها بیندیشند.

غلام محمد زارعی : متاسفانه جنگ اقتصادی و دشمنی همیشگی دشمنان نظام شرایط سختی را از نظر اقتصادی، معیشتی و اشتغال بر ملت صبور و عزیز حاکم کرده است که لازم است در این شرایط خطیر مردم بزرگوارمان که همواره در کنار نظام و مسئولان و تابع ولایت و رهبری هستند بیش از این در سختی‌های زندگی قرار نگیرند.

وی خطاب به لاریجانی گفت: آیا بهتر نبود جنابعالی که در جلسه سران قوا حضور دارید حداقل به صورت استمزاجی نظر نمایندگان ملت را در خصوص افزایش قیمت بنزین می‌شنیدید و دریافت می‌کردید؟ چرا باید نمایندگان از رسانه‌ها اطلاع پیدا کنند که چنین تصمیم مهمی گرفته شده است؟ چرا پیوست اجتماعی و اقناعی طرح قبل از اجرا وجود نداشته است؟

نماینده مردم بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: بدون شک موج گرانی ناشی از افزایش قیمت بنزین، کالاها و خدمات مورد نیاز مردم را در بر خواهد گرفت و لازم است مسئولان تمهیدات لازم را در خصوص جلوگیری از افزایش قیمت‌ها بیندیشند.

زارعی با بیان اینکه نباید شاهد تشدید و افزایش قیمت‌ها بود، تصریح کرد: خدا نکند کمر خم شده مردم در این مشکلات بشکند؛ وقتی توزیع منابع عادلانه ارزش خواهد داشت که فشار جدیدی را بر زندگی مردم وارد نکند.

وی با طرح این سوال که آیا وعده‌های دولت در واریز درآمدهای ناشی از افزایش قیمت بنزین تحقق پیدا خواهد کرد؟ گفت: کمک‌ها هزینه‌های جدید را به صورت طبیعی پوشش نخواهد داد، البته مردم به درستی می دانند که امنیت پایدار در کشور می‌تواند بستر عبور از مشکلات را فراهم کند و تجربه نشان داده است که دشمنان و بدخواهان همواره در پی ناامنی برای جلوگیری از پیشرفت کشور بوده‌اند. امروز ملت و مسئولان در آزمون مهمی قرار دارند و البته مردم با بصیرت همواره در آزمون‌ها سربلند بوده و این بار نیز سربلند خواهند بود، اما امیدوارم مسئولان مردود نشوند که تاریخ آنها را نخواهد بخشید.

نماینده مردم بویراحمد و دنا در تذکری خطاب به رئیس جمهور عنوان کرد: امروز مجلس به تصمیم سران قوا تمکین کرده است، اما در صورتی که قیمت‌ها کنترل نشد در اسرع وقت دولت مورد بازخواست قرار خواهد گرفت و از حق مردم نخواهد گذشت.

زارعی در تذکر دیگری به رئیس جمهور در خصوص طرح همسان سازی حقوق بازنشستگان اظهار کرد: این طرح که در قانون برنامه و از مصوبات مجلس بوده و هزینه‌های مربوطه نیز پیش بینی شده است، چرا مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرد؟ شرایط اقتصادی بازنشستگان نگران کننده و اسفبار است.

وی در تذکری به وزیر آموزش و پرورش نیز بیان کرد: تکلیف دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان برای اجرایی شدن طرح رتبه بندی معلمان به کجا رسید؟ چرا همچنان این مصوبه بلاتکلیف است؟

نماینده مردم بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی از مجمع تشخیص مصلحت نظام درخواست کرد: بیش از ۷۰ روز از مصوبه مجلس در مجمع می‌گذرد، اجازه ندهید مصوبه‌ای که در مورد جلوگیری از ادامه سود مرکب و مطالبه جدی مردم و تولیدکنندگان است در مجمع بلاتکلیف بماند و در توجه به این مطالبه تسریع صورت گیرد.

