شناسهٔ خبر: 36477140 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

100 پاراگراف از 100 کتاب در متروی تهران/ مردم بلند کتاب می‌خوانند

گروه ادب ــ معاون فرهنگی و اجتماعی شرکت بهره‌برداری مترو تهران از اجرای طرح «بخوان 3» شامل انتشار 100 پاراگراف از 100 کتاب مطرح خبر داد و گفت: استودیوی ضبط صدا هفته جاری در مترو افتتاح می‌شود که در آن با صدای مردم کتاب صوتی تهیه خواهد شد.

صاحب‌خبر -

احسان بیسادی، معاون فرهنگی و اجتماعی شرکت بهره‌برداری مترو تهران در گفت‌وگو با ایکنا؛ به تشریح برنامه‌‌های مترو تهران با محوریت کتاب و کتابخوانی پرداخت و گفت: شعار معاونت فرهنگی مترو «مترو کتابخانه‌ای به وسعت یک شهر» است و بر همین اساس برای هفته کتاب ویژه‌ برنامه‌‌هایی از جمله افتتاح سومین دوره طرح بخوان، رونمایی از سازه حجمی دکتر شریعتی، تهیه و تولید کتاب صوتی با اجرای مردم در مترو، برپایی میز تبادل کتاب و برپایی جشن امضای کتاب در ایستگاه‌های مختلف مترو اجرا می‌شود.

وی در خصوص اجرای طرح «بخوان» در مترو تهران، گفت: تاکنون در دو فاز پاراگراف‌هایی از 150 کتاب منتخب در مترو نصب شده و بازخورد خوبی از استقبال مردم از این طرح دریافت کرد‌‌ه‌ایم. این طرح در قالب کتیبه‌‌های گرافیکی از بخش‌های جذاب کتاب‌های مختلف داخلی و خارجی در همه خطوط مترو اجرا می‌شود و قرار است فاز سوم آن با عنوان «بخوان 3» اول آذرماه رونمایی شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی شرکت بهره‌برداری مترو تهران افزود: در طرح بخوان 1، نظرات اهل قلم و کتاب‌ها و بخش‌هایی که آن‌ها انتخاب کرده بودند در مترو به نمایش درآمد، در طرح بخوان 2 از کتاب‌هایی که مردم پیشنهاد کرده بودند با نظر اندیشمندان اهل قلم بخش‌هایی انتخاب شد و در طرح بخوان 3 نیز 100 پاراگراف از 100 کتاب انتخاب شده که منتشر خواهد شد.

رونمایی از سازه حجمی چهره دکتر شریعی ساخته شده با 400 کتاب

بیسادی با اشاره به اهمیت بحث هویت ملی و بزرگداشت بزرگان کشور، گفت: با هدف هویت بخشی به ایستگاه‌های مترو 28 آبان‌ماه سازه حجمی چهره دکتر شریعتی که متشکل از 400 عنوان کتاب معلق است در ایستگاه شریعتی رونمایی می‌شود. این طرح که در آن با استفاده از رنگ جلد کتاب‌ها چهره دکتر شریعتی بازسازی شده است برای اولین بار در کشور انجام می‌شود.

وی در خصوص طرح تولید کتاب صوتی در متروی تهران نیز ابراز کرد: سازه‌ای به شکل کتاب شامل یک استودیو در ایستگاه تئاتر شهر مستقر و هفته جاری افتتاح می‌شود و یک استاد صدا در آن حضور دارد. مسافران مترو می‌‌توانند با حضور در این استودیو بخش‌هایی از یک کتاب را بخوانند که پس از تدوین این بخش‌ها در قالب کتاب صوتی با صدای مسافران مترو منتشر می‌شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی شرکت بهره‌برداری مترو تهران از امضای تفاهم‌نامه با نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور خبر داد و افزود: بر اساس این تفاهم‌نامه اولین کتابخانه مترو در ایوان شمس (ایستگاه میدان ولیعصر(عج)) راه‌اندازی می‌شود. همچنین میز تبادل کتاب بر پا شده و با همکاری نهاد ریاست‌جمهوری جمع‌آوری کتاب برای روستاها و مناطق محروم در مترو انجام خواهد شد.

پاتوق کتاب «ایوان انتظار» در صورت استقبال دائمی می‌شود

بیسادی از اجرای طرح عصرانه کتاب در مترو نیز خبر داد و گفت: تاکنون سه عنوان کتاب با حضور نویسندگان و ناشران آن‌ها و مردم در مترو معرفی شده است. میز تبادل کتاب نیز هر پنج‌شنبه در ایوان انتظار برپا می‌شود. ما اشتیاق و استقبال مردم به کتاب را دیده‌ایم بر همین اساس برنامه‌هایی با محوریت کتاب در صدر برنامه‌‌های فرهنگی قرار گرفته است. بحث پاتوق کتاب در ایوان انتظار نیز در صورتی که مورد استقبال قرار گیرد به صورت دائمی اجرا خواهد شد.  

وی همچنین از برنامه‌ریزی برای افتتاح چند فروشگاه کتاب در مترو خبر داد و تصریح کرد: در ایام محرم و صفر 10 تا 15 عنوان کتاب عاشورایی در قالب طرح بخوان در معرض دید مردم قرار گرفت.

بیسادی در پاسخ به این سؤال که چند درصد برنامه‌‌های مترو مذهبی است، اظهار کرد: درصد مشخصی ندارد و با توجه به مناسبت‌های مختلف میزان آن افزایش پیدا می‌کند مثلاً در ایام محرم و صفر میزان برنامه‌‌های مذهبی بیشتر بود. اما به طور کلی برنامه‌های این معاونت شامل مباحث دینی، اجتماعی، فرهنگی و هنری است.

انتهای پیام

نظر شما