شناسهٔ خبر: 36468509 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

صاحب یک باغ‌وحش درکریمه برای زنده نگهداشتن ۳۰ خرس از مردم کمک خواست

مسکو -ایرنا - صاحب یک باغ‌حش که بدلیل گزارش تخلفات پی‌درپی احتمالا مجبور شود به مدت سه ماه مرکز خود را تعطیل کند، از روس‌ها خواسته تا برای نگهداری از ۳۰ خرس (خرس نماد روسیه است) به او کمک کنند در غیراینصورت مجبور خواهد شد همه آنها را از پا درآورد یا از خانه خود بیرون کند.

صاحب‌خبر -

این فرد که «اولگ زوبکوف» نام دارد و مالک باغ وحشی در تایگان در ۴۶ کیلومتری غرب سمیفروپل مرکز کریمه است با انتشار فیلمی از خود در یوتیوب گفته است: بیش از دو هزار و ۵۰۰ گونه حیوان دارد که بیشتر آنها شیر و ببر هستند.

وی در فیلم گفت: با تعطیلی پارک، دیگر نمی‌توانم هزینه مراقبت از خرس‌ها را تامین کنم و چاره‌ای جز بیرون انداختن یا کشتن آنها نخواهم داشت، هرچند که به شدت از این کار متنفر هستم و از طرفی هم پشیمانم که مدت زمان طولانی وقت خود را صرف جمع آوری و نگهداری حیوانات وحشی کردم.

زوبکوف که  ۲۴ سال است مشغول این کار است، گفته پس از الحاق کریمه به روسیه در سال ۲۰۱۴، مشکلات وی با مقامات محلی کریمه آغاز شده و او در بیش از ۳۰۰ جلسه دادگاه برای دفاع از حیوانات خود شرکت کرده است.

وی گفت: پیشتر برای جبران هزینه‌ها مجبور شده است دهها خوک ویتنامی را به غذای شیرها و ببرهای خود تبدیل کند و اگر اوضاع تغییر نکند شیرها و ببرهای او هم به سرنوشت خرس‌ها مبتلا خواهند شد؛ در واقع خرس‌ها در اول صف حراج او قرار گرفته‌اند.

خبرگزاری اینترفاکس روسیه نیز گزارش داده است که سال گذشته میلادی، پاره شدن دست یک گردشگر ۴۶ ساله در هنگام عکس گرفتن با یک توله شیر در پارک زوبوک، حساسیت مقامات دامپزشکی کریمه را برانگیخت ضمن اینکه بارها به دلیل نگهداری نامناسب حیوانات از این پارک شکایت شده بود.

گفته شده تنها در پنج ماه سال ۲۰۱۹، ۳۸۳ شکایت از صاحب این پارک به دلیل شرایط نامناسب حیوانات شده است.

چرا خرس نماد روسیه است؟

شاید در بسیاری از کشورها از جمله نیمکره جنوبی شیر سلطان جنگل است، در روسیه خرس این نقش را برعهده دارد و روس‌ها آن را حیوانی قدرتمند، بزرگ و باهوش می‌دانند.

درنظر اجداد بت‌پرست روس‌، خرس نه تنها به عنوان موجودی الهی و آسمانی شناخته می‌شد بلکه با آن احساس خویشاوندی و قرابت نیز می‌کردند که این را می‌توان از نحوه نامیدن خرس با القابی مانند پدربزرگ، جد و پروردگار دریافت.

حتی پس از ورود مسیحیت، با وجود تغییر دیدگاه به این تعابیر باز هم خرس یک حیوان قابل احترام نزد روسها باقی ماند.

استفاده از تصویر و نماد خرس در بسیاری از لباس‌ها، صنایع دستی روسیه، ادبیات، افسانه‌ها و ضرب‌المثل‌های روسی مرسوم است. عشق و علاقه روسها به خرس حتی در کاریکاتورهای رسانه‌های غربی نیز انعکاس پیدا کرده است.

در بازی‌های المپیک ۱۹۸۰ نیز اتحاد جماهیر شوروی یک بچه خرس را نماد بازیها قرار داد هر چند که روسها در جام جهانی فوتبال در سال ۲۰۱۸، تصمیم گرفتند یک گرگ را نماد خود قرار دهند که در فوتبال نماد زننده گل به حساب می‌آید. 

مسلما نماد خرس در بازی‌های المپیک ۱۹۸۰ دلیل انتخاب آن به عنوان نماد روسیه نیست اما نقطه عطفی شد که جهان روسیه را برای همیشه با نماد خرس بشناسد.

در بسیاری از پرچم‌های شهرهای روسیه عکس خرس دیده می‌شود و حتی در شهر پرم یک مجسمه از خرس نصب شده است.

تصویری از خرس را می‌توان در پرچم شهرهای نوریلسک، خاباروفسک،  یکاترینیورگ و سیکتیوکارویاروسلاو نیز مشاهده کرد.

تمام این نشانه‌ها دلیلی است بر اینکه خرس در نزد روس‌ها نه تنها به عنوان یک موجود بلکه به نوعی بیانگر روح روسی و حیوانی که دارای بعدی فرازمینی است، شناخته می‌شود.

نظر شما