زارعی با اشاره به اینکه قریب به دو سال از حادثه دردناک سقوط پرواز ۳۷۰۴ تهران- یاسوج می گذرد،‌ یادآور شد: از صبوری، همراهی و عواطف مردم و خانواده‌های حادثه دیده تشکر می‌کنم. با پیگیری‌های انجام شده تعدادی از مسئولین ذیربط عزل و پرونده مسببین حادثه از سوی قوه قضائیه مورد پیگیری قرار گرفت و کیفرخواست لازم صادر گردید. لازم می‌دانم از ریاست قوه قضائیه و قضات پرونده تشکر کنم و تقاضا دارم با تسریع در ادامه رسیدگی به پرونده و مجازات عادلانه عاملین به بخشی از خواسته‌های بحق خانواده‌های آسیب دیده جامه عمل بپوشانند.

وی در ادامه تذکرات خود خطاب به وزیر راه و شهرسازی نیز گفت: به خاطر پیگیری‌های گوناگون جنابعالی جهت افزایش پروازها به عنوان حداقل خواسته مردم متشکرم، اما این درخواست‌ها ادامه پیدا نکرد و مردم استان همچنان ناچاراند مسافرت‌های هوایی خود را با صرف هزینه و وقت زیاد از سایر فرودگاه‌ها انجام دهند که امیدوارم هرچه سریع‌تر این مشکل به صورت جدی و اساسی مرتفع شود.

نماینده مردم بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی در پایان نطق خود خطاب به صالحی وزیر ارشاد گفت: مجتمع فرهنگی و هنری یاسوج با پیشرفت ۶۰ درصد که بزرگترین مجتمع جنوب کشور است، سالیانی است که به دلیل عدم توجه وزارت ارشاد راکد مانده و خواستار توجه به این مطالبه فرهنگیان و هنرمندان هستیم.

دامادی: ای کاش از قبل مردم را آماده کرده بودیم

ای کاش قیمت بنزین را شبانه افزایش نمی‌دادید. سابقا که طرحی در مورد یارانه‌ها اجرا کردیم از قبل مردم را آماده کرده بودیم.

محمد دامادی در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور اظهار کرد: مردم از شعار خسته شده و از شعار تریبون‌داران بی‌عمل ناراحت هستند. از اقدامات رییس قوه قضاییه تشکر می‌کنم که فسادستیزی را از دامان قوه قضاییه آغاز کردید. پیام این اقدام این است که دوران لابی‌ها و گریز مفسدان از قانون تمام شده است. از تریبون‌داران می‌خواهم این روند فسادستیز را کند نکنند، چراکه در این روزگار قحطی رونق اقتصادی و فراوانی شعارهای تهی تنها نسیم عدالت است که نور امید را در دل‌ها روشن می‌کند.

نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: امید این عدالت امیدی است که به کاسبان تحریم، کاسبان ارزش‌ها، کاسبان زباله و کاسبان جان و آبروی مردم پایان می‌دهد.

وی با ابراز این عقیده که «دولت انگیزه‌ای برای بهبود اوضاع ندارد»، اظهار کرد: تاسف‌بار است که رییس یک دولت پس از شش سال تجربه اجرا علاوه بر ناامید کردن طرفداران‌اش در برآورده کردن ابتدایی‌ترین وعده‌های انتخاباتی هنوز به دنبال نام بردن از افرادی خاص است تا برایش سوت و کف بزنند.

دامادی خطاب به رییس جمهور گفت: به چشم‌های مردم نگاه کن تا از دل‌های آنها خبردار شوی. آیا در کف خیابان تورم، بیکاری، طلاق، سفره‌های کوچک شده و هزاران معضل دیگر که نتیجه بی‌تدبیری است را نمی‌بینید؟ امروز مجلس شورای اسلامی در صف مقدم اعتراض‌ها نسبت به تصمیمات غلط دولت قرار گرفته و بیشتر از دولتمردان با مردم در ارتباط است. دولت نمی‌تواند مدت زیادی پشت مجلس شورای اسلامی سنگر بگیرد.

نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی خطاب به نمایندگان گفت: کارگران، آموزش و پرورشی‌ها، بازنشستگان از ما می‌پرسند که در مجلس چه کار می‌کنیم؟ به نظر من مخاطب این سوال دولت است. اگر دولت توانایی اداره کشور را ندارد کنار برود و اجازه دهد جوانان انقلابی و خلاق به صحنه بیایند.

وی با اشاره به فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری در مورد افزایش قیمت بنزین، سخنان ایشان را فصل‌الخطاب و لازم ‌الاجرا دانست و گفت: ما باید به تصمیم سران سه قوا خوش‌بین باشیم اما چند نکته وجود دارد اول این‌که نمایندگان به بحث‌های کارشناسی انتقاداتی دارند. ای کاش دولت، مجلس شورای اسلامی را محرم می‌دانست و موضوع را قبل‌تر از اینها با مجلس در میان می‌گذاشت و با ما همنوا می‌شد. دولت همچنین می‌توانست راهکارهای بهتری انتخاب کند مثلا اگر الگوی مصرف را در نظر می‌گرفتند می‌توانستند قیمت بنزین را از ۱۰۰۰ تومان به ۷۰۰ تومان کاهش داده و مازاد آن را بر الگوی مصرف اضافه کند.

دامادی ادامه داد: نمایندگان در مورد نحوه‌ی اجرای این طرح حرف دارند از گوشه و کنار کشور خبرهایی در مورد افزایش قیمت برخی کالاهای دیگر به گوش می‌رسد. ما به دولت هشدار می‌دهیم که اگر مجلس شورای اسلامی نسبت به تصمیم سران سه قوا تمکین می‌کند دولت هم باید به فرمایشات رهبری گوش جان بسپارد. لطفا تمام اعضای هیات دولت را مامور کنید که نسبت به افزایش قیمت سایر کالاها حساس باشند. پیک‌های موتوری، جوانان تحصیلکرده بیکار این کشور هستند پس رییس جمهور مراقب باشد. او از بسیاری از منابع معنوی و مادی هزینه کرده است.

نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی در پایان نطق خود ضمن تاکید بر ضرورت ایجاد آمادگی قبل از هر اتفاق مهم تاکید کرد: ای کاش زمان اجرای طرح افزایش قیمت بنزین شب نبود و این اتفاق در یک زمان معتبر صورت می‌گرفت و آمادگی‌هایی از قبل به وجود می‌آمد. در گذشته که طرحی در مورد یارانه‌ها اجرا کردیم به مردم آمادگی دادیم.

شریف‌پور: پیام مردم را نسبت به افزایش قیمت بنزین دریافت کردیم

نماینده مردم ماکو در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نارضایتی مردم نسبت به افزایش ناگهانی قیمت سوخت، گفت: پیام مردم را دریافت کردیم مردم نگران افزایش قیمت، تورم و گرانی هستند.

 عین‌الله شریف‌پور نماینده مردم ماکو در مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این‌که امروز تمام اقشار، احزاب و جناح‌ها باید توجه کنند که استکبار جهانی به سرکردگی آمریکای جنایتکار و اذنابش در منطقه دشمن مشترک همه ما هستند، با اشاره به موضوع افزایش قیمت بنزین، اظهار کرد: آیا قبول دارید بنزین کالای استراتژیک است و بر سایر قیمت‌ها تاثیرگذار است؟ برای اجرای این طرح پیوست امنیتی و اجتماعی داشته‌اید؟ ایجاد فضا را در جامعه پیش‌بینی کرده بودید؟ آیا از تجربیات هدفمندی یارانه‌ها استفاده کرده بودید؟ تبعات اجتماعی آن را تحلیل کرده بودید؟ برای اجرای آن قرار بود از چه روش‌هایی استفاده شود؟ مگر تصویب نشده بود که این افزایش قیمت بنزین به صورت تدریجی صورت پذیرد.

وی ادامه داد: این موضوع درست است که مصرف در این حوزه در کشور غیرنرمال است و در تصمیم کلان تردیدی نداریم اما سوال در نحوه‌ی اجرا در بعد زمانی، فضا و افکار عمومی و میزان همکاری مردم است.

