شناسهٔ خبر: 36483836 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

برجسته‌های تارنماها؛

عدم تاثیر افزایش قیمت بنزین در بازار سهام

تهران- ایرنا- «افزایش قیمت بنزین چه بر سر بورس خواهدآورد، لوایح FATF همچنان بلاتکلیف و منتقدان کی روش! حالا راضی هستید؟» از جمله مهمترین عناوین گزارش‌های رصد شده از تارنماهای خبری داخل، در طول ۷۲ ساعت گذشته است.

صاحب‌خبر -

گروه اطلاع رسانی بنابه رسالت خبری ایرنا، به عنوان خبرگزاری رسمی نظام، دولت و مردم، به منظور ایجاد پل ارتباطی در مسیر گسترش آگاهی سازی، با مروری بر برجسته ترین گزارش های پایگاه های خبری داخلی منتشر شده در طول ۷۲ ساعت گذشته، گزیده ای از این گزارش ها را انتخاب و با عنوان «برجسته های تارنماها» منعکس کرده است.

افزایش قیمت بنزین چه بر سر بورس خواهد آورد؟ 

تارنمای خبری تابناک در گفت و گو با محمدرضا قاسمی آورده است: این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه شاخص بورس تا خردادماه کانال ۴۲۰ هزار واحدی را تجربه خواهد کرد، در خصوص افزایش قیمت بنزین و تاثیر آن بر نمادهای پالایشی گفت: این موضوع تاثیر بر این نمادها نخواهد داشت و نفع و ضرری برای این نمادها ندارد چرا که دولت نفت را با قیمت فوب خلیج فارس به پالایشگاها می‌دهد و بنزین، گازوئیل و سایر مشتقات و فراورده‌ها را نیز با نرخ فوب خلیج فارس تحویل می‌گیرد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه شرکت‌ها در بودجه سال آینده  دلار را ۱۱ هزار تومان پیش بینی می‌کنند و در تحلیل هایشان برای سال آتی با دلار ۱۱۰۰۰ تا ۱۱۵۰۰ هزار تومانی، سود شرکت‌ها ۱۰ درصد بیشتر خواهد شد و شاخص تا محدوده ۳۴۰ و ۳۵۰ هزار واحدی از این نظر امکان رشد خواهد داشت و حدود ۵۰ هزار واحد نیز به دلیل تقسیم سود اردیبهشت تا خرداد ماه رشد کرده و پیش‌بینی می‌شود تا ارتفاع ۴۰۰ تا ۴۲۰ هزار واحدی افزایش یابد.

قاسمی ارتفاع ۴۲۰ هزار واحدی برای شاخص کل را در دی ماه تنها با رشد دلار محتمل دانست و تاکید کرد: در اینصورت دلار نیمایی باید افزایش یابد چرا که در صورتی که دلار نیمایی افزایش نیابد، شرکت‌های بزرگ که شاخص را تکان می‌دهند حرکتی نخواهند کرد. به گفته قاسمی بازار سرمایه حرکت صعودی را در بهمن‌ماه تجربه خواهد کرد و به هر بهانه‌ای بازدهی خوبی را در آن مقطع زمانی ثبت خواهد کرد.

وی با اشاره به تعادل در قیمت‌های جهانی گفت: در قیمت کامودیتی‌ها رشد و افت خاصی را نداشته و علی رغم گزارش ۶ ماهه خوب شرکت‌ها، بازار واکنش خوبی خاصی به این موضوع نشان نداد و انتظار این خواهد بود که با توجه به سود تقسیمی ۹۸ و پیش بینی‌ای پی اس سال ۹۹ بازار حرکت و رشد صعودی خود را از آذر و دی ماه شروع کند. اما خبر خوب برای بازار افزایش ارزش و حجم معاملات بود، ارزش کل معاملات در هفته منتهی به ۲۲ آبان ماه به بیش از  ۶۵۴۶۳ میلیارد ریال رسید که با رشد ۱۹ درصدی نسبت به هفته قبل مواجه شد.
 

لوایح FATF همچنان بلاتکلیف؛ میرسلیم: دولت می‌تواند لایحه جدید بدهد

وبگاه خبری خبرآنلاین در گفت و گو با مصطفی میرسلیم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، مطرح کرد: طبق آیین نامه داخلی مجمع تشخیص مصلحت نظام مدت زمان یک ساله برای تعیین تکلیف طرح ها و لوایح ارجاعی به این نهاد در نظر گرفته شده است، با این اوصاف و در شرایطی که مدت زمان معین برای لایحه پالرمو که در آبان ماه ۹۷ به مجمع ارسال شده بود به پایان رسیده حال سوال این است که تکلیف لایحه پالرمو چیست؟

در همین زمینه در قسمتی از این گفت و گو آمده است:

*آقای میرسلیم! با توجه به پایان مهلت یک ساله بررسی لایحه پالرمو در مجمع تشخیص مصلحت نظام، عده ای معتقدند این لایحه با توجه به اینکه با ایراد شورای نگهبان روبرو نشده باید مصوب شده تلقی و برای اجرا ابلاغ شود، عده ای دیگر بر این نظرند که لایحه به دلیل ایرادات هیات نظارت مجمع، رد شده تلقی شود،نگاه شما به کدام نظر نزدیک است؟

موضوع لایحۀ پالرمو، مقابله با جرائم سازمان یافتۀ فراملی است و طبیعی است که جمهوری اسلامی ایران نه تنها با کلیت چنان میثاقی موافق است بلکه مشوق و مؤید آن نیز است و هیچ مانعی وجود ندارد که لایحۀ مناسبی تهیه و در مجلس شورای اسلامی تصویب شود حتی قویتر از آنچه در پالرمو آمده است.

