شناسهٔ خبر: 36460481 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: العالم | لینک خبر

مورالس: برخی نظامیان در پی شورش علیه کودتاچیان هستند

همزمان با توافق جناح‌های معارض بولیوی برای برگزاری انتخابات جدید، «اوو مورالس» گفت؛ برخی نظامیان قصد دارند علیه افسرانی که ضد او «کودتا» کردند، شورش کنند.

صاحب‌خبر -

العالم- آمریکا

مورالس که به مکزیک پناهنده شده است، روز پنجشنبه به وقت محلی در مکزیکوسیتی در مصاحبه‌ای با آسوشیتدپرس تأکید کرد که هنوز خود را رئیس جمهوری بولیوی می‌داند زیرا نمایندگان پارلمان هنوز برای پذیرش یا رد استعفای وی رأی‌گیری نکرده‌اند.
وی افزود: اگر آنها استعفایم را رد نکرده یا نپذیرفته باشند، می‌توانم بگویم که هنوز رئیس جمهوری هستم.
مورالس تأکید کرد؛ وی اطلاعاتی درباره برنامه‌ریزی برخی نظامیان برای «شورش» علیه افسرانی او را وادار به استعفا کردند، دریافت کرده است.
رئیس جمهوری مستعفی افزود که «از خیانت (ویلیامز کالیمان) فرمانده نیروهای مسلح غافلگیر» شد.
مورالس که هفته گذشته از ریاست جمهوری استعفا کرد، گفته که علیه وی کودتا شده است.
او همچنین گفت که خواستار میانجیگری سازمان ملل متحد به منظور حل مناقشه در بولیوی است. رئیس جمهوری مستعفی بولیوی که از مکزیک فعالیتش را در توئیتر افزایش داده است، نوشت که خواستار گفت‌ وگو برای «آرام کردن» بولیوی است.
وی از سازمان ملل و کلیسای کاتولیک خواسته تا راه‌حلی برای بحران بولیوی پیدا کنند.
مصاحبه مورالس در حالی است که نمایندگان وابسته به حزب او در پارلمان با دولت موقت بولیوی توافق کردند تا برای برگزاری انتخابات جدید همکاری کنند.
«مونیکا اوا کوپا مورگا» عضو حزب «جنبش سوسیالیسم» و رئیس سنای بولیوی درباره توافق با دولت موقت برای همکاری در برگزاری انتخابات جدید گفت: این یک روز تاریخی است. ما توانستیم با اپوزیسیون و دولت برای برگزاری هر چه سریع‌تر انتخابات جدید به توافق برسیم تا کشور را آرام کرده و از دموکراسی دفاع کنیم.
مورگا از نیروهای امنیتی بولیوی خواست تا با هواداران مورالس و گروه‌های بومی با احترام برخورد کنند.
«ژانین آنیز» رئیس جمهوری موقت بولیوی که روز پنجشنبه فعالیتش را شروع کرد گفته که خواستار بهبود روابط با حزب مورالس است اما تأکید کرد که مورالس و معاونش «آلوارو گارسیا» نمی‌توانند در انتخابات شرکت کنند.
آنیز ۵۲ ساله تأکید کرد؛ مورالس نمی‌تواند برای چهارمین بار در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کند اما افزود حزب وی (جنبش سوسیالیسم) که اکثریت پارلمانی را در اختیار دارد، «جست وجو برای یافتن یک نامزد انتخاباتی را شروع کند.»
آنیز، تاریخی برای برگزاری انتخابات مشخص نکرد اما طبق قانون اساسی او باید ظرف ۹۰ روز مقدمات برگزاری انتخابات را فراهم کند.
او نیمی از کابینه ۲۰ نفره خود را معرفی کرده و شماری فرمانده جدید را در ارتش منصوب کرده است. این اقدام وی در حالی است که روز پنجشنبه هزاران نفر از هواداران مورالس در شهرهای «لاپاز» و «ال آلتو» علیه وی تظاهرات کردند.
کشورهایی مانند آمریکا، انگلیس، آلمان و کلمبیا آنیز را به رسمیت شناخته‌اند. روسیه نیز گفته که او را به عنوان رئیس جمهوری موقت به رسمیت می‌شناسد اما برخی کشورهای آمریکایی لاتین مانند پرو و آرژانتین تاکنون سکوت کرده‌اند.
مورالس، نخستین رئیس جمهوری بومی بولیوی به شمار می‌آید که حدود ۱۴ سال این سمت را در اختیار داشت و برای چهارمین بار در انتخابات ریاست جمهوری (بیستم اکتبر - ۲۸ مهر) شرکت کرد.
اپوزیسیون مدعی تقلب در انتخابات شد و درگیری‌های خشونت‌آمیزی رخ داد. پس از آنکه «سازمان کشورهای آمریکایی» (OAS) روز یکشنبه گزارشی درباره تقلب در جریان انتخابات ارائه کرد، ارتش بولیوی خواستار کناره‌گیری مورالس شد و در نهایت، وی استعفایش را اعلام کرد.
گزارش‌ها حاکی است که درگیری‌های یکماهه در بولیوی ۱۰ کشته و حدود ۴۰۰ زخمی برجای گذاشته است.

ایرنا

نظر شما