شناسهٔ خبر: 36469694 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

در دیدار رئیس و مسئولان سازمان بسیج با علمای قم مطرح شد

بسیج امیدوار به نوگرایی با توجه به ضرورت‌هاست

روزنامه جوان

سیج یک نعمت بزرگ الهی برای انقلاب اسلامی و مردم ایران است و در طول تاریخ انقلاب همیشه حماسه‌آفرین بوده و در هشت سال دفاع مقدس نقش کلیدی در مقابله با دشمنان داشت.

صاحب‌خبر -
سرویس سیاسی جوان آنلاین: رئیس و مسئولان سازمان بسیج مستضعفین روز پنج‌شنبه با حضور در دفاتر برخی مراجع و علمای قم از سخنان آنان در وصف بسیج بهره بردند. این دیدار‌ها در آستانه چهلمین سال تاسیس بسیج به دستور آینده‌نگرانه حضرت امام (ره) برگزار شد. تمجید از اقدامات بسیج در عرصه دفاع نظامی، تأمین امنیت، سازندگی هنگام صلح، خدمت‌رسانی به مناطق محروم و... کلیدواژه‌های سخنان علما بود. رئیس سازمان بسیج هم اظهار امیدواری کرد که بتوانند با استفاده از تجربه ۴۰ ساله بسیج، نوگرایی‌هایی را با توجه به اقتضائات و ضرورت‌های جمهوری اسلامی ایران داشته باشند. بخشی از سخنان آیت‌الله جوادی‌آملی در این دیدار جالب توجه‌تر از نکات دیگر بود: «در حالی که ما دهه کرامت و ولایت و امثالهم داشتیم، برخی دهه غارت و چپاول در کشور به راه انداختند، با این تفاوت که دهه‌های ما ۱۰ روزه است، اما دهه آن‌ها ۱۰ سال طول کشید.»

خدمت‌رسانی بسیج به مردم
حضرت آیت‌الله حسین نوری‌همدانی در دیدار رئیس سازمان بسیج مستضعفین و نماینده ولی فقیه در بسیج با تبریک میلاد رسول گرامی اسلام (ص) و امام جعفر صادق (ع) بسیج را شجره طیبه و یادگار ماندگار امام راحل دانست و گفت: برخی مسائل مانند درختی با ریشه‌های ثابت هستند که ثمره چنین درختی برای مردم مفید است. بسیج یک نعمت بزرگ الهی برای انقلاب اسلامی و مردم ایران است و در طول تاریخ انقلاب همیشه حماسه‌آفرین بوده و در هشت سال دفاع مقدس نقش کلیدی در مقابله با دشمنان داشت. این مرجع تقلید با اشاره به حضور موفق بسیج در عرصه‌های فرهنگی، سیاسی، سازندگی و سایر عرصه‌ها اظهار داشت: حضور بسیج در صحنه و بودن در کنار مردم و یاری انقلاب اسلامی برکات فراوانی دارد، در هر عرصه‌ای که نیاز به کمک باشد بسیج در آن حضور دارد.

وی خدمت‌رسانی به محرومان و مستضعفان را از دیگر خدمات و برکات بسیج دانست و ادامه داد: بسیج نقش ویژه‌ای در کادر‌سازی و حفظ انقلاب دارد و تمام کرامت، شرافت و عظمت ایران اسلامی و مردم مرهون انقلاب اسلامی است. وقتی کشور‌های منطقه را مشاهده می‌کنیم متوجه می‌شویم که در چه نعمتی از امنیت و عزت قرار داریم، بسیج از عوامل مهم حفظ و ماندگاری انقلاب اسلامی است.
حضرت آیت‌الله نوری‌همدانی با بیان اینکه بسیج پناهگاهی برای مردم در زمینه‌های مختلف است، عنوان کرد: امنیت، عدالت و مسائل رفاهی و اقتصادی باید در دستور کار همه مسئولان و نهاد‌ها باشد، رسول گرامی اسلام (ص) فرمودند هرکس خیر و منفعت بیشتری به دیگران برساند در پیشگاه الهی محبوب‌تر خواهد بود و شجره طیبه بسیج محبوبیت دارد.