مشکلی که در این نوع میثاق های بین المللی معمولا وجود دارد این است که در آن کلمۀ حقی مطرح می شود ولی اراده ای که در پشت آن قرارگرفته باطل است؛ اغلب پیش نویس این لوایح و جزئیاتشان متأثر از منویات استکباری است و در نهایت می خواهند با استفاده از عناوین ظاهر فریب، سلطۀ استکبار را بر جهان تقویت کنند و تثبیت نمایند. در موارد مختلف دیده شده است که آمریکا خود، صریحا از این میثاق ها خارج شده و حتی بر خلاف آن عمل کرده است.

در واقع آمریکا خود را برتر از آن می داند که با میثاق های بین المللی محدود شود ولی بسیار اشتیاق دارد که در چهارچوب چنان میثاقهایی به صورت غیر مستقیم بر رفتار دیگر کشورها اشراف داشته باشد و آن را درجهت حفظ منافع استکباریش مهار کند. بر این مبنا موضوع پالرمو و دیگر میثاقها بررسی و ایرادهایی بر آن گرفته شد. دولت و مجلس نتوانستند ایرادات را برطرف کنند بنابراین عملا مردود تلقی می شود و اگر به صلاح باشد این موضوع رسما نیز اعلام خواهد شد.

منتقدان کی روش! حالا راضی هستید؟

وب سایت خبری عصر ایران در این نوشته آورده است: تیم ملی فوتبال ایران پس از شکست در مقابل بحرین، دیروز [پنجشنبه] به عراق هم باخت؛ یکی از دیگری تلخ‌تر.  آن هم درحالی که عراقی‌ها به دلایل امنیتی امکان میزبانی نداشتند.

حالا ما با دست‌پُختِ آقای ویلموتس در گروه مقدماتی جام جهانی در جایگاه سوم هستیم و آرزوی صعود از این گروه را باید داشته باشیم و خوب است منتقدان کی روش دوباره نطق کنند و دست به مقایسه بزنند.

نه آن که ندانم فوتبال، برد و باخت دارد و هر مربی یا بازیکن روز بد هم دارد. نه آن که کار، تمام شده باشد و ازحالا باید در حسرت جام جهانی قطر و در همسایگی‌مان باشیم که بازی‌های دیگر هم هست و راه اگرچه سنگلاخ شده اما هنوز بسته نیست.

روی سخن این یادداشت اما با منتقدان کارلوس کی‌روش است که به هر بهانه‌ای او را سرزنش می‌کردند. سرزنش به خاطر سیستم دفاعی. به دلیل فشار به فدراسیون برای این که تیم را مدت زمان بیشتری در اختیار داشته باشد و البته به خاطر پاره‌ای حسادت‌ها.

شاید هم باخت به بحرین و عراق پس از نباختن‌های کی‌روش به آسیایی‌ها، تنبیه کائنات از قدرناشناسی‌ها باشد.

اعتماد مردم نسبت به اصلاح‌طلبان کمرنگ شده است؛ بهترین راه‌حل برای بازسازی اعتماد بازگشت به سوی مردم است

وب سایت خبری تابناک در گفت‌وگو با پروانه سلحشوری، نماینده اصلاح‌طلب، آورده است: هر چه به زمان انتخابات نزدیک‌تر می‌شویم، موضوع ریزش آرا به ویژه در میان جناح اصلاح‌طلب، بیش از هر زمان دیگر خود را نشان می‌دهد. بسیاری از صاحب‌نظران این گروه بر این باورند که دیگر نمی‌توان در این دوره، بر راهکارهای گذشته تأکید کرد و حتی شاید تکرار خاتمی هم اثر قبلی خود را نداشته باشد! همین موضوع آن‌ها را بر آن داشته تا از روش نوینی برای کشاندن مخاطبان خود به پای صندوق رأی استفاده کنند. به همین دلیل، موضوع طرح «سرا» را در شورای عالی اصلاح‌طلبان مطرح نمودند و به دنبال اجرایی کردن آن برای انتخابات مجلس یازدهم در اسفند ماه هستند.

پروانه سلحشوری، نماینده اصلاح‌طلب مجلس دهم در خصوص «طرح سرا» که این روزها جدی مورد ارزیابی شورای عالی سیاست‌گذاری قرار گرفته است، گفت: من به‌ عنوان یک اصلاح‌طلب، هم نقدها و هم صحبت‌های افرادی را که موافق اجرای «طرح سرا» هستند، خواندم. از طرفی این طرح، سه چهارم آرا را در شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان به‌ دست آورده و این نشان‌دهنده این است که موافقان آن به‌ مراتب بیشتر از مخالفان این طرح است، پس باید به ‌نظر اکثریت این تشکیلات احترام گذاشت.

این عضو فراکسیون امید مجلس تصریح کرد: من «طرح سرا» را طرحی خوب و قابل قبول دیدم، ولی به ‌نظرم در درازمدت آثار مثبت آن دیده خواهد شد و شاید در کوتاه‌مدت تأثیراتش تمام و کمال به منصه ظهور نرسد. باید توجه داشت هر طرح به‌ خاطر اینکه نقاط ضعف و قوت آن روشن شود، باید در معرض آزمون قرار بگیرد؛ از این ‌روی، بهتر است «طرح سرا» یک بار در سطح کوچک‌تر اجرا شود تا راحت‌تر بتوان ابعاد مختلف آن را مورد بحث و بررسی قرار داد و سپس آن را به سطح ملی تعمیم دهیم.

