شناسهٔ خبر: 36469300 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

شایع‌ترین نوع دیابت در کردستان، دیابت نوع ٢ است

رئیس هیئت مدیره انجمن حمایت از بیماران دیابتی کردستان گفت: شایع‌ترین نوع دیابت در استان، دیابت نوع ٢ است که کم تحرکى، عدم تغذیه مناسب و وجود فاکتورهای غلط زندگی از عوامل آن است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، خسرو خسروی‌کردستانی شامگاه امروز در همایش روز جهانی دیابت که در مجتمع امام خمینی (ره) سنندج برگزار شد، اظهار کرد: شایع‌ترین نوع دیابت در کردستان، دیابت نوع ٢ است که افراد به دلیل کم‌تحرکى، عدم تغذیه مناسب و وجود فاکتورهای غلط زندگی به این بیماری مبتلا می‌شوند.

وی بیان کرد: هدف اصلی در درمان بیماری دیابت، کنترل میزان قندخون در حد طبیعی است در نتیجه اطلاع از میزان قند خون یک نیاز حیاتی برای هر فرد دیابتی است.

 رئیس هیئت مدیره انجمن حمایت از بیماران دیابتی کردستان گفت: یک فرد دیابتی نسبت به غیردیابتی سه برابر بیشتر در معرض خطر سکته قلبی قرار می‌گیرد و اگر فشار خون بالا هم داشته باشد خطر سکته قلبی او ۹ برابر می‌شود.

خسروی به دیابت و رابطه آن با افت قند خون هم گریزی زد و افزود: نکته مهم این است که برخی از دیابتی‌ها نشانه‌های هشداردهنده قبل از افت قند خون را احساس نمی‌کنند لذا توصیه می‌شود که این بیماران به طور عادی روزانه چندین بار قند خون خود را کنترل کنند.

۱۲۰۰ بیمار زیرپوشش انجمن دیابت کردستان

مدیرعامل‌ انجمن حمایت از بیماران دیابتی استان کردستان در ادامه این همایش گفت: انجمن حمایتی از بیماران دیابت استان به طور رسمی از سال ۹۶ با  افتتاح نخستین درمانگاه تخصصی مردم‌نهاد، گام بزرگی از لحاظ ویزیت و تحت مراقبت قرار دادن بیماران دیابتی برداشته است.   

 ناصر احمدجمالی افزود: درمانگاه تخصصی انجمن دیابت استان کردستان برای رفاه حال بیماران و مددجویان دیابتی کم‌بضاعت توانسته با همکاری پزشکان متخصص داخلی، کارشناسان ارشد تغذیه، کارشناس ارشد روانشناسی و پرستاری خدماتی را به درمان بیماران ارائه دهد.

مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران دیابتی استان کردستان گفت: این انجمن برای بهبود خدمات قراردادهایی با سازمان‌ها و ادارات از جمله نیروهای مسلح و کمیته امداد منعقد کرده است تا بیماران دیابتی بتوانند به صورت رایگان از این خدمات بهره مند شوند.

احمدجمالی با بیان اینکه آموزش و درمان هدف اصلی انجمن حمایت از بیماران دیابتی است، تصریح کرد: ارائه خدماتی همچون تست قندخون با حداقل قیمت به بیماران دیابتی، تشکیل کلاس‌های آموزشی و ویزیت توسط متخصص داخلی با حداقل تعرفه پزشکی در این درمانگاه صورت می‌گیرد. 

وی تصریح کرد: در حال حاضر برای ٢٥٠٠ نفر مبتلا به دیابت در انجمن کارت عضویت صادر شده که از این تعداد حدود  ١٢٠٠ نفر مورد حمایت انجمن هستند و ماهانه از تخفیف دستگاه گلوکومتر و نوارهای آزمایش قند خون استفاده می‌کنند و این تخفیف از محل کمک‌های مردمی تامین می‌شود.

مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران دیابتی با قدردانی از کمیته امداد استان، افزود: این نهاد حمایتی  تعداد ۲۰۰ نفر از افراد دیابتی انجمن  را زیرپوشش قرار داده است.

وی هدف از تشکیل انجمن حمایت از بیماران دیابتی را  کمک به افراد کم‌درآمد، انجام خدمات قابل دسترس و تخفیف هزینه ویزیت برای مدد جویان عضو انجمن دیابت عنوان کرد و گفت: تامین هزینه تجهیزات این درمانگاه توسط چند نفر از خیرین کردستانی جمع‌آوری و صرف دستگاه و نوار برای افراد بی‌بضاعت می‌شود که توانایی خرید را ندارند.

احمدجمالی عمده‌ترین مشکلات انجمن حمایت از بیماران دیابتی کردستان را تهیه، تغییر قیمت‌ها و گرانی پی در پی‌ دارو اعلام کرد.

وی عنوان کرد: بیشترین آمار دیابتی‌های استان کردستان دیابت نوع ۲ و آقایان بالای ۳۵ سال سن دارند.

عضو هیئت مدیره انجمن حمایت از بیماران دیابتی استان کردستان آموزش را امری مهم و رسالت انجمن دیابت برشمرد و  اظهار کرد: با آموزش و خود مراقبتی می‌توان بیماری دیابت را کنترل کرد و زندگی عادی را داشت چراکه سالم زندگی کردن حق همه دیابتی‌ها است.

صدیقه خلیچیانی از خیرین و همه کسانی که با انجمن همکاری مستمر دارند و با کمک‌های مادی و معنوی حامی دیابتی‌های نیازمند هستند قدردانی کرد و خواستار حمایت بیشتر خیرین شد.

وی با بیان اینکه دیابت یک نوع بیماری است که همه اقشار جامعه در معرض خطر این بیماری مزمن هستند، تصریح کرد: عدم آگاهی وشیوه زندگی ماشینی باعث افزایش روز افزون این  بیماری در جامعه خواهد شد پس انجمن دیابت متعلق به همه کسانی است که با این بیماری درگیر هستند.

گفتنی است؛ شعار امسال روز جهانی دیابت، با عنوان "از خانواده خود در برابر دیابت محافظت کنیم" نامگذاری شده است.

انتهای پیام/۲۳۳۰/۷۷

نظر شما