شناسهٔ خبر: 36474944 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

قدس آنلاین گزارش میدهد

اجاره ساعتی خانه مبله به مشهد هم سرایت کرد/ باغ ویلاهای اطراف شهر شیفتی اجاره میرود/ چه کسی پاسخگوی اجاره ساعتی است ؟

" اجاره ساعتی واحد مسکونی یا باغ ویلا"کافی است تا گشتی درنرم افزار " دیوار " مخصوص شهرمشهد داشته باشید ، تا از این دست اگهی ها به وفور مشاهده کنید ، اتفاقی که به نظر میرسد درپی سخت گیری نهادهای ناظر بر هتلها و مهمانپذیرها رقم خورد و به محلی برای انجام اعمال خلاف قانون وعرف تبدیل میشود.

صاحب‌خبر -

شهر مشهد از قدیم پذیرای زائران بوده است و از زمانی که نگارنده به خاطر دارد ، دراین شهر منازلی آماده ومهیا با تمام وسایل آماده برای اجاره دادن به زائران وجود داشته اما تا همین چند ماه قبل ندیده بودم که کسی منزلش را به صورت ساعتی اجاره بدهد. حال که کار به باغ ویلاهای اطراف شهر هم کشیده و مالکان برای صبح تا ظهر یک قیمت برای ظهر تا عصر قیمتی دیگر وبرای شب تا صبح هم تعرفه ای مجزا تدارک دیده اند.

این درحالی است که هیچ زائری واحد مسکونی را برای چند ساعت لازم ندارد مگر مواردی بسیار نادر که مثلا مشکل بلیت داشته باشدو بخواهد تا زمان حرکت اتوبوس یا قطار کنار خیابان یا درایستگاه معطل نشود که آنهم بسیار بسیار نادر است . جالبتر اینکه کسانی تمایل به کرایه این واحدها دارند که خود صاحب خانه و ازاهالی مشهد هستند .رودربایستی را کنار بگذاریم ، این مکانها اکنون تبدیل به مکانهای خلوت وامن برای کسانی شده که قصد انجام اعمال خلاف ومنافی عفت عمومی دارندو با پرداخت اجاره برای چند ساعت مشکلشان را حل میکنند اما آیا به واقع این نوع درامدها زیبنده شهرمذهبی مشهد است ؟

***سوددهی با تخلف

بنابراین گزارش ، چندی پیش در مورد اجاره روزانه، ساعتی و شبانه آپارتمان‌ها در مشهد با رئیس اتحادیه املاک مصاحبه داشتیم که در جریان آن مرادزاده رئیس اتحادیه املاک خراسان رضوی گفت: با تمامی بنگاه‌های املاک که در این زمیته مشارکت می‌کنند برخورد قانونی می‌شود و پلمپ می‌شوند.

با بررسی‌های انجام شده از سوی قاضی حقدادی سرپرست دادسرای ویژه فضای مجازی خراسان رضوی، مقرر شد که تبلیغ ساعتی از اجاره منازل و ویلاها برداشته شود و به صورت روزانه درج نمایند.وی گفت: طبق بررسی های انجام شده مالکان آپارتمان ها که اقدام به اجاره روزانه می کنند دارای اهداف متعددی هستند.او با بیان اینکه اجاره روزانه آپارتمان ها از ناحیه املاک دارای جنبه سوددهی همراه با تخلف است، ادامه داد: موضوع اجاره ساعتی که در نرم افزارهای واسطه گر مانند دیوار و شیپور رونق گرفته است در دستور کار قرار گرفته و موضوع به دادستانی کل جهت اصلاح روند و جلوگیری از این تخلف منعکس خواهد شد.

