شناسهٔ خبر: 36491631 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

سهمیه‌بندی بنزین زیر ذره‌بین دانشجویان؛

دولت با بی‌تدبیری طرح افزایش قیمت بنزین را اجرا کرد / درآمد سهمیه‌بندی بنزین به جیب مردم برود

میزگرد نقد و بررسی طرح سهمیه بندی و دو نرخی شدن بنزین با حضور دبیر شورای تبین مواضع بسیج دانشجویی کشور و مسئولان بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران در «خبرگزاری دانشجو» برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو درودی، دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه‌های سراسر کشور امروز در میزگرد نقد و بررسی طرح سهمیه بندی و دو نرخی شدن بنزین که در «خبرگزاری دانشجو» برگزار شد، با انتقاد از نحوه اجرای این طرح گفت: وقتی ساعت ۱۲ شب در اخبار اعلام می‌شود قیمت بنزین سه برابر شده؛ در حالی که پیش از این گفته شده بود قیمت این فرآورده افزایش نمی‌یابد، این نوعی توهین به مردم است و معنایش این است که آقایان مردم را محرم خود نمی‌دانند و یا اینکه فهم مردم را آنقدر نمی‌دانند که با آن‌ها در مورد موضوعی گفتگو کنند.

وی با بیان اینکه اقداماتی نظیر افزایش ناگهانی بنزین موجب سلب اعتماد مردم نسبت به دولت می‌شود، تصریح کرد: قطعاً راه‌های بهتری هم برای تامین بودجه و هم برای اجرا و ابلاغ سهمیه بندی و دو نرخی کردن بنزین وجود داشته که دولت از آن‌ها غفلت کرده است.

رحیمیان، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (ع) نیز گفت: ما دانشجویان نیز بخشی از مردم هستیم و تمام سختی‌های اقتصادی را که آن‌ها با گوشت و پوست خود متحمل شده اند را درک کرده ایم و علی القاعده این سختی‌ها حاصل چیزی جز عملکرد اقتصادی دولت تدبیر و امید نیست. امروز سیاست‌هایی که دولت در بحث طلا و ارز داشته دارای ابهام است و پرونده این ابهامات در قوه قضائییه مفتوح است. همچنین در حوزه مسکن باوجود نفی مسکن مهر در این دولت امروز شاهدیم که در چند استان طرحی مشابهه مسکن مهر با عنوان مسکن اجتماعی آغاز شده است. در هر حال از مجموع اقدامات اقتصادی دولت می‌توان سیاست زدگی را برداشت کرد.

وی پیوند دادن معیشت مردم به بیرون از کشور، عدم استفاده از ظرفیت‌های منطقه در حوزه سیاست خارجه که بار‌ها نمود ظاهری آن را دیده ایم، عدم تسهیل فضای کسب و کار که درد اکثر کارآفرینانی است که مجاهدانه وارد این عرصه شده اند، عدم اصلاح سیاست‌های مالیاتی، عدم برخورد با قاچاق سازمان یافته و بسنده کردن به شعار در مورد مفاسد اقتصادی را از جمله نقاط ضعف اقتصادی دولت در این سال‌ها برشمرد و تصریح کرد: در این دولت مسائل اقتصادی به خاطر سیاسی کاری، دو قطبی شدن فضا و دامن زدن به حاشیه همیشه در گوشه‌ای بحث شده و متاسفانه مجلس نیز با دولت همسو بوده؛ به گونه‌ای که مجلس به جای پرداختن به مسائل اساسی کشور مسائل حاشیه‌ای رو در صدر اولویت‌های خود قرار داده است.
 
مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (ع) با بیان اینکه مردم می‌فهمند که چه کسانی به دنبال مبارزه با مفاسد هستند و چه کسانی شعار می‌دهند، افزود: دانشگاهیان و دانشجویان در کنار مردم هستند و مطالبات اقتصادی مردم را در صدر پیگیری‌های خود قرار داده اند.

 

دولت و مجلس را به شنیدن حرف‌های اقتصادی دانشگاه‌ها دعوت می‌کنیم

رحیمیان با تاکید بر اینکه قطعاً در فضای ملتهب مطالبات مردم به ثمره نمی‌نشیند، اظهار کرد: برای مطالبات اقتصادی مردم راه حل علمی و دانشگاهی وجود دارد؛ بنابراین ما دولت و مجلس را به شنیدن حرف‌های اقتصادی دانشگاه‌ها دعوت می‌کنیم.

صادق محمدی، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی نیز با طرح این سوال که آیا سهمیه بندی بنزین درست است یا نه؟ گفت: بنده تاکنون از کارشناس یا اقتصاد دانی نشنیده ام که در زمینه سهمیه بندی و دو نرخی شدن بنزین به دلیل فوایدی همچون جلوگیری از قاچاق گسترده سوخت و حفظ بهتر منابع انرژی مخالف بوده باشد. در هر حال نفس این سیاست‌گذاری اشتباه نیست، اما واقعیتی که وجود دارد این است که سهمیه بندی و دو نرخی شدن قیمت بنزین در دولت قبل اجرا و در بین مردم نیز پذیرفته شده بود، ولی دولت فعلی با سیاست گذاری نادرست و در جهت فعالیت‌های تبلیغاتی این طرح را ملغا و در عوض بنزین را تک نرخی کرد و در یک تبلیغ گسترده نیز اعلام شد دونرخی شدن نرخ بنزین فسادزا است که طبعا این موضوع صحت نداشت.