شریف‌پور تاکید کرد: در اجرا خیلی بد عمل شد حتی مدیران میانی و پایینی از این موضوع مطلع نبودند. آیا نظرسنجی کردید که چند درصد مردم با اجرای آن همراه خواهند شد؟ مسئولین باید بدانید که اجرای طرح‌تان از بعد زمانی قابل دفاع نیست. این‌که مصادف با میلاد پیامبر اسلام(ص) باشد مناسب نبوده است.

نماینده مردم ماکو در مجلس شورای اسلامی در پایان اضافه کرد: پیام مردم را دریافت کردیم مردم نمی‌خواهند از یک جیب‌شان برداشته و به جیب دیگر بگذارید. مردم نگران افزایش قیمت‌ها، تورم و گرانی هستند. مردم باید صف‌شان را از آنها که می‌خواهند نظم‌ عمومی را برهم بزنند جدا کنند نقد حق مردم است، اما نه با تخریب اموال عمومی. ضمن اطاعت از مواضع مقام معظم رهبری از دولت می‌خواهم از افزایش تورم و قیمت کالا مراقبت کند، گرانی را کنترل کرده و در اسرع وقت نسبت به واریز یارانه سوخت اقدام کند.

گلایه یک نماینده مجلس از لاریجانی به خاطر بی‌خبری از افزایش قیمت بنزین

نایب رییس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور از رییس مجلس شورای اسلامی به خاطر مطرح نکردن موضوع افزایش قیمت بنزین گلایه کرد.

سید حمیدرضا کاظمی در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور گفت: قصد داشتم در مورد سیل فروردین‌ماه سال ۱۳۹۸ در پلدختر صحبت کنم اما مشکلات مردم و افزایش ناگهانی قیمت بنزین باعث شد که صحبت در مورد سیل را به هفته بعد موکول کرده و در این نطق به مسائل معیشتی بپردازم. ضمن تشکر از مقام معظم رهبری به خاطر «حمایت از سران قوا».

نماینده مردم پلدختر در مجلس شورای اسلامی خطاب به علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی گفت: چرا در خصوص این موضوع مهم با نمایندگان مشورت نکردید؟ شما عضوی بودید که در آن جلسه حضور داشتید و می‌توانستید به عنوان رییس قوه مقننه نظر نمایندگان را نیز ابلاغ کنید. چرا نمایندگان مردم باید از طریق رسانه‌های جمعی نسبت به افزایش قیمت بنزین آگاه شوند؟ من به عنوان نماینده از شما گلایه می‌کنم و قطعا این سخن من حرف بسیاری از نمایندگان است.

نایب رییس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور افزایش قیمت بنزین را نیازمند بسترسازی و آمادگی فرهنگی – تبلیغاتی و توجیه دانست و گفت: باید صدا و سیما را پای کار می‌آوردیم و با مسئولان و کارشناسان با مردم حرف می‌زدیم.

وی ادامه داد: آیا نمایندگان مردم به اندازه کارشناسانی که در جلسات خاص نظر می‌دهند، صاحب نظر نیستند؟ یقینا هستند اما چرا نمایندگان از طریق جرائد نسبت به افزایش قیمت بنزین آگاه شده‌اند؟ مسئولین کشور باید نسبت به این موضوع مهم آگاه و توجیه می‌شدند و مردم را از طریق تریبون‌های مختلف توجیه می‌کردند.

کاظمی خطاب به مردم ایران تاکید کرد: مجلس شورای اسلامی در تصمیم‌گیری افزایش قیمت بنزین هیچ سهمی نداشته است.

وی ابراز عقیده کرد: افزایش قیمت بنزین باید با شیب ملائم انجام می‌شد؛ نه رشد ۳۰۰ درصدی. دولت بداند با جلوگیری از برخی اقدامات و با مدیریت صحیح می‌توانستیم بخشی از این صرفه‌جویی را هزینه فقرا، ضعفا، مستمندان کنیم که در آن صورت اعتماد مردم نسبت به دولت افزایش می‌یافت.

