شناسهٔ خبر: 36471352 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

فدراسیون بدهکار تیراندازی و هزینه‌های بی‌نتیجه/ وقتی ناکامی اهداف پروازی تمامی ندارد

71613

هر چند فدراسیون تیراندازی در یک سال گذشته تیم اهداف پروازی را به مسابقات مختلفی اعزام کرده است اما نتایج در مقابل هزینه‌های میلیونی راضی کننده نیست.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، عملکرد تیراندازان اهداف پروازی ایران در مسابقات قهرمانی آسیا که به میزبانی قطر برگزار شد،  راضی کننده نبود و این سوال را ایجاد می‌کند که آیا فدراسیون به میزانی که برای این رشته هزینه کرده است از آن نتیجه ای کسب کرده یا خیر؟ 

فدراسیون  از  ابتدای سال ۱۳۹۸  تیراندازان اهداف پروازی را به پنج مسابقه برون مرزی اعزام کرده است اما نتایج راضی کننده‌ای به دست نیامد و صرفا در سال منتهی به المپیک میلیون‌ها تومان صرف رشته‌ای شد که شانسی برای کسب سهمیه المپیک نداشته و ندارد.

جام جهانی امارات؛ اولین رویداد ۱۳۹۸

تیم اهداف پروازی ایران با حضور ۹ تیرانداز  در دو ماده تراپ و اسکیت نوزدهم فروردین ماه به جام جهانی امارات اعزام شد تا برای کسب سهمیه المپیک ۲۰۲۰ تلاش کند اما نه تنها سهمیه ای کسب نشد بلکه هیچ کدام از نمایندگان ایران حتی به فینال مسابقات هم نرسیدند. بهترین جایگاه  بانوان تراپ ایران بین ۷۱ شرکت کننده چهل وهشتمی سپیده سیرانی بود. در بخش مردان هم نریمن نیکخو چهل و سوم شد. در بخش اسکیت  علی دوستی بین ۱۲۴ شرکت کننده بهترین نتیجه را که نود و چهارمی بود به دست آورد  و امیرمحمد دادگر، پسر رئیس فدراسیون در جایگاه ۱۰۶ قرار گرفت که بدترین نتیجه نمایندگان ایران بود.

نقره‌ای که سهمیه المپیک نداشت

پس از مسابقات امارات تیم سه نفره تراپ ایران با ترکیب مسلم میرمحمدی،‌ امیرحسین آقازاده و محمدرضا قاسمی به ترکیه اعزام شد تا در جایزه بزرگ این کشور شرکت کند.  میرمحمدی در پایان این مسابقات نقره گرفت و آقازاده و قاسمی به ترتیب هفتم و بیست و هشتم شدند اما  این نتیجه هیچ تاثیری در کسب سهمیه المپیک نداشت.

جایگاه ۴۵ بهترین نتیجه در جام جهانی فنلاند

اواخر مرداد ماه بود که ۶ تیرانداز در دو ماده تراپ و اسکیت به مسابقات جهانی فنلاند و کسب سهمیه المپیک ۲۰۲۰ اعزام شدند اما آنها نه تنها سهمیه‌ای کسب نکردند بلکه نتایج ضعیفی از خود به جا گذاشتند. بهترین نتیجه ایران در این مسابقات چهل و پنجمی محمد حسین پرورش نیا در تراپ بود و امیر محمد دادگر( پسر رئیس فدراسیون) در بین ۱۲۹ نفر در جایگاه ۱۲۷ قرار گرفت، یعنی از پایین جدول سوم شد که ضعیف ترین نتیجه کسب شده برای تیراندازان ایران بود.

میلیون ها تومان پول در شرایطی که فدراسیون در تهیه فشنگ تیراندازان مشکل داشت صرف این تیم ۶ نفره شد بدون اینکه نتیجه‌ای کسب شود. رضا ملک محمدی، دبیر فدراسیون تیراندازی در مورد اینکه اهداف پروازی ایران هیچگاه شانس کسب سهمیه نداشته و چرا در این شرایط حساس این همه هزینه صرف تیم شده است، گفت:" نمی‌توانیم اینگونه بگوییم. هیچ کس نمی‌تواند بگوید شانس کسب سهمیه را نداشتین! در هر کاری باید تلاش کرد تا نتیجه گرفت."

پایان کار ملی پوشان اهداف پروازی در آسیا بدون مدال

تیم اهداف پروازی با حضور ۷ ورزشکار مهر ماه راهی مسابقات اهداف پروازی قهرمانی آسیا در قزاقستان شد. در این مسابقات سهمیه‌ای برای المپیک توزیع نشد با این حال تیراندازان اعزام شدند و در پایان هیچ مدالی برای ایران به دست نیامد، پنجمی مرضیه پرورش نیا در تراپ بانوان بهترین نتیجه نمایندگان ایران بود.

حذف شدگانی که به فینال قهرمانی آسیا نرسیدند

فدراسیون تیراندازی در آخرین مسابقاتی که در آن سهمیه المپیک ۲۰۲۰ توزیع شد، ۶ تیرانداز اهداف پروازی را به مسابقات قطر اعزام کرد اما همانگونه که قابل پیش بینی بود هیچ کدام نتوانستند سهمیه ای برای ایران به دست بیاورند. در بخش تراپ هیچ کدام از نمایندگان به فینال نرسیدند و مرضیه پرورش نیا با قرار گرفتن در جایگاه هفتم بهترین نتیجه را به دست آورد.