سرپرست دادسرای ویژه فضای مجازی خراسان رضوی گفت: در تحقیقاتی که پلیس اطلاعات انجام داده، آنچه نتیجه گیری شده این است که افرادی که تحت عنوان اجاره روزانه آپارتمان خود اقدام به ثبت آگهی می‌کنند بیشتر به دنبال درآمدزایی می باشند که البته نباید از اقدامات خلاف قانونی که در لوای آن ممکن است رخ دهد چشم پوشی کنیم؛ در اینباره تذکرات به دستگاه های متولی و ناظر نیز داده شده است که بطور نامحسوس اقدامات از این دست را در فضای مجازی شبانه روزی رصد و شناسایی نمایند و درصورت احراز تخلف یا تشکیک فورا به دادستانی گزارش نمایند تا برخورد قانونی صورت پذیرد.

قاضی حقدادی افزود: تمامی گروه ها و کانال ها و صفحات مجازی که با مقاصد دورهمی، میتینگ مختلط شروع به فعالیت می نمایند در دستور کار این دادسرا و پلیس های تخصصی قرار دارد که گاها در ویلاها و باغ های حاشیه شهر توسط پلیس امنیت اخلاقی مطابق قانون برخورد صورت می گیرد.

***پلیس ورود نمیکند اما حمایت میکند

درهمین حال سردار حسین رحیمی درباره اظهارات نایب‌رئیس اتحادیه املاک مبنی بر رواج ارائه برخی آگهی‌ها در فضای مجازی برای اجاره دادن ساعتی منازل در پایتخت و ضرورت ورود پلیس به موضوع اظهار کرد: هرگونه اجاره دادن منازل و املاک باید در چارچوب قوانین و مقررات باشد.

رئیس پلیس تهران با بیان اینکه مرجع قانونی و رسمی این کار (اجاره دادن منازل و املاک) خود اتحادیه املاک است، تصریح کرد: ما به عنوان پلیس هرگونه حمایت لازم را از اتحادیه املاک و سایر اتحادیه‌ها خواهیم کرد و در کنار آنها خواهیم بود.این مقام انتظامی متذکر شد: اجاره دادن منزل و املاک بدون رعایت ضوابط، خلاف قانون و تنها مرجع و مرکز قانونی برای اجاره دادن املاک به صورت ساعتی، روزانه و سالیانه خود اتحادیه املاک است.

این درحالی است که نایب رئیس اتحادیه املاک، اعلام کرد که اجاره کردن هر نوع منزله  مبله به صورت ساعتی و روزانه ممنوع است.  حسام عقبایی ضمن انتقاد از وزارت ارشاد که با سایت هایی که این موارد را تبلیغ می کنند، برخورد نمی کند، اعلام کرد که از پلیس فتا خواسته شده است که به دلایل امنتی با این مساله برخورد لازم صورت گیرد.

وی در این باره چنین توضیح داد: «معلوم است که وقتی یک سایت عکس خانمی را منتشر می کند که از پنجره به خیابا نگاه می کند و زیر آن نوشته است که «خانه ساعتی» چه منظور از اجاره این خانه مورد نظر است.وی با اشاره به این که «متاسفانه طی دو سه سال اخیر با این نوع تبلیغات برخورد نشده است» اضافه کرد: «اجاره دادن ساعتی یا روزانه خانه‌های مبله هم برای مالکان هم برای مشاوران املاک ممنوع است و باید مشخص شود چه کسی وارد این مکان‌ها شده و چه کسی خارج می شود»

وی در این باره چنین استدلال کرد: «ممکن است تیم های اخلال گر امنیتی وارد کشور شوند و با یک کارت شناسایی جعلی در اینجاها مستقر می‌شوند یا ممکن است عده‌ای یک روز در جایی مستقر شوند و مشخص نباشد که مَحرم هستند یا خیر»این در حالی است که در چند سال گذشته اجاره ساعتی یا روزانه خانه مبله در اینترنت، اپلیکیشن‌ها و وبسایت‌ها رواج پیدا کرده و مالک و موجر بدون نیاز به بنگاه مسکن یکدیگر را پیدا می‌کنند.

نظر شما