رهبر ولو علی (ع) باشد، مادامی که مردم در صحنه نباشند، شکست قطعی است
آیت‌الله «عبدالله جوادی‌آملی» در دیدار سردار «غلامرضا سلیمانی» رئیس سازمان بسیج مستضعفین و مسئولان این سازمان با اشاره به جهانی بودن دعوت پیامبر اسلام (ص) اظهار داشت: ما نیز دو وظیفه داریم؛ یک وظیفه محلی و منطقه‌ای داریم که مربوط به ارتباط ما با یکدیگر و موحدان است و یک وظیفه بین‌المللی و جهانی داریم که مربوط به ارتباط ما با همه بشر است، برای این منظور وظیفه ما این است که جهانی فکر کنیم و جهانی عمل کنیم، اما اینگونه نیست که دشمن، ما را به حال خود بگذارد و ما را تحمل کند.

آیت‌الله جوادی‌آملی تأکید کرد: همه مردم بسیجی هستند چراکه باید همواره در صحنه باشند، داشتن رهبر خوب نیمی از قضیه است، رهبر ولو علی‌بن ابیطالب (ع) باشد، مادامی که مردم در صحنه نباشند، شکست قطعی است.
استاد برجسته حوزه علمیه ادامه داد: در حالی که ما دهه کرامت و ولایت و امثالهم داشتیم، برخی دهه غارت و چپاول در کشور به راه انداختند، با این تفاوت که دهه‌های ما ۱۰ روزه است، اما دهه آن‌ها ۱۰ سال طول کشید، لذا بیان حضرت امیر (ع) این است که وقتی شما می‌خواهید یک نظام را اداره کنید هم نسبت به اعمال خود و اتفاقاتی که در داخل کشور رخ می‌دهد در صحنه باشید و هم نسبت به عملکرد دشمن هوشیار باشید و فعالیت‌های آن‌ها را هم مرتباً رصد کنید که این کار یک برنامه‌ریزی و تقسیم کار دقیق می‌طلبد.
آیت‌الله جوادی‌آملی گفت: حضرت امیر (ع) در نامه‌ای خطاب به مردم مصر بیان داشتند: خواب سیاسی، خواب فرهنگی، خواب اجتماعی و خواب اقتصادی باید در چشم شما در حد مزمزه باشد، هرگز نگذارید خواب از محدوده چشم شما فراتر برود و وارد محدوده هوشیاریتان شود، چون دشمن شما نمی‌خوابد و همیشه بیدار است، در نتیجه باید همواره در صحنه بود و این معنای بسیجی بودن است.

بسیج باعث زنده ماندن جامعه انقلابی می‌شود
آیت‌الله سیدمحمدعلی علوی‌گرگانی هم در دیدار سردار غلامرضا سلیمانی اظهار داشت: خداوند می‌فرماید، من با آن دسته از بندگانی هستم که اهل تقوا باشند و دیگران را نیز به تقوا سفارش کنند و این موضوع در بیشتر آیات قرآن کریم سفارش شده است. استاد برجسته حوزه علمیه قم با استناد به آیه‌ای از قرآن کریم افزود: بسیج از برکات امام راحل و نیرویی مردمی است که جنبه عمومی دارد و خدمت و نفعش به مردم می‌رسد. بسیج همچون خونی در رگ‌های بدن است و هر جا خون باشد، بدن زنده است و اگر خونی جریان نداشته باشد، زنده نیست.
آیت‌الله علوی‌گرگانی ادامه داد: بسیج اگر بتواند به وظیفه خودش عمل کند، جامعه زنده است و اگر در این زمینه کوتاهی کند و روحیه بسیجی وجود نداشته باشد، آن قسمت جامعه از نظر انقلاب مرده تلقی می‌شود. استاد برجسته حوزه علمیه قم با بیان این نکته که نباید در مقابل دشمن به گونه‌ای رفتار کنیم که دشمن از رفتار ما بهره‌برداری کند، تأکید کرد: امریکا فرزند شیطان است و از آنجا که شیطان قسم خورده که دست از سر انسان برنمی‌دارد و به قسم خود هم عمل می‌کند، امریکا نیز شبانه‌روز در حال نقشه و دسیسه است.

