شناسهٔ خبر: 36466774 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

وزیر راه خبر داد:

دستیابی ایران به فناوری ساخت کانتینرهای شناورهای آبی

وزیر راه و شهرسازی به پیشرفت‌های این بخش از کشور اشاره کرد و گفت: دست‌یابی به فناوری‌های صنعت هوایی سخت‌ترین بخش حوزه راه و شهرسازی بود که به یاری خدا در این مقطع توانستیم به بسیاری از این فناوری‌ها دست یابیم و جدول عملکرد ایرلاینهای کشور این موضوع را نشان می‌دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش جماران؛ وزیر راه و شهرسازی گفت: جمهوری اسلامی با اتکا به توان داخلی و استفاده از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان به ساخت تجهیزات بندری و کانتینرهای شناورهای آبی برای صادرات دست یافت.

محمد اسلامی روز جمعه در مراسم آغاز عملیات اجرایی احداث قطار حومه‌ای شهر جدید مجلسی به کلانشهر اصفهان افزود: مرداد امسال شرکت‌های کشتیرانی، کانتینرهای خود را از ایران خارج کردند تا کشورمان در بخش صادرات دریانوردی با مشکل مواجه شود اما با همت صنعتگران داخلی و استفاده از توانایی علمی شرکت‌های دانش‌بنیان به ساخت کانتینرهای استاندارد روی آوردیم و ساخت این تجهیزات توسط جوانان این مرز و بوم محقق شد. 

وی با بیان این که کشورمان در طول انقلاب روزهای سختی را پشت سر گذاشت، تصریح کرد: اکنون کشور سخت‌ترین روزهای خود را پشت سر می‌گذارد که در 40 سال گذشته بی‌سابقه است اما با الطاف‌الهی و هدایت رهبری، چرخ کشور به حرکت در مسیر توسعه و پیشرفت خود ادامه می‌دهد و طی سال‌های اخیر با فرمان معظم‌له، این حرکت، رنگ و بوی انقلابی به خود گرفت و  استفاده از ظرفیت‌های داخلی بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت تا بتوانیم بدون اتکا به خارج، زیرساخت‌های کشور را توسعه دهیم. 

وزیر راه و شهرسازی به پیشرفت‌های این بخش از کشور اشاره کرد و گفت: دست‌یابی به فناوری‌های صنعت هوایی سخت‌ترین بخش حوزه راه و شهرسازی بود که به یاری خدا در این مقطع توانستیم به بسیاری از این فناوری‌ها دست یابیم و جدول عملکرد ایرلاینهای کشور این موضوع را نشان می‌دهد. 

وی با بیان اینکه ما نمی‌توانیم بسیاری از این دستاوردها را برای ملت بیان کنیم افزود: در اوایل سال 98 شاهد توقف خط تولید واگن و لوکوموتیو و بیکار شدن کارکنان این خط تولید بودیم اما با تلاش دولت و همت جوانان فعالیت این خط تولیدی از سر گرفته شد. 

اسلامی با اشاره به اینکه تولید ریل در شرکت ذوب‌آهن اصفهان از سالها پیش در دست بررسی بود، اظهارداشت: به لطف الهی و تلاش صنعتگران و کارکنان ذوب‌آهن اصفهان تولید ریل در این شرکت محقق شد و ماه گذشته اولین محموله ریل تولید داخل برای استفاده در خطوط اصلی راه آهن ایران از اصفهان بارگیری شد. 

وی با اشاره به اینکه ایجاد زیرساخت‌های ایمن و استاندارد مورد توجه دولت تدبیر و امید است، گفت: ریل تولید شده توسط ذوب‌آهن اصفهان پیش از این در خطوط فرعی و ایستگاههای راه‌آهن مورد استفاده قرار می‌گرفت اما پس از انجام مراحل تحقیقاتی مختلف و اطمینان از استاندارد بودن این ریل‌ها اکنون برای خطوط اصلی راه‌آهن و  طرح‌های جدید ریلی کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد.    

