شناسهٔ خبر: 36465288 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

اسد: داعش با اراده آمریکا وارد سوریه شد‎

رئیس‌جمهور سوریه گفت: همه ما می‌دانیم که آمریکا از داعش حمایت کرد. ما باید بین شهروندانی که از روستاهای خود دفاع کردند و کسانی که مجری برنامه‌ها و نقشه‌های آمریکا هستند تفاوت قائل شویم.

صاحب‌خبر -
به گزارش افکارنیوز،

  بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک گفت: ما مبارزه با فساد را از سال‌ها قبل آغاز کردیم و این روند همچنان و با شدتی بیشتر ادامه دارد.

اخبار بین‌الملل- وی افزود: تروریسم و چیزهای دیگر هرگز موفق نخواهند شد که من و رابطه‌ام با مردم را تغییر دهد.

اسد در پاسخ به سؤالی درباره توافق روسیه و ترکیه درباره سوریه اظهار داشت: ما این توافق را در کل مثبت می‌دانیم و این به دلیل اعتماد ما به ترکیه نیست، زیرا این کشور به طور کلی به تعهدات قبلی خود چه در آستانه و غیره پایبند نبوده است. اما شکی نیست که ورود روسیه به این موضوع جوانب مثبتی دارد و روسیه از اجرای نقشه‌های ترکیه و آمریکا در سوریه جلوگیری کرده است.

رئیس‌جمهور سوریه در ادامه در پاسخ به این سؤال که او تصمیم آنکارا درباره بازگرداندن آوارگان سوری به مناطق تحت کنترل ارتش ترکیه و عناصر مسلح در شمال شرق سوریه را چگونه ارزیابی می‌کند، گفت: هیچ کس باور نمی‌کند که ترکیه می‌خواهد سه میلیون آواره سوری را به این منطقه بازگرداند. هدف از این اقدام ترکیه فریب است. حتی اگر ترکیه بخواهد این کار را انجام دهد عملا چنین چیزی غیرممکن است و این به معنای ایجاد درگیری بین افرادی که بازگردانده می‌شوند با صاحبان زمین، شهرها و روستاها و خانه‌ها و مزارع و غیره است، زیرا آنها از حقشان نمی‌گذرند. بنابراین این اقدام ترکیه به معنای ایجاد درگیری بر اساس نژاد و طایفه است و هدف واقعی ترکیه بازگرداندن عناصر مسلح تروریست شکست خورده به این منطقه است تا یک جامعه افراطی جدیدی را تشکیل دهند.

اسد در بخش دیگری از این گفت‌وگو اظهار داشت: داعش با اراده آمریکا وارد سوریه شد و فعالیت‌های خود را تحت حمایت آمریکا انجام داد و حتی در بسیاری از موارد ما معتقدیم و اطلاعاتی داریم که آمریکا داعش را مستقیما به عنوان ابزاری نظامی برای هدف قرار دادن ارتش سوریه و پراکنده کردن نیروهای نظامی که با تروریسم می‌جنگند به خدمت گرفته است.

اسد در پاسخ به این سؤال که آیا مشکلاتی با کردها در شمال شرق سوریه وجود دارد که قابل حل نیست گفت:  مشکلاتی با برخی کردها وجود دارد اما من بار دیگر تاکید می‌کنم که کردها از دهه ها قبل در سوریه وجود داشتند و مشکلاتی با آنها وجود نداشته است. گروه هایی افراطی وجود دارند که طرح‌هایی جدایی طلبانه ارائه می‌دهند مانند فدرالیسم و تشکیل حکومت خودمختار. وضعیت در سوریه با وضعیت در شمال عراق و جنوب شرق ترکیه متفاوت است. اکثریت کرد ها در این منطقه وجود ندارد.

اسد در پاسخ به این سؤال که نقش یگان‌های حمایت مردمی کرد در نبرد علیه داعش را چگونه ارزیابی می‌کند اظهار داشت:  همه مردم سوریه بدون استثنا از روستاها و شهرهای خود دفاع کردند و من این دفاع را در چارچوب سیاسی قرار نمی‌دهم، چون وقتی که من این کار را انجام می دهم یعنی به حسن رفتار آمریکا شهادت می‌دهم. همه ما می‌دانیم که آمریکا از داعش حمایت کرد. ما باید بین شهروندانی که از روستاهای خود دفاع کردند و کسانی که مجری برنامه‌ها و نقشه‌های آمریکا هستند تفاوت قائل شویم.  

اسد در پاسخ به این سؤال که یگان‌های حمایت مردمی کرد اکنون کجا هستند و چگونه این یگان‌ها در نیروهای مسلح سوریه ادغام خواهند شد گفت: باید توافق روسیه و ترکیه درباره عقب نشینی این گروه‌‍‌های مسلح اجرا شود. همانگونه که گفتم این نیروها که متشکل از کردها و اعراب هستند باید از منطقه خارج شوند زیرا آنها به ترکیه این بهانه را دادند که به سوریه حمله کند بنابراین این نیروها باید تا مسافت 30 کیلومتری عقب‌نشینی کنند. امروز بین ما و بین روسیه برای اجرای کامل این توافق همکاری وجود دارد و بعد از اینکه اجرا شود باید به ترک‌ها بگوییم که شما نیز عقب نشینی خود را آغاز کنید. اما درباره پیوستن این گروه‌ها به ارتش عربی سوریه باید بگویم که ما از ابتدای آشتی‌ها در سال 2013 میلادی گفتیم که هر کسی سلاح خود را تحویل دهد عفو می‌شود و مانند شهروند سوریه خواهد بودو می‌تواند به عضویت ارتش عربی سوریه درآید و این چیزی است که در مناطق زیادی اتفاق افتاده است و حتی برخی از آنها به شهادت رسیده‌اند.

 

برچسب‌ها:

نظر شما