تیراندازان اسکیت ایران هم بدون راهیابی به فینال به کار خود پایان دادند، علی دوستی دوازدهم شد اما امیرمحمد دادگر بین ۴۵ شرکت کننده، سی و هشتم شد تا همچنان اعزام او به مسابقات مختلف حاشیه ساز باشد چرا که در مسابقاتی که اعزام شده است ضعیف‌ترین نتایج را کسب کرده است. هرچند ناصر رسولی مدیر تیم های تیراندازی ایران در مورد اعزام او گفته بود که بر اساس عملکردش به مسابقات اعزام شده اما نتایج دادگر باز هم این احتمال را پیش می کشد که اگر او پسر رئیس فدراسیون نبود شاید در لیست ورزشکاران اعزامی در سه رویداد بین المللی قرار نمی‌گرفت.

فدراسیون بدهکار و ولخرجی برای اهداف پروازی

علی دادگر، رئیس فدراسیون تیراندازی، ۱۵ مرداد ماه در یک نشست خبری اعلام کرد که فدراسیون را با ۱۵ میلیارد بدهی تحویل گرفته که از آن میزان تنها ۴ میلیارد پرداخت شده است. با توجه به شرایط اقتصادی موجود به نظر می‌رسد که بخش زیادی از این بدهی همچنان پابرجاست، پس مسوولان چرا در این شرایط سخت برای تیم اهداف پروازی که هیچ شانسی برای المپیکی شدن نداشته،  هزینه های چندین میلیونی کرده است. هزینه‌های میلیونی سفرهای خارجی اهداف پروازی را می‌شد صرف جذب مربی و برگزاری اردوهای باکیفیت داخلی برای ارتقاء جایگاه تیراندازان  در بخش های مهم تپانچه و تفنگ کرد و باید این پول خرج این دو بخش می‌شد تا سهمیه ‌های المپیک خود را به مدال المپیک نزدیک کنیم.

وقتی شورای برون مرزی اولویت بندی ندارد!

مشکل فشنگ‌ در تیراندازی ایران سابقه‌ای طولانی دارد به صورتی که اکثر ورزشکاران در مورد آن صحبت کرده اند و آن را یکی از مشکلات جدی برای این رشته دانسته‌اند در نتیجه فدراسیون تیراندازی به دنبال این بود که تیم‌های تفنگ و تپانچه را به اردویی برون مرزی اعزام کند تا امکان کار با فشنگ‌ استاندارد را داشته باشند اما شورای برون مرزی ابتدا با این اعزام مخالفت و در ادامه با پیگیری‌های انجام شده موافقت خود را اعلام کرد. این در حالی است که ۶ سهمیه تیراندازی ایران در المپیک توکیو در تفنگ و تپانچه به دست آمده است. این موضوع در مورد المپیک‌های دوره‌های قبل هم صادق است.

هرچند شورای برون مرزی در نهایت با اعزام تیراندازن به اردوی هانوفر موافقت کرد اما مخالفت اولیه آن و  در ادامه موافقت با تمامی اعزام‌های خارجی تیم اهداف پروازی در شرایطی که شانسی برای کسب سهمیه ندارند،  این سوال را ایجاد می‌کند که آیا این شورا تصویر درستی از وضعیت تیراندازی دارد یا خیر؟

به گزارش ایسنا، تیراندازان تفنگ و تپانچه ایران تاکنون ۶ سهمیه کسب کرده‌اند، نجمه خدمتی، آرمینا صادقیان، هانیه رستمیان، فاطمه کرم زاده، مهیار صداقت و جواد فروغی تیراندازان المپیکی ایران در توکیو هستند. ایران نسبت به المپیک قبل  یک سهمیه را افزایش داده است اما شاید اگر توجه بیشتری به ورزشکاران تفنگ و تپانچه می شد و به جای هزینه‌های میلیونی برای تیم‌هایی که نتایج ضعیفی می‌گیرند در سال منتهی به المپیک تفنگ و تپانچه در اولویت قرار می‌گرفتند، تعداد سهمیه هم افزایش پیدا می‌کرد.

حتی الهام هاشمی، سرمربی تیم ملی تفنگ ایران هم در مورد تعداد سهمیه‌های ایران گفت و در مورد تاثیر اردوی کوتاه مدت هانوفر به ایسنا گفت: "تعداد کل سهمیه‌هایی که تاکنون در تیراندازی گرفته‌ایم به ۶ سهمیه رسیده و احتمال افزایش آن بعد از اعمال رنکینگ‌های جهانی وجود دارد. به نظر من با توجه به شرایط اقتصادی کشور و خصوصا مشکل فشنگی که داشتیم این تعداد سهمیه بیشتر شبیه معجزه است. فکر می‌کنم اگر در اردوی هانوفر شرکت نمی‌کردیم دو سهمیه سه وضعیت را نمی‌گرفتیم. اردوی هانوفر هرچند تنها شش روز بود اما طی همین مدت کوتاه تمام تلاشمان را کردیم و از هر ساعت آن بهره بردیم تا تیراندازان تمرین مناسبی با فشنگ داشته باشند."

اکنون زمان آن رسیده تا فدراسیون تیراندازی با برنامه ریزی و اولویت بندی درست به ۶ ورزشکاری که سهمیه کسب کرده‌اند، توجه کند و برنامه خوبی برایشان تدارک ببیند تا عملکرد خوبی در المپیک داشته باشند.

انتهای پیام 

نظر شما