نایب رییس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در انتقاد از سیاست یارانه‌های دولت، اظهار کرد: همین آقایانی که امروز قیمت بنزین را افزایش دادند منتقدین ارائه‌ی یارانه در گذشته بودند و آن را گداپروری می‌خواندند. حال چرا در شرایط فعلی خود مدافع این موضوع شده و می‌خواهند به همان شیوه عمل کنند؟

کاظمی در پایان نطق خود با بیان این‌که «قشر آسیب دیده جامعه در تحولات اخیر بیشترین خسارت را خواهند دید»، گفت: انتظار می‌رود در وهله‌ی اول به خواسته‌های قشر آسیب پذیر توجه کنید؛ در وهله دوم سریعا پرداخت حق مردم از یارانه‌ها را بپردازید و با نمایندگان و کارشناسان در مورد اشکال روش فعلی گفت‌وگو کنید. در پایان از همه مردم می‌خواهم که آرامش خود را حفظ کرده و با مجریان همکاری کنند.

مقصودی: مردم چگونه اعتراض کنند که همسوی نقشه استکبار نباشد؟

نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی با بیان این که اعتراضات، کشته‌ها و تخریب‌های اخیر در نقاط مستضعف نشین صورت گرفته است اظهار کرد: مردم نمی‌دانند که چگونه باید به شرایط اقتصادی اعتراض کنند که به همسویی با نقشه‌های استکبار جهانی متهم نشوند.

حسین مقصودی نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور جلسه علنی امروز مجلس گفت: سلام بر نمایندگان مظلوم که مانند مردمان عادی از موضوع افزایش قیمت بنزین هیچ اطلاعی نداشتند. این روزها صدای اعتراضات مردم به اوضاع اقتصادی را از کف خیابان‌ها به خصوص در حاشیه‌ها و جنوب شهر می‌شنویم. فقط مردم کارگر و معلم و حقوق بگیر نمی‌دانند چگونه به شرایط اقتصادی اعتراض کنند که به همسویی به نقشه‌های استکبار جهانی و ریختن آب به آسیاب دشمن متهم نشوند.

وی افزود: چگونه صدای اعتراض خود را به جلسه سران قوا برسانند که دل عربستان سعودی را شاد نکند و چگونه صبحت کنند که به عنوان فتنه‌گر دستگیر نشوند. ما همه مردم را به صبر  و استقامت دعوت می‌کنیم، ولی این صبر و استقامت حدی دارد. استخوان مردم زیر بار این فشارها در حال شکستن است. کارت حقوقی مردم مانند کارت حقوقی وزرا و سران قوا شارژ نمی‌شود. چرا قبول نمی‌کنیم که تیم اقتصادی دولت ناتوان و مجلس در راس امور نیست؟ مردم بدانید که مجلس نه در این باره قانونی تصویب کرده و نه از آن اطلاعی داشته است.

وی مصوبه سران قوا در این باره را خلاف قانون و بودجه سال ۹۸ مجلس خواند.

مقصودی تصریح کرد: چرا قبول نداریم که مردم صاحب این ممکلت هستند نه سران قوا و مجلس. آقای رئیس جمهور گویا سخن خمینی کبیر را فراموش کردید که فرمود این انقلاب پابرهنگان است. آقای روحانی اگر طبق گفته شما در سال ۹۴ دو نرخی بودن بنزین فساد ایجاد می‌کند پس چرا فساد می‌کنید؟ چرا شرایط تورمی ایجاد می‌کنید؟

مقصودی با انتقاد شدید به دولت در مورد زمان و نحوه اعلام سهمیه‌بندی بنزین متذکر شد: چرا نمایندگان مجلس را محرم نمی‌دانید و با وجود تکذیب فراوان به یکباره خبر سهمیه بندی بنزین را اعلام می‌کنید که حتی نمایندگان مجلس نیز غافلگیر شوند؟ در کمال تاثر و در کمال غرور دو طرح سهمیه بندی بنزین و طرح شبنم را که از بهترین اقدامات در دولت قبل بود کنار گذاشتید. براساس گزارش مرکز پژوهش‌ها طرح سهمیه بندی بنزین ۱۰۰ میلیارد دلار منفعت اقتصادی برای کشور به دنبال داشت. سوال من این است که براساس کدام عقل و منطق جلوی این منفعت را گرفتید.

