شناسهٔ خبر: 36469559 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

خبــــر

صاحب‌خبر -

 توضيحات سخنگوي قوه قضاييه درباره عفو محکومان امنيتي

سخنگوي قوه قضاييه گفت: از اينکه در ايام ميلاد پيامبر اکرم (ص) و امام جعفر صادق (ع) رهبر معظم انقلاب با پيشنهاد رئيس قوه قضاييه مبني بر عفو تعدادي از محکومان موافقت کردند، بسيار خوشحاليم.

به گزارش اداره کل روابط عمومي قوه قضاييه، غلامحسين اسماعيلي در پاسخ به سوالي درباره عفو تعدادي از محکومان امنيتي ضمن ابراز خرسندي از موافقت رهبر معظم انقلاب با پيشنهاد رئيس قوه قضاييه، به تبيين تفاوت‌هاي اين عفو با عفوهاي ادوار گذشته پرداخت و تصريح کرد: معمولا در عفو‌هاي موردي که ليست آن تنظيم و تقديم مقام معظم رهبري مي‌شد، تعداد مشمولان عفو بين هفتصد تا هزار نفر بود اما در اين دوره، 3552 نفر از محکومان دادگاه‌هاي عمومي، انقلاب، نظامي و تعزيرات حکومتي مورد عفو مقام معظم رهبري قرار گرفتند که يک عفو بي‌سابقه به شمار مي‌آيد.

وي ادامه داد: همچنين برخلاف بسياري از عفو‌هاي ديگر که معمولا محکومان امنيتي مستثني مي‌شدند و سهمي در ليست عفو‌هاي پيشنهادي نداشتند، با تدبير خاص رياست قوه قضاييه تعدادي از محکومان امنيتي، تعدادي از دانشجوياني که در حوادث سال‌هاي اخير محکوميت پيدا کرده بودند و تعدادي از اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه که دوره‌هاي گذشته محکوميت پيدا کرده بودند و محکوميت آن‌ها در حال اجرا و يا در آستانه اجرا بود نيز در ليست پيشنهادي قوه قضاييه گنجانده شدند.

همچنين اسماعيلي در پاسخ به سوالي درباره اظهارات اخير رئيس جمهوري نيز تصريح کرد: آنچه قبلا توضيح داديم راجع به پرونده محکوميت بابک زنجاني و اموالي بود که از وي پيگيري شد و توانستيم به دولت و وزارت نفت اعاده کنيم اما موضوع دو ميليارد دلار، موضوعي غير از پرونده بابک زنجاني و پرونده‌اي در سيستم وزارت خزانه‌داري و دستگاه قضايي آمريکاست.

وزير دفاع عراق:

طرف سومي به سمت معترضان شليک مي‌کند

وزير دفاع عراق در سخناني گفت که ارتش اين کشور وظيفه حفاظت از معترضان را به پليس فدرال محول کرده است، اما افرادي از هر دو طرف، توسط طرف سومي هدف قرار گرفته‌اند.به گزارش ايسنا، به نقل از سايت شبکه روسيا اليوم، نجاح الشمري، وزير دفاع عراق در سخناني در واکنش به کشته شدن معترضان عراقي اظهار کرد: اسلحه‌اي که نيروهاي امنيتي عراق استفاده مي‌کنند مي‌تواند افراد را از فاصله 75 تا 100 متري مورد هدف قرار دهد و اين سلاحي است که توسط نيروهاي امنيتي در سراسر جهان مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

وي افزود: اين درحالي است که در ميان معترضان کشته شده، افرادي هستند که از فاصله 300 متري به آنها شليک شده است.

اوو مورالس:

همچنان به لحاظ قانوني، رئيس‌جمهوري بوليوي هستم

رئيس‌جمهوري مستعفي بوليوي خواستار دخالت سازمان ملل متحد براي ميانجي‌گري در بحران سياسي اين کشور شد.

به گزارش ايلنا به نقل از آسوشيتدپرس، «اوو مورالس» رئيس‌جمهوري بوليوي که چند روز قبل، از سمت خود استعفا داد، گفت که در پي وقوع کودتا در اين کشور، سازمان ملل متحد و «پاپ فرانسيس» رهبر کاتوليک‌هاي جهان بايد براي کمک به حل بن‌بست ايجاد شده ميانجي‌گيري کنند.

