شناسهٔ خبر: 36467659 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

کتاب «زندگی و آثار خوشنویسان قزوین» منتشر شد

خبرگزاری صداوسیما

کتاب «زندگی و آثار خوشنویسان قزوین» نوشته‌ مهدی نورمحمدی و با مقدمه‌ علی اکبر صالحی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران منتشر شد.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز قزوین، کتاب «زندگی و آثار خوشنویسان قزوین» که به زندگی و آثار خوشنویسان قزوین از کتاب «زندگی و آثار خوشنویسان قزوین» منتشر شدقرن چهارم هجری تا دوران پهلوی می‏ پردازد، نخستین اثر مستقلی است که با نوشته‌ مهدی نورمحمدی و مقدمه‌  علی اکبر صالحی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران به چاپ رسید.
این کتاب در شمارگان هزار و ۱۰۰ نسخه و ۲۲۰ صفحه به قطع رحلی با کاغذ گلاسه و رنگی با حمایت سازمان انرژی اتمی ایران چاپ شد.
در این اثر که نگارش و تهیۀ تصاویر خطوط و کتیبه‌های آن ۱۰ سال به طول انجامید، کامل‌ترین شرح حال خوشنویسان قزوین ارائه شده است و برای برخی از خوشنویسان همچون ملک محمد، مجدالکتاب شالی، شیخ علی سکاک، شیخ رضا عاملی و محمدعلی خیارجی برای اولین بار زندگی نامه تدوین شده، در حالی که تا پیش از این، در منابع قزوین شناسی و منابع کشوری، برای این شخصیت‏‌ها، زندگی نامه‌ه‏ای نوشته نشده و یا نامی از آنان به میان نیامده است.
علاوه بر این، برخی از خوشنویسان همچون محمدرضا قزوینی (نسخ نویس دوره فتحعلیشاه و محمد شاه قاجار)، محمدصادق (نستعلیق نویس عصر ناصری) و محمدطاهر (از پیروان شیوه ملک محمد) که از حلقه‏‌های مفقوده خوشنویسی قزوین به شمار می‌‏روند، برای اولین بار در این کتاب معرفی شده‏ اند.
چاپ نمونه خطوط منتشر نشده از خوشنویسان قزوین و تصاویر کتیبه‌های آثار تاریخی قزوین از ویژگی‌های این کتاب محسوب می‌شود.
از بعضی از خوشنویسان مانند محمدمهدی بن محمدزکی، حاج علی بابا، میرزا کاظم قزوینی، شیخ محمدعلی قزوینی، کلبعلی، حسین و محمدصادق به جز این کتیبه ‏ها اثر دیگری دیده نشده است و اگر این کتیبه‏‌ها نبود، نام و نشانی از آن خوشنویسان باقی نمی‌ماند.

نظر شما