وی در پایان اضافه کرد: اگر به اعتراضات نگاه کنید می‌بینید این اعتراضات، کشته و تخریب‌ها در نقاط مستضعف نشین است؛ برای یک بار هم شده انتخابات زود هنگام ریاست جمهوری را برگزار کنید.

***

پزشکیان: نمایندگان اجازه نقد دارند اما توهین نه

مسعود پزشکیان در جریان جلسه علنی امروز پس از استماع نطق حسین مقصودی نماینده مردم سبزوار در مجلس با اشاره به انتقاد معاون پارلمانی ریاست جمهوری نسبت به توهین یک نماینده به دولت بیان کرد: نمایندگان اجازه نقد دارند اما توهین برازنده نمایندگان نیست.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین درگذشت فریبرز انصاری نماینده دوره پنجم شورای اسلامی را تسلیت گفت.

 

نمایندگان طرح الحاق یک تبصره به ماده ۵ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی را با ۱۶۴ رای موافق، ۹ رای مخالف و ۵ رای ممتنع از مجموع ۲۲۹ نماینده حاضر در مجلس تصویب کردند که بر اساس آن به بانک رفاه کارگران برای واگذاری سهام خود تنفس پنج ساله دادند.

تذکرات شفاهی امروز نمایندگان مجلس

تذکر مقدسی: با اتخاذ تصمیماتی از تورم و ایجاد التهاب در قیمت‌ها جلوگیری شود


سیدمهدی مقدسی، عضو فراکسیون امید تاکید کرد که باید با مشارکت و همراهی مجلس شورای اسلامی تصمیماتی گرفته شود که مانع ایجاد التهاب در قیمت‌ها و تورم شود.

هادی مقدسی در جلسه امروز (یکشنبه) علنی با اشاره به جلسه غیر علنی درباره بررسی افزایش قیمت بنزین اظهار کرد: انتظار بود بعد از فرمایش رهبری تصمیمات اتخاذ شده در این موضوع را بررسی کنیم که همچنین هیات رییسه و رییس مجلس شورای اسلامی توضیح دهند که آیا در این تصمیمات نظر مجلس گرفته شده یا خیر.

وی ادامه داد: اگر نظر مجلس شورای اسلامی گرفته شده توضیح داده شود که چطور این نظرات در جلسات متعدد انعکاس یافته است انتظار این است که مجلس شورای اسلامی به موضوعات مختلف ورود پیدا کند با مشارکت مجلس تصمیماتی گرفته شود که منتهی به آرامش مردم باشد.

نماینده اراک در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که باید از ایجاد التهاب در قیمت‌ها و تورم جلوگیری شود و مدیریت لازم صورت گیرد.

گل مرادی: امید مردم به مجلس است / تضعیف مجلس به معنای تضعیف نظام است

علی گلمرادی، عضو فراکسیون ولایی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: نمایندگان مجلس موضوع تغییر قیمت حامل‌های انرژی را دنبال کرده و مردم و مسئولان متوجه جایگاه رفیع مجلس خواهند شد.

به گزارش ایسنا، علی گل مرادی در تذکری شفاهی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی بیان کرد: بنده از دولت گلایه مند هستم چرا که با ارائه نظرات غیر کارشناسی برای کشور مشکل ایجاد کرده است. ان‌شاءالله به اتفاق جمعی از نمایندگان که دلسوز ملت هستند قطعا پس از بررسی‌های لازم مسئله تغییر قیمت حامل‌های انرژی را دنبال می‌کنیم تا همه مردم و مسوولان متوجه جایگاه رفیع مجلس شوند.

وی در ادامه تاکید کرد: امروز امید مردم به مجلس است. کسانی که به نیابت از مجلس نظر ارائه می‌دهند باید نظرات کارشناسی مجلس باشد. نمایندگان مردم در مجلس عصاره فضایل ملت هستند. تضعیف مجلس به منزله تضعیف نظام است.