این نماینده تهران در مجلس دهم در پاسخ به اینکه اصلاح‌طلبان چگونه می‌توانند سرمایه اجتماعی خود را برای انتخابات فعال کنند، گفت: من جریان اصلاح‌طلبی را به دو دسته تقسیم می‌کنم که یک جریان، معطوف به قدرت و جریان دیگر، جامعه‌محور است. اینکه می‌گویم یک جریان، جامعه‌محور است، به این معنی نیست که آن‌ها نگاهی به قدرت نداشته باشند، ولی تفکر آن‌ها بیشتر متوجه نگاه و دغدغه‌های مردم است. مدتی است، اعتماد مردم نسبت به اصلاح‌طلبان کمرنگ شده و بهترین راه‌حل برای بازسازی این اعتماد از دست ‌رفته این است که اصلاح‌طلبان بیشتر از گذشته به مردم روی بیاورند و نشان دهند، به ‌معنای واقعی، اصل برای آن‌ها مردم است و حاضر نیستند به هر قیمتی به قدرت راه پیدا کنند.

سلحشوری در پاسخ به اینکه آیا اصلاح‌طلبان باید مجدداً با اعتدالگراها ائتلاف کنند یا خیر، گفت: نباید برای ائتلاف با گروه‌های اعتدال‌گرا به تشکیلات آن‌ها نگاه کرد، بلکه باید افراد را مورد بررسی قرار داد، زیرا روی حرف و عمل برخی افراد اعتدال‌گرا می‌توان حساب ویژه کرد. از طرفی معتقدم که اصلاح‌طلبان برای انتخابات پیش روی باید روندی غیر از روند سال ۹۴ را دنبال کنند؛ به این معنا که با تابلوی اصلاحات و افراد معتقد به این جریان وارد رقابت شوند.

برج لاکچری «روما رزیدنس»؛ قصری که با پرونده طبری و دانیال زاده گره خورده است

تارنمای خبری عصر ایران در این گزارش آورده است: با دستگیری «رسول دانیال زاده» توسط نیروهای اطلاعات سپاه، پرونده یکی از بزرگ ترین فسادهای مالی تاریخ ایران وارد مرحله جدیدی شده است. او که پیشتر یک بار دستگیر و با اعمال نفوذ برخی مسوولان ارشد وقت دستگاه قضایی، از زندان بیرون آمده و به آلمان رفته بود، روز گذشته به ایران برگردانده و دستگیر شد.

دانیال زاده هر چند به سلطان فولاد شهرت داشت ولی معروفیت عمومی اش، بیشتر به خاطر برجی بود که در کامرانیه تهران ساخته بود: روما رزیدنس، قصری در ۱۵ طبقه! اینک اما با دستگیری دانیال زاده، اعلام شده است که او چهار هزار میلیارد تومان بدهی بانکی دارد و از این رو، منابع تأمین ساخت این برج در هاله ای از ابهام قرار دارد.


نکته جالب توجه اینجاست که اکبر طبری - از مسوولان بلندپایه قوه قضائیه در دوران ریاست آملی لاریجانی - نیز در این برج لاکچری سکونت دارد و گفته می شود آن را به عنوان رشوه از دانیال زاده گرفته است. طبری اینک در زندان است. به این بهانه نگاهی می کنیم به این برج و باید منتظر بمانیم تا مشخص شود در فرایند دادرسی، درباره این برج چه حکمی صادر خواهد شد؟


 برجی رویایی با آینده ای مبهم
«روما رزیدنس» یک برج ۱۵ طبقه مدرن است که کوچک ترین واحد آن،۳۵۰ متر مربع است. در طبقات اول تا پنجم برج واحدهای ۳۵۰ الی ۴۰۰ متری دارد. طبقات ۶ تا ۱۳ نیز ۴۰۰ و ۶۰۰ متری هستند.  واحدهای طبقات ۱۴ و ۱۵ نیز ۹۲۶ متری اند. اما بزرگ ترین واحد این برج نیز پنت هاوس ۱۴۰۰ متری است که به صورت دوبلکس طراحی شده است.

مراقب استفاده بیش از حد از «عدالت ترمیمی» باشیم؛ عدم تعیین حق الزحمه موسسات «میانجیگری» باعث انحراف آنان خواهد شد

وب سایت خبری تابناک در گفت و گو با مرتضی ناجی زواره، وکیل دادگستری و استاد حقوق جزا و جرمشناسی، درباره ایجاد موسسات میانجیگری آورده است: امروزه در دعاوی کیفری روشی نوین برای سازش توسط میانجی‌گران به کار گرفته می‌شود. میانجی‌گران سعی دارند تا قربانی جرم به بالاترین میزان ترمیم و جبران زیان برسد. در این روش، جنبه‌ عمومی جرم رنگ می‌بازد و این قربانی جرم است که متضرر اصلی ارتکاب فعل غیرقانونی و صاحب اختیار دعوای کیفری است و مصالح اوست که معیار نحوه‌ جبران زیان تلقی می‌شود.

 در این راستا در کشورهای مختلف قوانین و مقررات متخلفی درمورد میانجی گری تدوین و تصویب شده است. در ایران نیز در آخرین تحولات قانونی در قانون آیین دادرسی کیفری، میانجی گری به عنوان یکی از طرق حل‌وفصل دعاوی کیفری معرفی شده است. در همین راستا نیز آیین‌نامه‌ای برای ساماندهی به این روش تدوین یافت.

