شناسهٔ خبر: 36469254 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تجارت نیوز | لینک خبر

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

سیگنال‌هایی برای پیش‌بینی بازارها در هفته پیش‌رو / قیمت طلا، دلار و بورس چه می‌شود؟ / ترس بنزینی بازارها

صاحب‌خبر -

به گزارش تجارت‌نیوز، قبل از شروع هفته اخیر بازارها چنین وضعیتی داشتند؛ بورس منفی ۱٫۳ درصد، دلار مثبت ۱٫۷ درصد و طلا و سکه هم به یک میزان و معادل ۱٫۱ درصد مثبت.

در چنین وضعیتی تجارت‌نیوز پیش‌بینی کرده بود: با توجه به سیگنال‌های سیاسی و اقتصادی چند روز اخیر می‌توان به وجود ریسک سیاسی در بازار ارز و نگرانی بابت نوسان آن اشاره کرد که در صورت وقوع چنین اتفاقی ممکن است این روند به بازار طلا هم سرایت کند. در همین حال بازار سهام هم ممکن است از اتفاقات سیاسی تاثیر بپذیرد که احتمالا دامنه این اثرپذیری به اندازه دو بازار دیگر نباشد.

در عمل هم این اتفاق رخ داد و هر سه بازار روندی صعودی را پشت سر گذاشتند.

هفته اخیر همه بازارها صعودی بودند.

بازارها در هفته اخیر چنین وضعیتی داشتند؛ بورس بازدهی مثبت ۰٫۵۷ درصد، طلا بازدهی مثبت ۱٫۱۷ درصد، سکه بازدهی مثبت ۱٫۸ درصد و دلار هم بازدهی مثبت ۱٫۳ درصد.

اما در چنین شرایطی که همه بازارها روندی صعودی به خود گرفتند چه سیگنال‌های سیاسی و اقتصادی را می‌توان برای بازارها مشاهده کرد؟

سیگنال‌های سیاسی برای بازارها

اظهارات یک مقام ارشد سیاسی کشور (معاون اول رئیس جمهور) مبنی بر اینکه فروش نفت کشور با مواجه است اما ایران قادر به رفع این کمبود است و اظهارات سفیر فرانسه مبنی بر اینکه فرانسه همچنان برای به نتیجه رسیدن اینستکس تلاش می‌کند در یک سو و اظهارات اخیر رئیس سازمان انرژی اتمی ایران مبنی بر اینکه ایران می‌تواند ظرف یک ماه ظرفیت غنی‌سازی را به بالای ۲۰ هزار سو برساند از سوی دیگر شاید مهمترین اخبار سیاسی چند روز اخیر باشند. اخباری که شاید هیچکدام به میزان اثرگذاری مهمترین خبر اقتصادی این روزهای اقتصاد ایران نباشند.

سیگنال‌های اقتصادی برای بازارها

قیمت بنزین گران شد. شاید این مهمترین خبری باشد که در هفته پیش رو بتواند بر بازارها تاثیر بگذارد. بر این اساس قیمت هر لیتر بنزین سهمیه‌ای برای خودروهای شخصی هزار و ۵۰۰ تومان و هر لیتر بنزین آزاد سه هزار تومان شده است. این خبر برای برخی فعالان بازار ارز نگران‌کننده به نظر می‌رسد اما پیش از افزایش قیمت بنزین رئیس کل بانک مرکزی در واکنش به نوسان اخیر قیمت دلار عنوان کرده بود: بانک مرکزی با اقتدار به عنوان بازارساز در بازار ارز حضور فعال دارد. مجدداً تاکید می‌کنم که ارز ابزار مناسبی برای سرمایه‌گذاری نیست و ریسک‌های جدی خود را دارد.

در عین حال اگر در هفته جاری نوسان بازار ارز ادامه پیدا کند امکان تسری این نوسان به بازار طلا هم وجود دارد. اما در بازار سرمایه از نگاه شهلا حیدری، کارشناس بازار سرمایه و بازارگردانی تامین سرمایه امین، افزایش قیمت بنزین در صنعت روانکارها و پالایشی‌ها تاثیر مثبت می‌گذارد. با این حال برخی کارشناسان دیگر این میزان اثرگذاری را چندان قابل توجه نمی‌دانند.

بدین ترتیب شاید در هفته پیش‌رو حداقل در روزهای ابتدایی مهمترین عامل اثرگذار بر بازارها تغییر قیمت بنزین باشد که در صورت تحریک بازار ارز این نوسان به بازار طلا هم سرایت کند و بازار سهام نیز هرچند نه به اندازه دو بازار دیگر، از این اتفاق متاثر شود.

نظر شما