گل مرادی در ادامه تاکید کرد: دولت در جایگاه تصمیم گیری باید تمام جوانب را از جنبه‌های کارشناسی بسنجد متاسفانه هر گاه ما انتقادی کرده‌ایم آن را به خودنمایی و تلاش برای کسب رای نسبت داده‌اند.

انتقاد قاضی پور از حذف گزارش تصادف قطار تبریز از دستور کار مجلس

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی از حذف گزارش تصادف قطار تبریز از دستور کار مجلس شورای اسلامی انتقاد کرد.

به گزارش ایسنا، نادر قاضی‌پور در تذکری در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: آقای قاضی‌زاده با چه مبنایی گزارش کمیسیون عمران در مورد تصادف قطار تبریز را از دستور کار مجلس شورای اسلامی حذف کرده است.

قاضی‌پور یادآور شد: گزارش قبلی کمیسیون عمران در این زمینه ناقص بود زیرا در آن زمان قوه قضاییه در این باره پرونده تشکیل نداده بود.

مسعود پزشکیان که اداره بخشی از جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی را برعهده داشت در پاسخ به تذکر قاضی‌پور گفت: در هیات رییسه تصمیم گرفته شد که چون قبلا کمیسیون عمران گزارشی در این باره آورده بود نمی‌شود مجددا گزارشی با همان موضوع در مجلس شورای اسلامی مطرح شود.

***

محمدعلی وکیلی، عضو هیات رییسه مجلس هم تذکرات کتبی نمایندگان به مسئولان اجرایی کشور را قرائت کرد.

تذکرات کتبی نمایندگان به مسئولان اجرایی کشور

تذکرات کتبی نمایندگان به مسئولان اجرایی کشور را یک عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی قرائت کرد.

به گزارش ایسنا، محمدعلی وکیلی در جلسه علنی نوبت صبح امروز مجلس شورای اسلامی این تذکرات را به شرح ذیل قرائت کرد:

حسن نوروزی به وزیر کشور: علت عدم انتصاب بخشدار برای شهر گلبهار چیست؟، به رییس جمهور: چرا به تبصره ٣٥ بند ب ماده ٣٩ قانون برنامه ششم توسعه در راستای شفافیت عملکرد یارانه ها با مالیات بر ارزش افزوده عمل نمی کنید؟، به وزیر راه: صدور دستور انجام مطالعات لازم برای انتقال فرودگاه هاشمی نژاد به شهرک فرودگاهی چناران در حاشیه کوه های الله اکبر چناران.

علیرضا محجوب به همراه نادر قاضی پور و روح الله حضرت پور به وزیر کار: توجه و دقت لازم درباره مسائل و مشکلات اعضای تعاونی های شهرداری ها به خصوص مسکن کارگران شهرداری.

قاضی پور به وزیر صنعت: مساعدت به هنرستان های کشور توسط گروه خودروسازی سایپا و ایران خودرو

قاضی پور و محجوب به وزیر راه: دستور توجه به مسکن بازنشستگان، کارگران و روستائیان به استناد اصل ٣١ قانون اساسی، به وزیر علوم: تسریع در تبدیل وضعیت اساتید دانشگاه های آزاد و پیام نور.

ابطحی به رییس جمهور: اقدامات دولت در کاهش تعهدات برجامی متناسب با عدم انجام تعهدات طرف های مقابل نیست، چرا به استناد بند ٣ قانون اقدام متناسب و متقابل جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام مصوب مجلس همکاری با ١+٥ را متوقف نمی کنیم؟ برابر اصل ١٠ قانون اساسی همه برنامه ریزی های مربوط باید در جهت آسان کردن تشکیل خانواده باشد دستور دهید با توجه به افزایش سرسام آور قیمت کالاها وام قرض الحسنه برای تهیه جهیزیه به خانواده های نیازمند پرداخت شود. به وزیر امور خارجه: لازم است نسبت به انجام وظایف قانونی خود به استناد تبصره بند ٩ قانون اقدام متناسب و متقابل جمهوری اسلامی در اجرای برجام مبنی بر ارسال گزارشات و روند اجرای برجام اقدام کنید.