در همین ارتباط مرتضی ناجی زواره  درباره چرایی حضور این نهاد جدید در قانون آیین دارسی کیفری ایران گفت: قانونگذار ایران به پیروی از مباحث اساسی مرتبط با عدالت ترمیمی با تاسیس این نهاد جدید در قانون موافقت کرده و سعی شده تا با کمک این نهاد تازه بین متهم و بزه دیده سریعتر توافق حاصل گردد. در ماده ۸۲ ایین دارسی کیفری برای اعمال میانجیگری شرایطی وجود دارد مانند اینکه این موضوع فقط شامل حال جرایم تعزیری درجه  ۶ و ۷ و ۸ می شود و شامل حال تمام جرایم تعزیری نمی شود و همچنین این موضوع شامل حدود و قصاص و دیات هم نمی شود لذا با حفظ این شرایط  طرفین میتوانند اعلام کنند که موضوع اختلاف خود را با اجازه قاضی به یک میانجیگر ارجاع می دهند دهند تا او بین ان‌ها میانجیگری کرده و خسارت وارد شده به گونه ای جبران گردد.

دکتر ناجی خاطر نشان کرد : میانجیگری یک فرایند است که قصد دارد تا اختلاف کیفری بین متهم و بزه دیده و همچنین آثار جرم و مجازات را میان آنها مدیریت کرده و تفاهم را میان آنها برقرار نماید  و در آخر هم صورتجلسه‌ای را تهیه کرده و برای قاضی ارسال کند.حال اگر این جرم قابل گذشت بوده و گذشت شاکی گرفته شده باشد قرار موقوفی تعقیب توسط قاضی صادر می‌شود و اگر جرم غیرقابل گذشت باشد، ولی شاکی رضایت دهد قرار تعلیقی تعقیب صادر شده  به مدت ۶ ماه تا ۲ سال تعقیب کیفری معلق می شود.

این وکیل دادگستری درباره ضرورتهای تشکیل چنین نهادی در قانون آیین دارسی کیفری افزود: شاید بتوان علت اصلی را در قضا زدایی و کاهش حجم پرونده‌های قضایی جستجو کرد.قانونگذار وقتی تراکم پرونده ها و اطاله دادرسی را دید به این فکر افتاد تا به کمک این نهاد جدید وقت رسیدگی برای پرونده‌های مهمتر ایجاد شود چون وقتی از جرائم ۶ و ۷ و ۸ تعزیری که حجم بسیار زیادی از پرونده ها را به خود اختصاص داده قضا زدایی شود وقت بسیار مناسبی برای رسیدگی به دیگر پرونده‌ها ایجاد می‌شود. همچنین به کمک میانجیگری توجه بیشتری به جبران خسارت می شود چون شاکی کیفری هم بیشتر به دنبال جبران خسارت است.

ناشنیده‌های ابوالفضل بازرگان از شاخه نظامی «نهضت آزادی»، حمایت دکتر شریعتی از عملیات مسلحانه، استعفای مهندس بازرگان، ماجرای هواپیماهای F۱۴، نامه محتشمی پور و بیانیه ۹۰ امضایی علیه دولت هاشمی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب در گفت و گوی تفصیلی با برادرزاده مهندس بازرگان، آورده است: شاید کمتر کسی بداند که سنگ بنای مبارزه مسلحانه علیه رژیم شاه ابتدا توسط شاخه خارج از کشور نهضت آزادی گذاشته شد، شاخه‌ای که افرادی، چون ابراهیم یزدی و شریعتی سررشته‌اش را به دست داشتند. در اوایل دهه چهل سران نهضت آزادی خارج از کشور در توافقی با مقام های مصری‌ و با حمایت جمال عبدالناصر تشکیلاتی را به نام سماع (سازمان مخصوص اتحاد و عمل) بنیان نهادند که کارش برقراری دوره‌های آموزش تئوری و عملی و سازمان‌دهی مبارزات سیاسی بود. گرچه این تشکیلات عمر چندانی نداشت و به زودی با اصرار مصری‌ها به نامیدن خلیج فارس به اسم جعلی خلیج عربی و برخی مسائل دیگر (با تصمیم سران نهضت) منحل شد، اما برآیند همان دوره کوتاه افرادی، چون دکتر مصطفی چمران بود که از مهره‌های کلیدی مبارزات لبنان و بعد ایران به شمار می‌رفت. دیگری ابوالفضل بازرگان، برادرزاده مهندس بازرگان، بود که به تعبیر ابراهیم یزدی بهترین عضو گروه آموزشی قاهره بود و در پشتکار نظیر نداشت. این روزها که مصادف با چهلمین سال استعفای مهندس بازرگان، بنیان‌گذار نهضت آزادی ایران، از نخست‌وزیری است، به سراغ ابوالفضل بازرگان رفته‌ایم تا از او درباره چگونگی کشیده شدن پای نهضت آزادی به مبارزات مسلحانه، چرایی ورود مهندس بازرگان به عرصه نخست‌وزیری و برخی اصطکاک‌های ایشان با حاکمیت بپرسیم.

در ادامه قسمتی از این گفت و گوی را در پی می‌خوانید:

سران نهضت آزادی در خارج از کشور، از جمله دکتر ابراهیم یزدی و دکتر مصطفی چمران در توافق با  مقام های مصری‌ در دی‌ماه ۱۳۴۲، اساس‌نامه تشکیلاتی تحت عنوان «سازمان مخصوص اتحاد و عمل» یا «سماع» تنظیم و آن را تسلیم جمال عبدالناصر کردند. بر مبنای این توافق قرار بود افراد این سازمان و همچنین افرادی که با معرفی این سازمان معرفی می‌شدند برای طی دوره‌های چریکی به قاهره بروند. این یعنی نهضت آزادی دو سال قبل از تشکیل سازمان مجاهدین خلق و هشت سال از قبل از تشکیل سازمان چریک‌های فدایی خلق، که هر دو بر مبنای مشی مسلحانه شکل گرفته بودند، تصمیم به مبارزه مسلحانه گرفت و در واقع پایه‌گذار مبارزات مسلحانه در میان گروه‌های مخالف رژیم شد. چطور نهضت آزادی به این سمت حرکت کرد؟

