شناسهٔ خبر: 36473785 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

جشن کودکانه ۱۷ ربیع‌ در هیأت شهدای گمنام +عکس و فیلم

هیأت شهدای گمنام با تأکید بر خانواده‌محوری در هیأت هرسال در دو مناسبت میلاد پیامبر (ص) و امام صادق(ع) و همچنین میلاد امام زمان(عج) جشن کودکانه‌ای برگزار می‌کند و با فراهم‌سازی فضای شاد و مفرح، معارف دینی را به کودکان آموزش می‌دهد.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری فارس ـ گروه مسجد و هیأت ـ امیرحسین کسائی:  هیأت شهدای گمنام را سال ۸۴ جمعی از خادمان راهیان نور در شلمچه تاسیس کردند در ابتدا نامش «جوانان شهدای گمنام» بود، بعد از گذشت زمانی این خادمان به فکر ایجاد یک پاتوق هیأتی برای خود در تهران افتادند لذا هیأت شهدای گمنام را در منیریه تاسیس کردند و در ابتدای فعالیت نیز از سخنرانانی همچون حجت‌الاسلام مرتضی آقاتهرانی و حجت‌الاسلام پناهیان بهره‌بردند و مداحانی همچون میثم مطیعی و مهدی سلحشور را داشتند.

این هیأت از همان ابتدا بنای برنامه های خود را برروی خانواده‌ها گذاشته بود لذا برای فراهم‌سازی امکان حضور خانواده‌های فرزنددار، مهدکودکی را در کنار هیأت برپا می‌کرد.

مدتی به دلیل نداشتن فضای حسینیه مناسب، این هیأت تعطیل شد تا اینکه حدود یک ماه است در مجتمع فرهنگی شهدای هفتم تیر(سرچشمه) برای خود حسینیه‌ای را دست و پا کردند و به اجرای مجدد برنامه‌های خود مشغول هستند. این هیأت در شب‌های جمعه برنامه هفتگی خود را با سخنرانی حجت الاسلام پناهیان و مدیحه سرایی امیر عباسی و محمد حسین پویانفر برگزار می‌کند.

اما این برنامه‌ها دلیل گزارش ما از هیأت شهدای گمنام نبود، این هیأت همچون گذشته در دو مناسبت، برنامه جشن ویژه کودکان برگزار می‌کند یکی روز میلاد امام زمان(عج) در نیمه شعبان و دیگری روز ۱۷ ربیع الاول میلاد پیامبر(ص) و امام صادق(ع). تاکید و رویکرد اصلی این هیأت، همانطور که گفته شد، خانواده محوری است لذا مصرّ هستند تا خانواده‌ها در هیأت حضور پیدا کنند و برای سهولت این حضور نیز در کنار هیأت از گذشته تاکنون مهدکودک دینی برای نگهداری از کودکان و ایجاد امنیت خاطر برای مادران در قبال آنان برپا می‌کنند تا مادران با آرامش خاطر، در جلسه هیأت حضور پیدا کنند، بعد نیز در این دو مناسبت با این ظرفیت، جشن کودکانه برپا می‌کنند.

جواد پاسبانیان مسئول هیأت شهدای گمنام در این خصوص می‌گوید: «برای آشنایی بیشتر کودکان با معارف دینی، تلاش کردیم، در دو مناسبت جشن اهل بیت(ع)، یکی در ۱۷ ماه ربیع الاول میلاد پیامبر(ص) و امام صادق (ع) و یکی نیز در شب نیمه شعبان میلاد امام زمان(عج)، جشن کودکانه‌ای را برای آنان برگزار کنیم و در این برنامه با پذیرایی با کیک و فلافل و هدیه ویژه به کودکان و همچنین نوعی سخنرانی و مداحی به زبان کودکانه ساعات خوشی را برای آنان فراهم می کنیم».

مسئولان هیأت شهدای گمنام در طول برنامه‌های هیأت، در مناسبت‌های مختلف، کودکان را در مهدکودک هیأت، پذیرش می‌کنند و بر حسب سن، آنان را دسته بندی کرده و با اجرای برنامه‌های مختلف، به آموزش آنان می‌پردازند، به عنوان مثال آنان برای کودکان ۲ تا ۴ سال با بازی و برنامه‌های شاد، به آموزش می‌پردازند و برای بزرگترها نیز برنامه‌های هیجانی و پرجنب و جوش‌تر را طراحی کرده‌اند. همچنین در قالب برنامه‌هایی مانند مجسمه‌سازی تلاش می‌کنند تا کودکان را با المان‌های دینی همچون کعبه و ... آشنا کنند.

پاسبانیان در این باره می‌گوید: «در مناسبت‌های مختلف، اعم از جشن و عزاداری، تلاش می‌کنیم تا کودکان متناسب با مناسبت، آموز‌ه‌های لازم را اخذ کنند، به طور مثال اگر امشب جشن میلاد پیامبر(ص) و امام صادق(ع) در هیأت برگزار می‌شود، تلاش می‌کنیم تا در قالب بازی، سخنرانی و مداحی، کودکان را با زبان متناسب با آن‌ها، با این مفاهیم آشنا کنیم، به طور مثال در روزهای پایانی ماه صفر در برنامه عزاداری هیأت، با کودکان نوحه «عشق به تو رسیدن» محمدحسین پویانفر را تمرین و همخوانی کردیم.»

فیلمی از این همخوانی را اینجا می‌توانید مشاهده کنید:

 

 

 

پذیرایی با فلافل و چای پای ثابت برنامه‌های هیأت شهدای گمنام است، فضایی که از سوی خادمان هیأت تلاش شده است، تا حال و هوای پیاده‌روی اربعین را برای شرکت کنندگان تداعی کند که با همان روحیه مهمان‌نوازی، حال خوشی را پیش از حضور در حسینیه برای افراد ایجاد می‌کند.

شما نیز می‌توانید با ثبت کامنت، تجربه‌های هیأت خود برای تسهیل حضور خانوادگی مردم در برنامه‌ها را با دیگر هیأت‌ها به اشتراک بگذارید.

انتهای پیام/

نظر شما