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: توجه به استفاده از حمل و نقل ریلی در بخش شهرسازی و حمل و نقل از رویکردهای جدی و مورد توجه این وزارتخانه است که در بخش انتقال بار نیز طی 2 سال اخیر حجم بار ریلی افزایش چشمگیری یافته است. 

وی با اشاره به اینکه توسعه حمل و نقل ریلی موجب می‌شود تا مصرف سوخت، آلودگی هوا و تصادفات جاده‌ای کاهش یابد، افزود: میزان مصرف سوخت در کشور بسیار بالاست که استفاده از حمل و نقل ریلی به استفاده بهینه از سوخت و رشد اقتصادی کمک می‌کند. 

اسلامی ادامه داد: وزارت راه و شهرسازی به ایجاد ریل پایه در شهرها توجه دارد و متصل کردن شهرها با ایجاد ایستگاه‌های تبادل از راهبردهای این وزارتخانه است زیرا کمک می‌کند تا بهره‌وری افزایش و سوخت کاهش یابد. 

وی افزود: پروژه قطار حومه‌ای شهر جدید مجلسی از این دست پروژه‌هاست و در روزهای آینده پروژه قطار حومه‌ای هشتگرد بطول 25 کیلومتر با حضور رئیس جمهوری به بهره‌برداری خواهد رسید که از طریق آن هشتگرد به تهران متصل خواهد شد. 

وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: تا پایان سال آینده ( 1399 ) نیز پروژههای قطار حومه ای شهر بهارستان اصفهان و گل بهار مشهد به بهره برداری خواهد رسید و این شهرهای جدید از طریق قطار حومه ای به مرکز استان متصل می‌شوند.

وی از تهیه اساسنامه شرکت جدید التاسیس قطارهای حومه‌ای خبر داد و گفت: اساسنامه این شرکت پس از دولت به تصویب شورای نگهبان رسیده است و بر اساس این اساسنامه، شرکت‌های قطار حومه‌ای شهرها با همکاری شهرداری‌ها و بخش خصوصی تشکیل خواهد شد تا زمینه حضور و مشارکت شهرداریها و بخش خصوصی در این پروژه‌ها تقویت شود. 

اسلامی همچنین از افتتاح خط راآهن میانه به بستان آباد بطول 170 کیلومتر خبر داد و گفت: این خط ریلی هفته آینده با حضور رئیس جمهور مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد و این وعده‌ای است که دولت تدبیر و امید به مردم داده بود. 

وی در بخشی از سخنان خود به اجرای طرح ملی مسکن اشاره کرد و گفت: ثبت نام متقاضیان این طرح در برخی از استان‌ها آغاز شده است که براساس آن در برخی شهرها زمین مسکن در اختیار متقاضی قرار می‌گیرد تا بصورت شخصی برای ساخت مسکن اقدام کنند و در برخی شهرها نیز متقاضی برای مشارکت در این طرح به شرکت‌های ساخت مسکن معرفی می‌شوند.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به کنارگذر شرق اصفهان از آن به عنوان طرحی حیاتی و بزرگ برای اصفهان نام‌برد و ابراز امیدواری کرد: این طرح در آینده‌ای نزدیک به بهره برداری برسد. 

محمد اسلامی روز جمعه به منظور شرکت در مراسم آغاز عملیات اجرایی قطار حومه‌ای شهر جدید مجلسی از توابع مبارکه به این شهرستان سفر کرد. 

عملیات اجرایی قطار حومه‌ای شهر جدید مجلسی اصفهان روز جمعه با حضور محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی و جمعی از مسوولان استانی آغاز شد. 

این طرح با صرف بیش از هزار میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی و همکاری فولاد مبارکه و شهر جدید مجلسی به طول 52 کیلومتر حد فاصل  این شهر واقع در شهرستان مبارکه تا شهر جدید بهارستان اجرا می‌شود. 

قطار حومه ای شهر جدید مجلسی شامل هشت واگن به ظرفیت 800 نفر است و  120کیلومتر سرعت خواهد داشت. 

این قطار شامل هفت ایستگاه مجلسی، فولاد مبارکه، نصوحی، میدان دفاع مقدس، زیباشهر، پلی اکریل و بهارستان است.     

انتهای پیام

نظر شما