شناسهٔ خبر: 36490707 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مشکل‌سازترین پیامک‌های تبلیغاتی کدام‌اند؟

71541

معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با اشاره به نقش چگونگی برخورد اپراتورها با پیامک‌های مزاحم در انتخاب سرویس توسط کاربران، گفت: تفاوت بین اپراتوری که به این موضوع اهمیت می‌دهد و اپراتوری که اهمیت نمی‌دهد، باید مشخص باشد و مردم در انتخابشان این را لحاظ کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، پیامک‌های تبلیغاتی انواع مختلفی دارند و از وعده‌ی برنده شدن در جشنواره‌های مختلف تا معرفی کسب‌وکار و محصولات شرکت‌ها را شامل می‌شوند. اگرچه این پیامک‌ها پیشینه‌ای طولانی دارند اما هر بار با روشی جلوی آن‌ها گرفته شده است. هم‌چنین ایجاد سامانه‌ای برای مقابله با پیامک‌هایی که سرشماره‌ی تبلیغاتی دارند، موجب شد ارسال‌کنندگان این پیامک‌ها به شماره‌های شخصی روی بیاورند.

برای جلوگیری از ارسال پیامک‌های تبلیغاتی، راه‌های مختلفی از جمله استفاده از سامانه #۸۰۰* برای ساماندهی پیامک‌های تبلیغاتی که از طریق سامانه‌های ارسال پیام کوتاه و با سرشماره‌های مختلف برای مشترکان تلفن همراه ارسال می‌شد، ایجاد شد. سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری) نیز از سامانه ۱۹۵ را برای ساماندهی پیامک‌های تبلیغاتی که با شماره‌های شخصی ارسال می‌شدند، استفاده کرد.

در این راستا، مجید حقی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به موضوع پیامک‌های مزاحم به ایسنا گفت: بخشی از پیامک‌های تبلیغاتی از طریق سرشماره‌های شناسنامه‌دار از جمله ۲۰۰۰ و ۳۰۰۰، برای کسانی که تبلیغاتشان را از ستاره ۸۰۰ مربع مسدودسازی نکردند ارسال می‌شود؛ این پیامک‌ها شناسنامه‌دار هستند و مشخص است که از کجا ارسال می‌شوند و اگر تخلفی هم کنند، برخورد با آن‌ها روال مشخصی دارد و اعمال مقررات می‌شود.

شماره‌های شخصی، مشکل‌سازترین پیامک‌های تبلیغاتی

وی با بیان این‌که مهم‌ترین بخش ارسال پیامک، از طریق شماره‌های شخصی است، افزود: این پیامک‌ها واقعا مزاحم هستند، زیرا اجازه ارسال پیامک ندارند و ضمن این‌که شناسنامه‌ای هم ندارند که از کجا ارسال می‌شوند. این پیامک‌ها را ما در سامانه‌هایمان به عنوان کلاهبرداری تشخیص می‌دهیم و مسدود می‌کنیم و آمار آن در پورتال وجود دارد. اما اگر هر شماره شخصی بخواهد پیامکی ارسال کند و سپس ما آن را ببندیم، حد آن مشخص نمی‌شود.

معاون امور پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری ادامه داد: به همین دلیل ما به عنوان روشی دیگر به ریشه تولید این سیم‌کارت‌ها پرداختیم، زیرا پیامک‌ها به واسطه سیم‌کارت ارسال می‌شوند. سیم‌کارت‌ها هم شامل دو بخش حقوقی و افراد حقیقی می‌شوند، بخشی هم به اتباعی برمی‌گردد که به کشور می‌آیند و می‌روند و از طریق اسنادی که از آن‌ها می‌ماند، سیم‌کارت به نامشان ثبت می‌شود. با بررسی این سیم‌کارت‌ها به موضوع احراز هویت رسیدیم، زیرا گره و نقطه مرکزی اینها به این برمی‌گردد که احراز هویت به درستی صورت نمی‌گیرد.

حقی با بیان این‌که با دفاتری که احراز هویت را درست انجام نمی‌دادند و کوتاهی می‌کردند، برخورد کردیم، افزود: در مقطع بعدی، سازوکار احراز هویت را سخت‌تر و تلاش کردیم امکان سوءاستفاده از این طریق کمتر شود. پیش از این توزیع و فعال‌سازی سیم‌کارت‌های حقوقی با اسناد کاملی صورت نمی‌گرفت، بنابراین تلاش کردیم اسنادی که از این پس ارائه می‌شود، کامل‌تر باشد و محرز شود که شرکت فعال است و اصالت دارد.