مبارزه مسلحانه و انقلاب زمانی پیش می‌آید که هیچ راه‌حل دیگری وجود نداشته باشد، یعنی راه‌حل‌های طبیعی و فعالیت‌های آزاد و علنی سیاسی به بن‌بست برسد و انسدادی به وجود آید که چاره‌ای جز انقلاب نباشد. در آن زمان، نهضت‌های آزدی‌بخش در دنیا وجود داشت و بسیاری از کشورها یا انقلاب کرده و پیروز شده بودند، یا در حال انقلاب بودند. طبعا این فکر مطرح شد، حال که در ایران نمی‌شود اقدام سیاسی علنی کرد، یکی از راه‌های پیش رو مبارزه مسلحانه است. یعنی دقیقا پیش‌بینی مهندس بازرگان در دادگاه که «ما آخرین گروهی هستیم که با شما به زبان قانون سخن می‌گوییم، بعدا دیگران با زبان دیگری سخن خواهند گفت.» درست از آب درآمد. آقای علی ملاقلی‌پور در مستند «راه طی‌شده» این جمله مهندس بازرگان را حمل بر این گرفتند که مهندس بازرگان مشوق مبارزه مسلحانه بوده‌اند، در حالی که این‌طور نبوده است. مهندس بازرگان اصولا مشی تدریجی و اصلاح‌طلبی در پیش داشت، اما پیش‌بینی می‌کرد که اگر در ایران آزادی داده نشود و انسداد سیاسی به وجود آید، نتیجه آن خواهد شد. طبعا این فکر در میان خیلی‌ها بود. زمانی که من در پاییز ۱۳۴۱ به اروپا رفتم در میان گروه‌های مختلف مبارز زمزمه‌هایی برای رفتن به دنبال مبارزه مسلحانه به وجود آمده بود.

روحانی همان است که بوده؛ اینکه می گویند لحنش اخیرا تغییر کرده، درست نیست

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب در گفت و گو با سید مصطفی هاشمی طبا، فعال سیاسی اصلاح طلب؛، عنوان کرده است: در چند هفته اخیر به ویژه در جریان سفر استانی حسن روحانی به استان‌های یزد و کرمان، شاهد ایراد مواضع و گفته‌هایی بودیم که برخی آن را در مقام تند شدن لحن و کلام رئیس پاستور مورد ارزیابی قرار دادند؛ حتی برخی متهم شدن و اعلام مجازات برادر حسن روحانی را عامل اصلی چرخش در مواضع او ارزیابی کردند. در این میان مساله قابل طرح این است که تا چه اندازه می‌توان از تغییر لحن روحانی سخن به میان آورد و دلایل احتمالی چنین امری چیست؟ در راستای پی‌گیری این مساله، «انتخاب» دیدگاه سید مصطفی هاشمی طبا، از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب و نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۹۶ را جویا شده است.

سید مصطفی هاشمی طبا، برخلاف دیدگاه هایی که معتقدند لحن روحانی در چند وقت اخیر و مواضع او پیرامون برخی مسائل تغییر پیدا کرده می‌گوید: لحن روحانی همان است که پیش‌تر بوده و مواضع او نیز تغییری محسوس به خود ندیده است.«اینکه برخی معتقدند که روحانی به دلیل صدور حکم زندان برادراش تغییر لحن داشته، باید از آن‌ها پرسید که با کدام استدلال این فرضیه را مطرح می‌کنند. واقعیت این است که روحانی پیش‌تر نیز اظهاراتی را پیرامون قوه قضائیه، نظارت استصوابی و صداوسیما بر زبان رانده بود و انتقاداتی را داشت.»

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: «در گذشته نیز بسیاری این مساله را مطرح می‌کردند که روحانی از اصلاح‌طلبان جدا شده اما همواره من اعتقاد داشتم که رابطه او با جریان اصلاحات به گونه‌ای نبوده که از این جریان دستور بگیرد و اکنون از آن‌ها دوری کند. همان‌گونه که او در ۶ سال گذشته رفتار کرده، هم‌اکنون نیز همان‌گونه رفتار می‌کند و همان مواضع را دارد. »

وی افزود: «با وجود انتقادات برخی مواضع و کنش‌های روحانی را قبول داشته و می‌پسندم. به ویژه در زمینه برجام و خدماتی که او در این زمینه انجام داده، می‌توان گفت که این توافق بسیار عاقلانه و به نفع ایران است. اگر در راستای منافع ایران نبود، هیچ‌گاه شاهد خروج آمریکا از آن نبودیم.»

حداقل دستمزد سال ۹۹؛ حقوق پایه وزارت کار چقدر افزایش می‌یابد؟

وب سایت خبری فرارو در گفت و گو با کارشناسان و فعالان کارگری، آورده است: در حال حاضر سازمان برنامه و بودجه افزایش ۱۵ درصدی حقوق کارکنان دولت را برای سال آینده مد نظر قرار دادَ، پیش از این نیز محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه با تحلیلی از نرخ تورم و احتمال کاهش آن در پایان سال جاری میزان افزایش حقوق را ۱۵ درصد اعلام کرده بود. همچنین افزایش حقوق مشمولان قانون کار نیز باید بر اساس قانون کار در شورای عالی کار به صورت سه‌جانبه میان شرکای اجتماعی نهایی و تصویب شود. حال باید دید آیا به مانند سال جاری حداقل مزد در سال آینده به میزان ۲۰ درصد افزایش پیدا می‌کند.

به طور متوسط ۲۰ درصد از قدرت خرید کارگران کاسته شده است
وحید شقاقی‌شهری رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه گفت: «با توجه به این موضوع اگر همین ۱۵ درصد افزایش برای کارمندان اعمال شود، آن‌ها در سال آینده ۱۸ درصد از قدرت خرید خود را از دست خواهند داد، در مورد کارگران نیز به اعتقاد بنده همان ۲۰ درصدی که امسال به حقوق آن‌ها اضافه شد، سال آینده نیز تکرار خواهد شد و آن‌ها نیز سال آینده ۱۳ درصد از قدرت خرید خود را از دست خواهند داد، اما اگر بخواهیم به طور کلی نگاه کنیم، طی امسال و پارسال به طور متوسط ۲۰ درصد از قدرت خرید کارگران کاسته شده است.»

رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه خوارزمی با تاکید بر اینکه در حال حاضر مهم‌ترین مسئله اقتصاد، رکودی است که حکمفرما است، اظهار داشت: «بنابراین مسئله اصلی افزایش تورم نیست، از سویی این توان وجود ندارد که بیش از ۲۰ درصد حقوق کارمندان و کارگران با افزایش همراه شود، چرا که در چنین صورتی احتمال تعطیلی بنگاه‌ها و کارخانه ها به دلیل افزایش هزینه‌های تولید و عدم توانایی پرداخت چنین مبالغی وجود دارد.»


وی با اشاره به اینکه دولت طی سال آینده با کسری بودجه حداقل ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی روبرو است، اضافه کرد: «بنابراین برای تعیین دستمزد باید نمایندگان کارگران، کارفرمایان و دولت با مذاکره و چانه زنی به یک رقمی دست پیدا کنند که از یک طرف حداقل معیشت را برای کارگران ممکن سازد و در طرف مقابل هم کارفرمایان توانایی پرداخت آن را نیز داشته باشند.»


افزایش ۱۵ درصد حداقل دستمزد شبیه جوک است
علی خدایی نماینده کارگران در شورای عالی کار در گفت وگو با فرارو با اشاره به اینکه از الان در مورد نرخ دستمزد برای سال آینده نمی‌توان نرخ دقیق اعلام کرد، گفت: «علیرغم اینکه عده‌ای می‌گویند باید در هر سال زودتر نرخ مزد برای سال آینده تعیین شود، بنده با آن مخالف هستم، جراکه سال مالی بنگاه‌ها همان اسفند ماه است و بر طبق قانون کار نیز در آخرین ماه سال باید مذاکرات برای تعیین نرخ دستمزد انجام شود.»


وی افزود: «طی چند روز گذشته اولین جلسه کمیته مزد شورای عالی کار برگزار شد و ما به عنوان نمایندگان کارگران پیشنهادها و نقطه نظرات خود را اعلام کردیم، در این زمینه نیز صحبتی که آقای نوبخت در مورد افزایش ۱۵ درصد حقوق کارمندان طی سال آینده انجام دادند، در مورد میزان افزایش نرخ دستمزد کارگران شبیه فکاهی است و قطعا این رقم جوابگوی خرج زندگی کارگران نخواهد بود.»

انتقاد سرمربی تیم‌ملی در جام‌جهانی ۹۸ از ویلموتس

وب سایت خبری خبرآنلاین در گفت و گو با جلال طالبی سرمربی پیشین تیم ملی فوتبال کشورمان، آورده است: طالبی که در جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه و هم چنین جام ملت های ۲۰۰۰ لبنان روی نیمکت ایران نشست و به هدایت نسل طلایی فوتبال پرداخت، اعتقاد دارد که شرایط تیم ملی اصلا خوب نیست. بعد از شکست ایران مقابل عراق، با طالبی تماس گرفتیم. او در مورد این باخت گفت: «فکر می کردیم بعد از شکستی که مقابل بحرین به تیم ملی وارد شد، همه چیز تغییر کند اما تیمی که مقابل عراق در میدان دیدیم، یک تیم پر از اشکال و مشکل بود. باور نمی کردم که برخی بازیکنان تا این حد بد و پر انتقاد ظاهر شوند. حتی به نظرم آمد برخی بازیکنان هیچ وظیفه تاکتیکی نداشتند چون نقش شان اصلا در زمین دیده نمی شد و مشکلات را بیشتر کردند.»

طالبی اضافه کرد: «واقعیت این است که تیم ملی نسبت به دوره قبلی و کادرفنی پیشین خود دچار ضعف شده و مارک ویلموتس نتوانست از میراث کارلوس کی روش و رکوردهایی که او خلق کرد، محافظت کند. البته من انتقاداتی هم به کی روش داشتم ولی نباید از حد انصاف خارج شد. ویلموتس این فضا و زمان را داشت تا شرایط را به سود تیم ملی برگرداند ولی آن چه در زمین بازی اتفاق افتاد، برخلاف ایده های ما بود. دوست نداریم تیم ملی را در بازی های دوستانه هم بازنده ببینیم چه رسد به دیدار مقابل تیمی از کشورهای عربی آن هم در یک دیدار رسمی.»

سرمربی پیشین تیم ملی در خصوص نگرانی بابت احتمال عدم صعود از گروه افزود: «من این طور فکر نمی کنم که از گروه مان صعود نخواهیم کرد. با این حال نگرانی هایی دارم زیرا بحرین و عراق واقعا قدرتمند هستند و تیم ملی دوران افت را طی می کند. با این همه بازیکن و ستاره ای که داریم، انتظارش را نداشتم کارمان گره بخورد. در مرحله مقدماتی این قدر پر از ایراد هستیم، در مراحل بعدی باید چه کار کنیم؟ البته تا جایی که می دانم، تیم ملی تا فروردین بازی دیگری ندارد و این بهترین زمان است تا با بازی های تدارکاتی و برنامه ریزی دقیق بتوانیم نقاط ضعف را برطرف کنیم. در واقع تیم ملی به یک رنسانس واقعی احتیاج دارد و باید همه ما دست به دست هم بدهیم و این رنسانس را ایجاد کنیم.»

دیگر هیچ تیمی در آسیا از ما نمی ترسد؛ با ویلموتس ادامه دهیم اوضاع بدتر از این هم می‌شود

تارنمای خبری مشرق در گفت و گو با غلامرضا عنایتی، مهاجم سابق تیم ملی فوتبال، آورده است: غلامرضا عنایتی بازیکن اسبق تیم ملی از دو شکست پیاپی این تیم روبروی بحرین و عراق متعجب بود و پیش بینی می کرد با این شرایط آینده تیم ملی در راه صعود به جام جهانی نگران کننده است. غلامرضا عنایتی در گفت و گو با مشرق، درباره شکست تیم ملی و بردهای اخیر استقلال و صعود چشمگیرش در نتیجه گیری حرف زد.

* بازی تیم ملی روبروی عراق و باخت این تیم را چطور ارزیابی می کنید؟

- الحق و والانصاف بازی تیم هیچ چنگی به دل نمی زد. پیش از این هر بار بازی های تیم ملی را می دیدم حریفانش پیش از بازی ترسی داشتند که در بازی هم مشهود بود ولی تیم ملی مان هرگز بازی هراسناکی روبروی حریف خود ارائه نمی دهد. یک بازی بدون برنامه! انگار یک توپ را وسط انداختد باشند و بگویند بروید و بازی کنید. این برازنده تیم ملی ایران نیست.

* یعنی هیچ تاکتیک تیمی را ندیدید؟

- هرگز! این اتفاق روبروی تیم بحرین هم رخ داد و کاملا بدون برنامه بازی می کردیم. یعنی از دقیقه ۱ تا آخر هیچ برنامه ای برای حمله یا دفاع نداشت. متأسفانه خوب بازی نکردیم و باختیم. زمانی هست که تیم خوب بازی می کند و می بازد ولی در این دو بازی نه تنها خوب بازی نکردیم بلکه بد بودیم و بد هم باختیم.

* چرا این اتفاق افتاد؟

- جای سئوال دارد که چرا تیمی که در آسیا اول بود و همه از ما حساب می بردند همه چیز برایش وارونه شده است؟ می شد در لیست بازیکنان نفرات باکیفیت تری دعوت شوند هرچند که اگر سیستم و ارنج درستی داشتیم می شد با همین نفرات هم کار درست پیش برود. البته من نمی خواهم بحث فنی کنم چون من در تمرینات نبوده ام و فقط سرمربی تیم ملی از وضعیت بازیکنان مطلع بوده است. تیم هم براساس تفکرات سرمربی اش بازی کرده است. اما آنچه من در این ۲۲ سالی که در فوتبال بودم یادگرفته ام این است که ضعفها مشهود و چیزی پنهان نبود! مشخصا ما موقعیت قبلی مان را از دست داده ایم.

شهاب‌الدین بیمقدار: مستقلین نمی‌توانند حضور پرقدرتی در انتخابات آینده داشته باشند/ اصلاح‌طلبان با طرح سرا به دنبال پیاده کردن نفس دموکراسی هستند

پایگاه اطلاع رسانی شفقنا در گفت و گو با شهاب‌الدین بیمقدار، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس، آورده است: با بیان اینکه حضور مستقلین در انتخابات آینده خیلی پرقدرت نخواهد بود،اظهار کرد: به نظر من مستقلین به دو جناح و چپ و راست تمایل دارند و خیلی نمی‌توانند حضور پرقدرتی در انتخابات آینده داشته باشند.

شهاب‌الدین بیمقدار درباره انتخابات مجلس یازدهم گفت: به نظر من طرح «سرا» که شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان آن را تعریف کرده است، شور و نشاطی برای اصلاح‌طلبان ایجاد خواهد کرد؛ چون اصلاح‌طلبان به دنبال این هستند که نفس دموکراسی را پیاده کنند. با اجرای این طرح، مردم در نظرسنجی شرکت کرده و درواقع یک رأی‌گیری قبل از انتخابات اصلی انجام خواهد شد و لیست نهایی از میان کسانی که در نظرسنجی بیشترین رأی را کسب کرده باشند، بسته می‌شود.

نماینده مردم تبریز در خصوص نحوه حضور اصولگراها در انتخابات آینده گفت: در مورد اصولگراها خیلی نمی‌توان نظر داد؛ جبهه پایداری‌ها حتی لیست قم را اعلام کردند و معلوم نیست طرفداران آقای لاریجانی چه خواهند کرد؟ به نظر من لیست اصولگراها تا الان بسته شده است و فقط لیست قم بود که خبرساز شد.

او در رابطه با حضور مستقلین در انتخابات آینده گفت: به نظر من مستقلین به دو جناح و چپ و راست تمایل دارند و خیلی نمی‌توانند حضور پرقدرتی در انتخابات آینده داشته باشند. به نظر من نمی‌توانیم جناح مستقل، به معنای واقعی داشته باشیم چراکه یک سیاستمدار حتما باید گرایش سیاسی داشته باشد و کسی که نماینده مجلس می‌شود باید سیاستمدار باشد و سیاستمدار هم گرایش سیاسی دارد.

محمد هاشمی: تنها راه پیروزی در انتخابات ائتلاف است

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز در گفت‌وگو با محمد هاشمی رفسنجانی مطرح کرد: کارنامه دو دولت حسن روحانی و عملکرد ۴ساله لیست امید در مجلس برخی از اصلاح‌طلبان را به این نتیجه رسانده است که دیگر نباید ائتلاف کنند در مقابل ایشان برخی نیز باور دارند که هنوز و در شرایطی که سرمایه اجتماعی اصلاحات نسبت به سال۹۲ با کاهش چشم‌گیری روبه‌رو شده است، باید ائتلاف کرد تا فتح نسبی قربانی انتظار غیرواقعی پیروزی اصلاح‌طلبانه نشود.

محمد هاشمی رفسنجانی، فعال سیاسی و از پیشگامان انقلاب اسلامی باور دارد که نیروهای سیاسی برای پیروزی در انتخابات راهی جز ائتلاف ندارند. او درباره این موضوع به «نامه‌نیوز» گفت: «پس از انقلاب اسلامی جریان‌های مختلفی اعم از اصولگرایی، اطلاح‌طلبی و اعتدال شکل گرفت که هیچ کدام اینها در تمام فرازونشیب‌های تمام این سال‌ها به‌تنهایی پیروز انتخابات نشدند یا به تعبیری ضریب نفوذ احزاب در جامعه به تنهایی به۵۱درصد نمی‌رسد و از ۲ و ۳درصد شروع می‌شود و معمولا تا ۲۵درصد افزایش می‌یابد؛ البته این ضریب نفوذ در برهه‌هایی تا ۴۰ درصد مشاهده شده است؛ بنابراین اگر هدف پیروزی در انتخابات است، راهی جز ائتلاف وجود ندارد و این ائتلاف باتوجه به سیاست‌ها و خط و مشی‌ها تعیین می‌شود؛ همان‌طور که اصلاح‌طلبان با نیروهای معتدل اصولگرا در انتخابات‌های سال‌های ۹۲، ۹۴ و ۹۶ به ائتلاف رسیدند. بحث‌هایی هم که در رسانه‌ها یا فضای مجازی مطرح می‌شوند، نمی‌تواند ملاک عمل باشند زیرا معمولا تصمیم‌گیری درباره ائتلاف در لحظات آخر و با بررسی کاندیداها انجام می‌شود که ممکن است این ائتلاف به شکل لیست مشترک انتخاباتی بروز کند».

هاشمی در خصوص خواست و تمایل آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی به ایجاد ائتلاف میان گروه‌های معتدل هر یک از جناح‌های سیاسی با یکدیگر اظهار کرد: «راه صحیح اداره مملکت ایجاد وحدت است. ما پیرو اسلام ناب محمدی(ص) و مکتب اهل بیت(ع) هستیم و فضای جامعه اسلامی را متکی بر اخلاق می‌دانیم. در چنین فضایی ضرورت دارد که مردم، مسئولان و احزاب سیاسی همه باهم در ایجاد شرایطی سالم و به دور از بداخلاقی‌های سیاسی مشارکت کنند. هدف انقلاب اسلامی این است که جامعه اسلامی در سطح جهان الگو باشد. چنین شرایطی تنها با وحدت میان نیروهای منطقی و معتدل محقق می‌شود و تردید نکنید که اختلاف‌ها ریشه‌ای نیست و سلیقه‌ای است که باید برطرف شوند تا کشور در فضایی آرام، معتدل و مبتنی بر اخلاق حرکت کند و هرکس به سهم توانایی خودش در این امر شریک باشد. مرحوم آیت‌الله هاشمی هم نظرشان همین بود و آرزو داشتند که عرصه سیاست را تؤام با اخلاق، اعتدال و وحدت ببینند».

واکنش مهدی چمران به سخنان سقای بی‌ریا: ممکن است برخی مایل به وحدت نباشند و راه دیگری بروند

وب سایت خبری تحلیلی نامه نیوز در گفت و گو با نامه مهدی چمران، فعال سیاسی اصولگرا، آورده است:‌ محمدناصر سقای بی‌ریا، سخنگوی جبهه پایداری اخیرا گفته است که دیگر کاری با اصولگرایی نداریم: «زمان گفتمان اصول‌گرایی اندکی منسوخ شده و اکنون گفتمان  نیروهای انقلاب مطرح است لذا جبهه پایداری اساسا کاری با اصول‌گرایی ندارد؛ هر شخصی ارزش‌های انقلابی را قبول داشته باشد ما نیز او را قبول داریم. البته ابن بدین معنا نیست که اصول‌گرایی را قبول نداشته یا رد کنیم؛ ما نمی‌گوییم آن‌ها نباید باشند بلکه آن‌ها را می‌پذیریم اما مساله این است که فاصله هر دوایری تا مرکز، دور و نزدیک است. متاسفانه  برخی اصول‌گرایان در پی طرد هستند اما در پی طرد دیگری نیستیم و به دنبال تعامل هستیم».

مهدی چمران در پاسخ به این پرسش که سخنان اخیر یکی از اعضای جبهه پایداری مبنی بر اینکه اصولگرایی منسوخ شده است را چگونه ارزیابی می‌کنید و آیا با این روند اصولگریان می‌توانند به وحدت برسند یا خیر، به «نامه‌نیوز» گفت: «به‌هرحال در این مسیر ممکن است برخی خود را نزدیک به جریان اصلی اصولگرایی ببینند و برای اتحاد تلاش کنند و برخی دیگر موافق وحدت نباشند و راه دیگری بروند که تصمیم با خودشان است».

او همچنین اظهار کرد: «برخلاف سخنان اخیری که مطرح می‌شود اتفاقا در هفته‌ای که گذشت جلساتی برگزار شد که نتایج مثبتی برای شکل‌گیری وحدت در پی داشت».

چمران درباره حضور یا عدم حضور محمدباقر قالیباف در انتخابات مجلس هم گفت: «هنوز هیچ چیزی معلوم نیست و اعلام می‌کنم بحث‌هایی که اخیرا مطرح می‌شود صرفا گمانه‌زنی است».

نظر شما