شناسهٔ خبر: 36497097 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

روایتی از خطر مشترک برای ایران و عراق در تازه‌ترین ماهنامه «سرو»

پانزدهمین شماره ماهنامه فرهنگی هنری «سرو» با طرح موضوعاتی نظیر تجلی گفتمان مقاومت در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، قصه‌های جنگ برای فرزندان ایران و دلایل هجرت امام از عراق با پاریس منتشر شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فرهنگ عمومی، پانزدهمین شماره ماهنامه فرهنگی هنری سرو در دکه‌های روزنامه‌فروشی قرار گرفت. در این شماره شش موضوع مختلف نظیر نگاه، یادمان، کلمه، تماشا، حافظه و بازتاب در فراروی مخاطبان در ۱۲۸ صفحه قطع رقعی با قیمت ۱۵ هزار تومان قرار گرفته است.

در بخش «نگاه»، مواردی چون پیامبر اعظم حضرت محمد (ص) محور وحدت مسلمین و موحدین، حجت‌الاسلام علی محمدی رئیس مؤسسه مطالعاتی معنا در گفت‌وگو با سرو از ظرفیت‌های پیاده‌روی اربعین می‌گوید و ظرفیت‌های پیاده‌روی اربعین به دنبال هدایت ملت‌های مظلوم مطرح شده است.

تجلی گفتمان مقاومت در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، بازنمایی حماسه دلاورمردان آذربایجان در موزه دفاع مقدس تبریز، جنگ جهانی دوم در آیینه موزه مقاومت ورزتس آمستردام در بخش «یادمان»، چهار دهه پایداری در ادبیات، قصه‌های جنگ برای فرزندان ایران، هنوز چراغ این سنگر روشن است، کودکی در چهل سالگی، شاعران در زمانه حسرت در بخش «کلمه»، دوست داشتم سریالی از زندگی امام خمینی (ره) بسازم، سینمای انقلاب فرهنگ‌ساز بوده است، روایت‌های جنگ باید جذاب‌تر و نوجوانانه‌تر ارائه شود، جای خالی کودکان در سینمای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، آدرسی که تلویزیون در ایام هفته دفاع مقدس به مردم داد، در بخش «تماشا» مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفته است.

همچنین در بخش «حافظه»؛ خطر مشترک برای ایران و عراق، دلایل هجرت امام از عراق با پاریس، از کاپیتولاسیون تا تسخیر لانه جاسوسی، مقاومت و پیروزی در سوسنگرد، پاسخ به فرافکنی رسانه‌های ضد انقلاب در خصوص حضور نوجوانان ایرانی در دفاع مقدس، بررسی نقش اهل تسنن در دفاع مقدس و در بخش «بازتاب» نیز شکار کرکس‌ها و نمایش ما توانستیم،، بازنمایی جلوه‌های استکبار ستیزی در موزه بین‌المللی طبس، از ساخت سنگر و جاده تا سایت موشکی روی خط خبر این ماهنامه را شکل می‌دهد. 

ترسیم جبهه مقاومت در جغرافیای جهانی

در بخش دوم این ماهنامه با عنوان ترسیم جبهه مقاومت در جغرافیای جهانی در گفت‌وگو با حسین اکبری معاون پژوهشی بیداری اسلامی آمده است: جمهوری اسلامی معتقد است که هر کسی که به استقلال سیاسی و فرهنگی بر اساس اعتقادات و ارزش‌های مردمی خود برسد، جزو جریان مقاومت است. به این دلیل که نظام سلطه جهانی، امروز قائل به این نیست که هیچ کشوری مستقل برای خود تصمیم بگیرد و هر کسی که خارج از این سلطه باشد در شاخص مقاومت جا می‌گیرد. البته بر اساس جغرافیا و فضا نگاه متفاوت می‌باشد. در واقع هر کسی که با ظلم آمریکا مخالفت کند. ذیل مقاومت قرار می‌گیرد.