از سیم‌کارت‌های فعال‌شده به نامتان، آگاه باشید

وی ادامه داد: درباره افراد حقیقی هم فرآیند OTP را مقرر کردیم که اپراتورها از طریق فرآیند ارسال OTP احراز هویت کنند و برای شماره هر کدام از کاربران پسوردی ارسال ‌و مشخص شود فردی که سیم‌کارت را تحویل می‌دهد، همان کسی است که باید باشد. همچنین اطلاع‌رسانی به همه صورت گرفته که هر کسی این پیامک را دریافت می‌کند، باید نسبت به این‌که سیم‌کارت توسط خودش فعال شده و یا به نام او سیم‌کارتی را فعال کرده‌اند، حساس باشد، زیرا این سیم‌کارت به دلیلی فعال شده است.

معاون امور پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری خاطرنشان کرد: در مقطعی بحث رجیستری گوشی مطرح بود و این‌که به اسم کسانی که احراز هویت ناقصی داشتند، سیم‌کارت‌ ثبت و به نامشان گوشی رجیستر می‌شد و یا سوء‌استفاده‌های دیگری انجام می‌شد. بنابراین این موضوع را هم در مقاطع مختلف اطلاع دادیم تا اگر پیامکی برای مردم ارسال می‌شود، حساس باشند که چرا سیم‌کارت به نامشان فعال و چطور احراز هویت شده و این کار به درخواست چه کسی انجام شده است.

حقی با بیان این‌که اپراتورها نیز موظف هستند با سیم‌کارت‌هایی که مزاحمت ایجاد می‌کنند، برخورد کنند، اظهار کرد: مستقل از این‌که سازمان چه برخوردی با اپراتور می‌کند و وفق مقررات و پروانه است، اپراتورها از فضای اجتماع موجود کسب درآمد می‌کنند و کاربرهایشان در همین اجتماع زندگی می‌کنند، بنابراین مستقل از دریافت و پرداخت هزینه و سرویس، این نکته اهمیت دارد که کدام اپراتور اهمیت بیش‌تری‌ برای رضایتمندی کاربرانش قائل است.

اپراتورها باید نسبت به پیامک‌های تبلیغاتی حساس باشند

وی خاطرنشان کرد: اگر بپذیریم که مردم از پیامک‌های مزاحم آزار می‌بینند و نارضایتی برایشان ایجاد می‌شود، باید بپذیریم اپراتورها هم باید در این زمینه اهمیت قائل شوند و فقط بحث مالی نیست. اپراتور باید برای خودش این مسوولیت را تعریف کند تا جلوی مزاحمت‌هایی که یک سری متخلف ایجاد می‌کنند، گرفته شود. رویکرد ما این بود که برخورد اپراتورها با این موضوع را هم گزارش کنیم که اپراتورها چه حجم پیامک‌های مزاحم دارند و با توجه به این‌که به آن‌ها اعلام شده، با این مزاحمت‌ها چطور برخورد می‌کنند.

معاون امور پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری با بیان این‌که برخورد اپراتورها با پیامک‌های مزاحم و این‌که همچنان وجود دارند یا کاهش پیدا کرده، اعلام می‌شود، گفت: کسانی که برای دریافت سرویس تصمیم می‌گیرند، بخشی از عوامل تصمیمشان مربوط به همین احترام و اهمیتی است که اپراتور به آزار و مزاحمتی که برای کاربر ایجاد می‌شود، می‌گذارد. این‌که اپراتوری به رفع این موضوع و برخورد با متخلفان اهمیت دهد، بسیار مهم است.

حقی با بیان این‌که قضاوت مردم، قدرت و کارکرد دارد و برای همه مهم است، اظهار کرد: این قضاوت برای اپراتورها که از قبل پرداخت کاربرانشان منتفع می‌شوند، بیش‌تر از همه اهمیت دارد و تفاوت بین اپراتوری که به این موضوع اهمیت می‌دهد و اپراتوری که اهمیت نمی‌دهد، باید مشخص باشد و مردم در انتخابشان این را لحاظ کنند. ما ظرفیت‌های قانونی را به کار می‌گیریم اما چه بهتر که از طریق این فضا هم اطلاعات را به آگاهی مردم برسانیم تا مردم بتوانند تصمیم بگیرند.

وی در پاسخ به چگونگی برخورد با ارسال پیامک‌های مزاحم به بلک لیست، بیان کرد: برخی کاربران ارسال پیامک تبلیغاتی توسط مجموعه‌ای از شماره‌ها را در ستاره ۸۰۰ مربع مسدود کردند، اما برخی از سایت‌ها رسما تبلیغ ارسال پیامک به بلک لیست را می‌کردند، ما مجموعه این سایت‌ها را شناسایی و به دستگاه‌های رسیدگی‌کننده انتظامی و قضایی ارسال کردیم که به این موضوع رسیدگی شود و با توجه به رسیدگی‌های انجام‌شده، آن‌ها تغییر فاز دادند. اگر هم شکایتی شود، ما مجددا این را در قالب قبلی پیش می‌بریم.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما