شناسهٔ خبر: 36478211 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

کاربران فضای مجازی نسبت به بارش برف و راهبندان در خیابان‌ها واکنش نشان دادند؛

شهرداری کجایی؟! دقیقا کجایی؟!

شراره داودی

با اینکه از چند روز قبل اعلام شده بود تهران از شنبه برفی می‌شود، اما به نظر می‌رسد با غافلگیر شدن شهرداری، این مردم هستند که در خیابان‌های پر از برف و لغزنده گیر افتاده‌اند.

صاحب‌خبر -

مجله مهر: امروز هوای تهران بعد از یک دوره چند هفته‌ای که خیلی هم پاییزی نبود، سرد شد و بارش اول صبح برف مخصوصا در تهران بیشتر از هرچیزی در میان اخبار روز دیده شد.

برف بیشتر بخش‌های تهران را در برگرفته و اولین چیزی که بیشتر از هرچیزی به چشم می‌آید، ماجرای همیشگی ترافیک در خیابان و اتوبان‌هاست؛ اما این‌بار با دیدن تصاویری که از مناطق مختلف تهران منتشر شده و می‌بینیم نه خبری از کیسه شن و نمک است و نه برف‌روب در اتوبان‌ها، این سوال در ذهن پیش می‌آید که شهرداری تهران دقیقا کجاست؟!

همه می‌دانستند تهران برفی می‌شود!

دست‌کم از دو روز قبل در اخبار و حتی همین برنامه‌های پیش‌بینی‌ هوای موبایل‌ها اعلام شده بود که از شنبه برف می‌بارد، همه می‌دانستند شنبه پایتخت برفی می‌شود و به نظر می‌رسد فقط شهرداری و ستاد برف‌روبی خبر نداشتند و غافلگیر شده‌اند!

دو روز زمان زیادی برای برنامه‌ریزی فعالیت‌های ستادی‌ست که تنها برای همین رویداد تشکیل شده و در چنین روزهایی از سال باید آماده‌باش باشند.

حالا امروز که تقریبا بخش زیادی از تهران از برف سفید شده، به دلیل قفل شدن خیابان‌ها بسیاری ساعت‌ها برای رسیدن به محل کار در راه بودند، برخی دیگر اصلا از خانه نتوانستند خارج شوند و خیلی‌ها نگرانند تا چند ساعت دیگر و احتمالا یخبندان شدن شرایط خیابان و اتوبان‌ها چه می‌شود.

لغزندگی خیابان

مهم‌ترین اتفاقی که در روزهای برفی رخ می‌دهد، لغزنده شدن خیابان‌هاست. لغزندگی که به راحتی با شن و نمک‌ریزی و برف روبی در اتوبان‌ها قابل پیشگیری هستند، اما احتمالا چون شهرداری تهران غافلگیر شده، باید مدیران بخش‌های مختلف برای مدیریت اوضاع تشکیل جلسه دهند!

آماده کردن کیسه‌های شن و نمک در کنار معابر شهری چیزی نیست که از قبل امکان حاضر کردن آن وجود نداشته باشد و می‌توان کنترل اوضاع را قبل از اینکه مشکلات حاد شود، در دست گرفت.

شهرداری چه می‌گوید؟ نمی‌توان برف را در هوا زد!

مدیرکل امور خدمات شهری شهرداری تهران مصاحبه کرده و گفته که: «با توجه به ترافیک صبحگاهی، ماشین‌آلات سنگین در مناطقی که شاهد بارش برف هستیم، نمی‌تواند فعالیت کند و برف نیز به اندازه‌ای نیست که بخواهیم تیغه‌زنی داشته باشیم و گریدر کار کند. برودت هوا در سطح شهر در حد یخبندان نیست و برفی باریده که تنها سطح شهر را یک مقدار سفید کرده است،‌ البته ما نیز برای این شرایط تمرین نداریم. سطح خیابان‌ها را پاک می‌کنیم، دوباره سفید می‌شود، برف نشسته و نمی‌توان آن را در هوا با تیر زد، برف طبیعی است و باید روی زمین بنشینید و با شن و نمک و یا گریدر آن را برطرف کرد.»

مردم چه می‌گویند؟

کاربران فضای مجازی هم به این جریان واکنش زیادی نشان دادند؛  محمدرضا باقری نوشته: « اگر در تهران هستید و بالاتر از خط اتوبان همت کاری دارید، در منزل بمانید و جایی نروید، شهر رها شده، اتوبانها قفل است، معابر پر از برف، و مسئولان در تعطیلات آخر هفته قبل باقی ماندند! به جرات امروز بی پناه ترین تهرانِ این سالها را دیدم!»

فرشاد مهدی‌پور هم این‌طور نوشته: « تهران، زیر بارش شدید برف است. برفی که نم‌نمک از دیشب آغاز شده و آقای شهرداری نمی‌تونه بگه غافل‌گیر شده. اما خیابونا داره پُر می‌شه و جز رد لاستیک ماشینایی که به سختی تردد می‌کنن و سُر می‌خورن، خبری از ستاد بحران برف‌روبی شهری نیست.»

کاربر دیگری که در برف گیر کرده است، نوشته: « اجودانیه شهرداری داره و امکانات برف‌روبی ولی الان همه جا برف نشسته و یخ زده و از اغاز برف که ۳ ساعت پیش بوده خبری از شهرداری برای برف‌روبی نیست و ما در ماشین همراه راننده تاکسی حبس!»

مسعود یوسف‌نژاد هم این‌طور نوشته: «از دو هفته پیش همه می‌دانستند برف می‌یاد، امروز برف آمد و تمام خیابان‌ها برف نشسته و بسته شده، بیایید دسته جمعی تبریک و خدا قوت بگیم به شهرداری.»

نظر شما