شناسهٔ خبر: 36472246 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مثلث | لینک خبر

روزنامه ابتکار گزارش داد:

اما و اگرها در مورد لاریجانی؛ آیا او از سیاست خداحافظی می کند؟

برخی علی لاریجانی چون ناطق نوری مسیر دور شدن از سیاست را در پیش گرفته است، دور شدنی که یک ضربه‌ای دیگر بر پیکیره جریان اصولگرا خواهد زد.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

روزنامه ابتکار :  موضوع سرلیستی و آمدن و نیامدن برخی چهره‌های شاخص جریان اصولگرایی و سهم‌خواهی تندروها در این دوره از انتخابات، چند هفته‌ای است بحث اصولی رسانه‌ها و فعالان سیاسی شده است. هر‌چه اصلاح‌طلبان در این دوره بی‌رمق هستند، اصولگرایان سردرگم و درگیر سهم‌خواهی طیف‌های خود در این دوره‌اند. با این‌که کمتر از چهار ماه به انتخابات مجلس شورای اسلامی باقی مانده است، هنوز مشخص نیست چه کسی سرلیست اصولگرایان خواهد شد. آیا علی لاریجانی زیر چتر حمایت اصولگرایان به انتخابات مجلس ورود می‌کند، مستقل وارد می‌شود و یا نه، دیگر لباس ریاست مجلس بعد از 12 سال حضور در بهارستان را برای خود تنگ می‌داند و این‌بار می‌خواهد بر صندلی ریاست جمهوری تکیه کند؟ با این حال تا به امروز بارها آمدن یا نیامدن او در ابهام قرار گرفته است. هفته پیش وقتی اصولگرایان و درواقع تندروهای قم، اسم علی لاریحانی را از فهرست انتخاباتی خود خط زدند و به نوعی از لاریجانی عبور کردند، بسیاری گفتند این بدان معناست که دیگر او در انتخابات مجلس شرکت نخواهد کرد و قرار است پایداری‌ها و تندروها جایگزین او شوند. هر‌چند خود لاریجانی تا به حال در‌این‌باره اظهارنظری نکرده است.

درواقع حضور یا عدم‌حضور بسیاری از چهره‌های اصولگرایان در انتخابات آینده مجلس هنوز مشخص نیست. به‌خصوص سه چهره شاخص و تاثیرگذار این جریان از جمله حداد عادل، علی لاریجانی و محمدباقر قالیباف‌ و هر روز اخبار‌ منتاقضی از سوی برخی اصولگرایان و نزدیکان آنها در رابطه با حضورشان در انتخابات اسفندماه مجلس مطرح می‌شود‌ هر‌چند روز گذشته یکی از نزدیکان حداد عادل به «ایسنا» گفته بود که غلامعلی حداد عادل عضو جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی و شورای ائتلاف اصولگرایان در انتخابات مجلس یازدهم کاندیدا نمی‌شود. او ضمن تایید این خبر اعلام کرد: ایشان تصمیم گرفته‌اند که در این دوره‌ از انتخابات شرکت نکنند و بنا دارند صرفاً جهت رسیدن اصولگرایان به یک لیست واحد و همگرایی نیروهای انقلابی عمل کنند تا ترکیب مجلس یازدهم تغییر یابد.

هر‌چند پیش از این ‌مهدی چمران‌، سخنگوی جبهه مردمی نیروهای انقلاب و ‌پرویز سروری، عضو شورای ائتلاف نیروهای انقلاب از حاضر نشدن رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی در رقابت‌های انتخاباتی خبر دادند.

در همین راستا همان دیروز بهروز نعمتی، عضو هیئت رئیسه مجلس از کاندید شدن علی لاریجانی و احتمال نامزدی او از قم خبر داد‌ و گفت‌: من تا الان از ایشان نشنیدم قصد شرکت در انتخابات را نداشته باشند. نعمتی درباره اینکه آیا علی لاریجانی از قم نامزد می‌شود یا نه، گفته: احتمال می‌دهم اینگونه باشد. اما اینکه از چه حزب و جناحی داوطلب شود، معلوم نیست. باید دید چه پیش می‌آید.