احمد علیرضا بیگی و ٢٤ نماینده به رییس جمهور: صدور دستورات لازم برای جلوگیری از در اختیار گذاشتن ماده اولیه قیر به افراد خاص و خریداران خارجی و لزوم تامین قیر مورد نیاز وزارت راه و شهرسازی.

یوسف نژاد به رییس جمهور: پرداخت یارانه مراکز توانبخشی غیر دولتی برایر تعرفه مصوبه سال ١٣٩٨، عقد قرارداد مستقیم با پرسنل قراردادی و شرکتی در دستگاه های دولتی و شهرداری، به وزیر دادگستری: حل مشکلات پرسنل شورای حل اختلاف دادگستری و توجه به حقوق آن ها.

چنارانی به وزیر راه: جاده های نیشابور به تربت حیدریه و نیشابور به کاشمر بسیار نامناسب است، عدم روشنایی صحرا نورد تا پلیس راه نیشابور قتلگاه مسافران زیادی شده است، شهرستان نیشابور به تنهایی دارای ٥١٢ روستا می باشد که از خیلی استان ها روستاهای بیشتری دارد.

کریمی به وزیر نفت: دلیل انتصاب فردی خارج از کارکنان دولت در سمت مدیرعامل پالایش امام خمینی (ره) شازند که شرکتی دولتی محسوب می‌شود، چیست؟

کریمی و ۶۴ نفر از نمایندگان به رییس جمهور: جلوگیری از تضییع حقوق قانونی دهها هزار نفر کارکنان شاغل و بازنشسته صنعت نفت کشور با تصویب اساسنامه جدید صندوق بازنشستگی نفت با ابهامات حقوقی، مالی در هیات وزیران.

خجسته به رییس جمهور: دستور شما مبنی بر امحای ۱۵۰ هزار تن ذرت آلوده وارد شده به کشور تا به حال اجرایی نشده است، به وزیر ارتباطات: لزوم ساماندهی و نظارت بیشتر بر فضای مجازی جهت جلوگیری از تزریق التهابات اقتصادی.

بهروز بنیادی و باستانی به وزیر کار: تاخیر در پرداخت یارانه مراکز توانبخشی غیردولتی کشور به مدت ۸ ماه سبب بحران در این مراکز شده است.

عبداللهی به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: چرا سازمان اوقاف و امور خیریه بدون سند قانونی املاک مردم را وقفی اعلام می‌کند؟ چرا سازمان اوقاف با استناد به مدارک نه چندان مستند مالکیت مردم را در شهرستان‌های اهر و هریس زیر سوال برده است؟

احمد سالک به رییس جمهور: اقدام جدی و عملی در رابطه با جلوگیری از سختی‌های متحمل جانبازان از حیث گرانی دارو و درمان و پرستاری و صدور دستور تسریع در حل مشکل بیمه‌ای.

سید راضی نوری به وزیر نیرو: علت پنج برابر شدن قیمت تعرفه آب‌بهای آب کشاورزی که سبب فلج شدن بخش کشاورزی در خوزستان شده است.

پوربافرانی  نماینده نایین به وزیر راه و شهرسازی: تسریع در بهسازی جاده‌های اصلی و روستایی شهرستان‌های حوزه انتخابیه.

جواد کاظم‌نسب به وزیر کشور: با گذشت ماه‌ها از سیل اخیر متاسفانه تاکنون جبران خسارات کشاورزان خوزستانی پرداخت نشده است.

عبدالغفور ایران‌نژاد به وزیر آموزش و پرورش: رسیدگی فوری به رفع وضعیت بحرانی آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان.

ساداتی‌نژاد و ابطحی به وزیر کار: لزوم اتخاذ تمهیدات لازم و ایجاد عدالت در خصوص بازنشستگی معلولان کارگر.

نظر شما