تفکر بسیجی گره‌های کور را باز می‌کند
آیت‌الله سیدمحمد سعیدی نماینده ولی فقیه در استان قم و تولیت آستان مقدس حضرت معصومه (س) در دیدار سردار «غلامرضا سلیمانی» رئیس سازمان بسیج مستضعفین، با تبریک فرارسیدن ۱۷ربیع الاول اظهار داشت: در قرآن کریم تأکید شده که اگر ایمان و امید به روز قیامت دارید، بهترین اسوه، رسول الله (ص) است، البته اسوه‌های دیگری هم داریم، ولی قله آن‌ها حضرت رسول (ص) و تأسی به وجود آن بزرگوار است.

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه (س) ادامه داد: تأسی به پیامبر (ص) یک محدوه‌ای دارد، زیرا آن شخصیت بزرگوار سمت‌ها و منصب‌هایی دارند که هیچ احدی نمی‌تواند به مقامات و مراتب آن تأسی و طمع داشته باشد، اما به برخی مقامات ایشان می‌توان تأسی کرد. اگر در این زمینه تعلل کنیم، فرصت‌ها از بین می‌رود و چه بهتر که در این ایام میلاد، فرصت تأسی به اخلاق و سیره نبوی را از دست ندهیم. تأسی به سیره اهل بیت (ع)، در واقع نزدیک شدن به مقام اولیاءالله است و در این صورت است که آگاهی به غیب و کرامت انسانی شامل حال افراد می‌شود. وی با اشاره به اهمیت تفکر بسیجی و نیروی مردمی بسیج تصریح کرد: خداوند این موقعیت‌ها را در اختیار بسیج گذاشته است تا به آن مقام‌ها برسد و در عصر ما شایسته‌ترین افرادی که می‌توانند به اخلاق و سیره پیامبر اسلام (ص) و اهل بیت (ع) تأسی کنند، بسیجیان هستند.

نماینده ولی فقیه در استان قم خاطرنشان کرد: نیرو‌های مسلح در دوران دفاع مقدس نقش‌آفرینی کردند، اما حماسه‌آفرینی بسیج، چیز دیگری بود که نشان داد می‌توان با تفکر بسیجی و نیروی بسیج مردمی مشکلات عدیده را حل و گره‌های کور را باز کرد. امام جمعه قم با اشاره به مفاد بیانیه گام دوم انقلاب و ضرورت پرداختن به معنویات و اخلاقیات در سپاه و بسیج، تأکید کرد: اگر از خود و خانواده شروع کنیم و آن را در جامع تسری ببخشیم، در آن صورت است که مدیریت، مسئولیت و فرماندهی بسیار شیرین و نافذ خواهد بود.

امیدواریم نوگرایی در بسیج داشته باشیم
سردار سرتیپ غلامرضا سلیمانی رئیس سازمان بسیج نیز در دیدار با آیت‌الله سیدمحمد سعیدی، نماینده ولی‌فقیه در استان قم و تولیت حرم مطهر بانوی کرامت که در سالن محراب حرم مطهر کریمه اهل‌بیت (س) برگزار شد، طی سخنانی عنوان کرد: امروز بسیج با حضور جوانان انقلابی نقش و رسالت سنگینی در جامعه دارد. وی افزود: امیدواریم با استفاده از تجربه گرانسنگ بسیج در طول ۴۰سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و همچنین منظومه فکری امام راحل و رهبر معظم انقلاب بتوانیم نوگرایی‌هایی را با توجه به اقتضائات و ضرورت‌های جمهوری اسلامی ایران داشته باشیم.

نظر شما