با این حال اخبار و احتمالا نیامدن علی لاریجانی بیشتر از آمدن او در این روزها مطرح است. هر‌چند خود او تا به حال درباره احتمال حضور یا عدم حضورش در انتخابات مجلس اظهار‌نظر نکرده است. این سیاستمدار اصولگرا که 12 سال نمایندگی مجلس و همچنین تجربه ریاست مجلس را در کارنامه خود دارد، نیامدنش چه تاثیری بر جریان اصولگرایی خواهد داشت و چرا تندروها بیشتر از بقیه از نیامدن او خوشحال هستند؟

قطعا عدم حضور این چهره معتدل در مجلس آینده تاثیرگذار خواهد بود و هیچ کس نمی‌تواند آن را کتمان کند. چرا که با اختلافاتی که طی این سال‌ها تندروها با او در مجلس داشته‌اند و شدیدترین حملات و انتقادات را به‌خصوص در ماجرای برجام نسبت به او روا داشته‌اند، اگر در غیاب چنین چهره‌هایی، تندروها وارد مجلس شوند شرایط سختی رغم خواهد خورد و مجلس آینده با وجود سکوت اصلاح‌طلبان و بی‌رمقی این جریان، مجلسی اصولگرایی با مواضع تند خواهد بود.

در همین رابطه برخی علی لاریجانی چون ناطق نوری مسیر دور شدن از سیاست را در پیش گرفته است، دور شدنی که یک ضربه‌ای دیگر بر پیکیره جریان اصولگرا خواهد زد. چه آنکه دور شدن مردان اعتدالی از روند تصمیم‌سازی‌های اصولگرایانه می‌تواند بلایی سخت را بر سر این اردوگاه آوار کند، آنهم در روزهایی که تندروها میدان‌دار شده‌اند. فصلی که نه می‌توان آن را به نفع اصولگرایان دانست و نه به ضرر آن‌ها.

با وجود این احتمالات اگر ما این را در نظر بگیریم که با وجود انصراف حداد عادل از انتخابات مجلس، علی لاریجانی حضور داشته باشد، احتمالا رقابت در سرلیستی اصولگرایان بین لاریجانی و محمدباقر قالیباف خواهد بود. اما اگر اینگونه پیش نرود و لاریجانی نیز تمایلی به حضور در مجلس نداشته باشد، با توجه به فعالیت‌های سعید جلیلی و پایداری‌ها به‌خصوص در قم و مشهد، رقابت بین قالیباف و جلیلی، عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران و کاندیدای پیشین انتخابات ریاست جمهوری خواهد بود. در‌نتیجه تندروها تصمیم‌گیر نهایی اصولگرایان در انتخابات آینده خواهند شد. یعنی افرادی از جنس سعید جلیلی؛ چهره‌ای که بیشتر اصولگرایان او را گزینه ایده‌آل خود برای سرلیستی می‌دانند.

هر‌‌چند تصمیم‌گیری و نوع سیاستگذاری احزاب و جریان‌ها بدین صورت است که تا آخرین لحظه مشخص نیست که چه تصمیمی دارند و ممکن است همین افراد انصراف داده از نخستین نفراتی باشند که در وزارت کشور برای نام‌نویسی در انتخابات شرکت کنند‌ اما نباید از قدرت‌گیری تندروها و کناره‌گیری معتدل‌ها در جریان اصولگرایی چشم‌پوشی کرد. چرا که در شرایطی که اصلاح‌طلبان هنوز به یک تصمیم و استراتژی نهایی در رابطه با حضور یا عدم حضورشان در انتخابات مجلس آینده نرسیده‌اند، چنین سهم‌خواهی‌هایی از سوی جریان اصولگرایی نگران‌کننده است و مشخص نخواهد بود که مجلس آینده با این رویکرد چه تصمیماتی خواهد گرفت.

 

نظر شما