مورالس که با خبرگزاري آسوشيتدپرس در مکزيک مصاحبه مي‌کرد، گفت که همچنان به لحاظ قانوني رئيس‌جمهوري بوليوي است چرا که مجمع قانون‌گذاري، هنوز استعفاي وي را نپذيرفته است.

آمريکا، مصر را هم به تحريم تهديد کرد

پنتاگون و وزارت خارجه آمريکا در نامه مشترک خود درباره خطر اعمال تحريم‌ها در صورت خريداري جنگنده‌هاي روسي سوخو -35 به مقام‌هاي مصر هشدار داده‌اند.به گزارش ايلنا به نقل از اسپوتنيک، روزنامه وال استريت ژورنال ضمن اعلام اين خبر نوشت که در نامه ارسالي از سوي «مايک پمپئو» وزير خارجه و «مارک اسپر» وزير دفاع آمريکا تلاش شده وزير دفاع مصر به لغو معامله براي خريداري سوخو- 35 قانع شود.

در متن اين نامه آمده است: «معامله بزرگ جديد با روسيه دست کم مبادله اطلاعات نظامي با آمريکا و کمک نظامي آمريکا به مصر را با دشواري مواجه خواهد کرد و همچنين به اعمال تحريم‌ها تهديد مي‌شود».

اسرائيل توافق آتش‌بس با غزه را نقض کرد

جنگنده‌هاي رژيم صهيونيستي با نقض توافق آتش‌بس با نوار غزه، که با وساطت مصر صورت گرفته بود، اين منطقه را بمباران کردند.به گزارش ايسنا، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌اي القدس العربي، ارتش رژيم صهيونيستي پس از گذشت يک روز از توافق آتش‌بس با جنبش جهاد اسلامي در صفحه اختصاصي خود در توييتر نوشت که مواضع وابسته به اين جنبش را در نوار غزه هدف قرار داده است.در همين راستا، منابعي در غزه نيز گزارش دادند که جنگنده‌هاي رژيم صهيونيستي مواضع گردان‌هاي القدس، شاخه نظامي جنبش جهاد اسلامي در دو منطقه خان‌يونس و رفح در جنوب نوار غزه را هدف قرار دادند.

ارتش رژيم صهيونيستي توافق آتش‌بس با جهاد اسلامي را به بهانه شليک دو خمپاره از غزه به اراضي اشغالي نقض کرده است.

امير کويت استعفاي دولت را پذيرفت

امير کويت استعفاي دولت اين کشور را پذيرفت.به گزارش ايلنا به نقل از اسکاي نيوز عربي، «شيخ صباح احمد جابر الصباح» امير کويت استعفاي دولت اين کشور را پذيرفت و دستور داد دولت مستعفي تا زمان تشکيل دولت جديد به فعاليت خود ادامه دهد.«طارق المزروم»، سخنگوي دولت کويت اعلام کرد که دولت استعفايش را تقديم امير اين کشور کرد تا روند تشکيل کابينه از سر گرفته شود.

دولت هنگ‌کنگ رکود اقتصادي را تاييد کرد

هنگ‌کنگ تاييد کرد که اقتصاد اين شهر در سه ماهه سوم سال جاري ميلادي به نخستين رکودش در يک دهه اخير دچار شده است.به گزارش ايسنا، داده‌هاي دولتي هنگ‌کنگ نشان مي‌دهند که اقتصاد اين شهر در بازه سه ماهه ژوئيه تا سپتامبر 3.2 درصد نسبت به سه ماه پيش از آن سقوط داشته است.به گزارش خبرگزاري رويترز، توليد ناخالص داخلي هنگ‌کنگ به طور متوالي در سه ماهه دوم و سوم سال 2019 با کاهش روبه‌رو بوده که معادل تفسير رکود در علم اقتصاد است.اين کاهش همزمان با درگيري‌هاي خشونت‌آميز در هنگ‌کنگ که از ماه مارس آغاز شده و نزاع تجاري آمريکا با چين صورت گرفته است.

برچسب‌ها:

نظر شما