وی به اظهارات وزیر نفت در خصوص ثبات نرخ بنزین و اعلام خبر کشف یک میدان عظیم نفتی در خاورمیانه اشاره کرد و افزود: این خبر‌ها توقع دگرگونی در وضع اقتصاد کشور را ایجاد کرد، ولی به یکباره در نیمه شب که شاید فقط مناسبی نباشد خبر افزایش ۲۰۰ درصدی و سه برابر شدن قیمت بنزین اعلام شد.

دولت در اجرای طرح سهمیه بندی بنزین روش نادرست را اتخاذ کرد

 
صادق محمدی با اشاره به لغو سهمیه بندی بنزین با صرف هزینه‌های هنگفت در این دولت و دفاع از این اقدام طی چند سال گذشته افزود: در این مدت هر کسی در مورد بازگشت سهمیه بندی بنزین سخن به میان می‌آورد مورد تمسخر قرار می‌گرفت؛ ولی شاهد بودیم که دولت به یک شبه مجدد آن را اجرایی کرد؛ بنابراین سوال این است که اگر سهمیه بندی بنزین خوب بوده که خوب است پس چرا آن را تعطیل کردند و اگر بد بوده چرا دوباره آن را احیاء کردند.
 
قادری مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف نیز در این نشست، گفت: آن چیزی که واضح است این است که دولت در اجرای طرح سهمیه بندی بنزین یک روش نادرست و غیر کارشناسی را اتخاذ کرد.

وی اضافه کرد: دولت به جای اینکه یک شبه و بدون اینکه مردم را در جریان قرار دهد، قیمت بنزین را چند برابر کند می‌توانست با اجرای تدریجی این سیاست آن را به صورت بهینه‌تر پیش ببرد.

قادری افزود: بی تدبیری دولت در اجرای سیاستی که اصالتاً سیاست درستی بوده هزینه زیادی را به جامعه و مردم وارد کرده؛ بنابراین به نظر ما مطالبه مردم در رابطه با سهمیه بندی بنزین و افزایش قیمت آن مطالبه به حقی است، چون آن‌ها حس می‌کنند که در اجرای این طرح به آن‌ها توهین شده است.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه دولت یک شبه سیاست سهمیه بندی بنزین را اجرا کرد و قیمت بنزین را افزایش داد، گفت: اعمال این سیاست‌ها در یک مدت کوتاه و بدون زمینه سازی در بین مردم اثرات جانبی سنگینی برای کشور داشته است و این بی تدبیری دولت را می‌رساند؛ بنابراین ما خواستار این هستیم که در نوع اجرای این سیاست بازنگری شود.

 

امروز مردم باید خسارت ناشی از سوء تدبیر دولت را بپردازند


زینی، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه خواجه نصیر نیز با بیان اینکه به دلیل سوء تدبیر دولت تدبیر و امید در لغو سیاست سهمیه بندی بنزین سالانه چند ده هزار میلیارد تومان خسارت به کشور وارد شده، گفت: طرح سهمیه بندی بنزین از ابتدا طرح درستی بود، اما دولت تدبیر و امید با شوآف رسانه‌ای و به این بهانه که ما به فکر مردم هستیم آن را ملغی کرد؛ با این وجود امروز مردم باید خسارت ناشی از سوء تدبیر دولت را بپردازند و این مصداق بی توجهی دولت به سفره معیشتی مردم و ملتهب کردن فضای کشور در بحران فعلی است.

وی با طرح این سوال که دولت باید بگوید درآمد‌های ناشی از سهمیه بندی بنزین به جیب چه کسانی می‌رود؟ افزود: سوال این است که آیا مجددا قرار است درآمد‌های سهمیه بندی بنزین به جیب اقشاری برود که هیچ نیازی به این درآمد‌ها ندارند و ماشین‌های چند صد میلیون تومانی سوار می‌شوند و تعداد زیادی خانه دارند و یا قرار است به جیب نیازمندان و افراد بدون ماشین و و خانه برود.

زینی با تاکید بر اینکه درآمد‌ سهمیه بندی بنزین باید با یک سری شاخص و ملاک مشخص به جیب مردم برود و دولت نیز باید در این رابطه به طور شفاف توضیح دهد، تصریح کرد: اعتراضات و مطالبات مردم در قضیه سهمیه بندی بنزین مطالبه به حقی است، چون امروز با سه برابر شدن قیمت بنزین سفره مردم کوچکتر شده است.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه خواجه نصیر با تاکید بر اینکه قوه قضاییه باید به طور جدی به موضوع سهمیه بندی بنزین ورود پیدا کند، گفت: چرا طرحی را که این دولت تصویب کرده و برای اجرای آن فشار جدی به مردم وارد می‌کنند چند سال قبل همین دولت آن را لغو کرد. در هر حال اگر این طرح از ابتدا خسارت بار بوده قوه قضائیه باید به آن ورود یابد و افراد دخیل در اجرای آن در دولت قبل را محاکمه کند و خسارت را به جیب مردم برگرداند.
 
وی با بیان اینکه در جریان اعتراضات مردم به سهمیه بندی بنزین یک نقد جدی نیز به عملکرد صدا و سیما وارد است، تصریح‌ کرد: صداوسیما الان در خیلی از جا‌ها حرف مردم را به زبان نمی‌آورد و این در حالی است که باید حرف، دغدغه، اعتراض و مطالبه مردم به نحو کاملا صحیح اطلاع رسانی شود و این وظیفه بر عهده صدا و سیما است. در هر حال عدم توجه به این وظیفه باعث می‌شود مردم به سمت رسانه‌های بیگانه که دشمنی آن‌ها با ملت ایران ثابت شده روی بیاورند.

نظر شما