دال‌های شناور گفتمان سلطه

در ترسیم گفتمان سلطه در بخش یادمان می‌خوانیم: گفتمان سلطه به عنوان بخشی از گفتمان لیبرالیسم شناخته می‌شود که دال مرکزی آن «سلطه‌طلبی و برتری جویی» است. این گفتمان در تقابل با گفتمان مقاومت قرار دارد و در واقع پادگفتمان مقاومت محسوب می‌شود. دال‌های شناور این گفتمان شامل قدرت‌طلبی، مادی‌گرایی، عقل‌گرایی ابزاری، منفعت‌طلبی، خشونت ساختاری، انسان محوری، تجاوزگری، استثمار، توسعه‌طلبی می‌شوند. این گفتمان نیز در قالب گفتمان لیبرالیسم تلاش می‌کند نظام معنایی و ارزش‌های خود را در سطح جهان گسترده سازد و گفتمان‌های رقیب را از میدان خارج سازد. چنانچه پس از فروپاشی شوروی سابق و حذف گفتمان کومنیسم به عنوان پادگفتمان اصلی لیبرالیسم، آقای فرانسیس فوکویاما نظریه پایان تاریخ خود که به منزله برتری گفتمان لیبرال - دموکراسی بر جهان بود را ارائه داد. نکته قابل توجه این است که بعد از نابودی گفتمان کمونیسم این گفتمان انقلاب اسلامی و به تبع آن گفتمان مقاومت بود که نظام معنایی و هژمونی گفتمان لیبرالیسم را به چالش کشید. به همین دلیل این دو گفتمان امروز در فضای تخاصم گفتمانی و عملیاتی پیچیده در مقابل هم قرار گرفته‌اند.

خطر مشترک برای ایران و عراق!

همچنین به مناسبت سالگرد هجرت امام خمینی (ره) از عراق به فرانسه در این ماهنامه آمده است: در یکی از اسناد لانه جاسوسی که به تحولات روزهای منتهی به خروج امام خمینی (ره) از عراق و هجرت ایشان به پاریس اختصاص دارد: «(امام) خمینی برای هر دو کشور ایران و عراق مسأله مشکلی به وجود آورده است. خطر وی نسبت به بغداد در مقایسه با تهران ممکن است کمتر باشد. ولی در مورد عواملی که بایستی به هنگام تصمیم‌گیری در مورد محل اقامت بعدی وی در نظر گرفت هیچ اختلافی (بین دو رژیم) وجود ندارد. حضور وی در اینجا یک فرصت بالقوه بلندمدت در اختیار عراق گذاشته است. اما بکر و صدام باید از این موضوع واهمه داشته باشند که قرار است دولت ایران بر اثر روحیه منتشر شده توسط (امام) خمینی سقوط کند و یا ایران با استفاده از امکاناتی که دارد علیه (رژیم) عراق اقداماتی تلافی‌جویانه انجام دهد. هرگز نخواهند توانست از چنین امکانات بالقوه‌ای استفاده کنند و اگر با (امام) خمینی بدرفتاری کند، تأثیرات آن بر جماعت مسلمان شیعه عراق چه خواهد بود»؟

نامه تأثیرگذار علمای اهل سنت درباره داعش

در بخشی دیگر از این ماهنامه با عنوان بررسی نقش اهل تسنن در دفاع مقدس می‌خوانیم: حضور رزمندگان اهل تسنن در کنار رزمندگان شیعی در جبه‌های نبرد تنها به دوران دفاع مقدس محدود نیست. بلکه پس از آن دوران و در راه دفاع از وطن و دفاع از حرم نیز اهل تسنن در کنار رزمندگان شیعی به نبرد با تروریست‌ها پرداختند و خون خود را فدای اسلام و وطن کردند. همچنین علمای اهل سنت نقش مهمی در تبیین ماهیت گروه‌های تکفیری و ترغیب جوانان سنی مذهب به جبهه‌های دفاع از حرم داشتند. در جریان مبارزه با داعش حدود ۱۲۰ عالم دینی اهل سنت نامه‌های نوشتند و در آن  نامه تفکر داعش را که استراتژی اصلی‌اش ایجاد اختلاف و تفرقه و از بین بردن آثار اسلام و فرزندان پیامبر اکرم (ص) بود را برملا کردند که نتیجه آن حضور و شهادت بسیاری از اهل سنت در سوریه بود. 

«سرو» ماهنامه‌ای فرهنگی و هنری برای ترویج فرهنگ مقاومت و تبیین ارزش‌های انقلاب اسلامی است که به صاحب امتیازی موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با مدیرمسؤولی علی‌اصغر جعفری و سردبیری نرگس معدنی‌‌‌‌‌‌‌‌پور منتشر می‌شود.

انتهای پیام/

نظر شما