شناسهٔ خبر: 36469790 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

وزیر خارجه لبنان خبر داد

«محمد الصفد»، نخست وزیر لبنان شد / آیا بحران فروکش می‌کند؟

وزیر خارجه لبنان از موافقت «محمد الصفدی» وزیر دارایی سابق این کشور، برای تصدی پست نخست‌وزیری خبر داد.

صاحب‌خبر -

«جبران باسیل» دیروز اعلام کرد، محمد الصفدی وزیر دارایی سابق، با تصدی ریاست دولت آینده موافقت کرده است. البته جبران باسیل بلافاصله اعلام کرد، الصفدی در صورتی نخست‌وزیر می‌شود که جریان‌های سیاسی مهم لبنان نیز با احراز این پست توسط وی موافقت بکنند.
وزیر خارجه لبنان افزود: اگر روند امور به طور طبیعی طی شود، انتظار می‌رود که رایزنی جریان‌های سیاسی از روز دوشنبه آغاز شود، تا این نیروها در نهایت با تصدی پست نخست‌وزیری توسط الصفدی موافقت کنند. در غیر این صورت، وضعیت فعلی ادامه خواهد یافت.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، دیروز همزمان با اعلام خبر فوق، «میشل عون» رئیس‌جمهور لبنان، تاکید کرد که رسیدگی به علل تحرکات مردمی، اولویت نخست دولت آینده خواهد بود.
پیشینه سیاسی
الصفدی در سال 2000 به عنوان نماینده اهل تسنن شهر طرابلس‌، وارد پارلمان و در سال‌های 2005 و 2009 نیز مجدداً در انتخابات پارلمانی انتخاب پیروز
شده بود.
او طی سال‌های 2005 تا 2008‌، وزیر امور عمومی و حمل‌ونقل در دولت «فواد سنیوره» و در سال‌ها ی 2008 و 2009 هم در همین دولت، وزیر امور اقتصاد و تجارت ملی بوده و همین منصب را در دولت سعد حریری تا میانه سال 2011 و در دولت نجیب میقاتی تا اوایل سال 2014 داشته است.
آیا اعتراض‌ها ادامه می‌یابد؟
دیروز هر چند جبران باسیل غیر مستقیم گفت که هچیگونه سو استفاده و فساد را نمی‌توان در پیشینه محمد الصفدی مشاهده کرد، ولی از همان ابتدا رسانه‌ها از فساد وی حرف زدند. به عنوان مثال، رسانه‌ها به گزارش سال 2006 «گاردین» اشاره کرده‌اند، مبنی بر اینکه الصفدی در انگلیس حساب بانکی و در خارج از کشورلبنان، ویلا دارد.
دیروز همچنین، پس از آنکه احتمال معرفی الصفدی به عنوان نخست‌وزیر جدید قوت گرفت، خبر رسید که شماری از معترضان مقابل منزل و یک موسسه متعلق به وی تحصن کردند.
در مجموع، با توجه به اینکه مردم لبنان از سیاستمداران سرمایه‌دار در این کشور احساس سرخوردگی کرده و دولت «سعد حریری» را به حمایت از سرمایه‌داران متهم می‌کنند، این احتمال وجود دارد که مردم بار دیگر به خیابان‌ها برگردند و علیه نخست‌وزیری الصفدی هم تظاهرات بکنند.
تا عصر دیروز حزب‌الله لبنان موضع خود را در ارتباط با نخست‌وزیری الصفدی اعلام نکرده بود.
محمد الصفدی 75 ساله سیاستمدار و بازرگان لبنانی است. وی دارای مدرک لیسانس مدیریت از دانشگاه آمریکایی بیروت است. در سال 1968‌، کار تجاری خود را در طرابلس آغاز و سپس در سال 1969 به بیروت نقل مکان کرده بود. در سال 1975 الصفدی از بیروت به عربستان سعودی رفت و تجارت خود را در تعدادی از کشورهای عربی و اروپا از طریق پروژه‌های مختلف سرمایه‌گذاری، از جمله ساخت و ساز‌، مسکن‌، حمل‌ونقل هوایی‌، فناوری‌، گردشگری و بانکی گسترش داد. در سال 2000 نیز او «بنیاد توسعه الصفدی» را راه‌اندازی کرد.

برچسب‌ها:

نظر شما