شناسهٔ خبر: 36460455 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: العالم | لینک خبر

چین به آمریکا درباره لایحه هنگ کنگ هشدار داد

«گنگ شوانگ» سخنگوی وزارت خارجه چین به آمریکا در خصوص تلاش برای تصویب پیمان حمایت از دمکراسی و حقوق بشر هنگ کنگ هشدار داد و آن را مداخله گستاخانه و کورکورانه در امور داخلی چین دانست.

صاحب‌خبر -

العالم- آسیا

این مقام چینی روز جمعه در یک کنفرانس خبری در پکن تصریح کرد آمریکا باید دیدگاهی دقیق و تصویری روشن از وقایع داشته باشد و به دنبال تصویب این پیمان نباشد که بشدت به روابط طرفین لطمه می زند و مداخله جویی از سوی واشنگتن محسوب می شود.

وی تاکید کرد آمریکا هم دارای منافع بسیار مهمی در هنگ کنگ است درست مانند چین که منافعش را در آنجا دارد اگر این پیمان به قانون تبدیل شود آن زمان ضربه ای به منافع آمریکا و چین خواهد خورد و پکن در برابر آن مماشات نخواهد کرد و از هیچ تلاشی برای حراست از حق حاکمیت خود دریغ نخواهد کرد.

وی با اشاره به اظهارات سناتور جیم ریچ رییس کمیته روابط خارجی سنا مبنی بر اینکه این پیمان باید تصویب شود، گفت: در واقع او می خواهد با فشار بر سنا برای تصویب این پیمان از شورشیان هنگ کنگی حمایت کرده باشد.

سخنگوی وزارت خارجه چین گفت که این سناتور آمریکایی ظاهرا چشمان بینایی برای دیدن خشونت ها، آشوبگری ها و اوباشی گری ها در هنگ کنگ ندارد.

گنگ اضافه کرد که تصویب این پیمان در مجلس سنای آمریکا به مثابه حمایت از شورش، خشونت و تلاشی از سوی واشنگتن برای محدود کردن و به چالش کشیدن چین و ایجاد سدی در برابر موفقیت های هنگ کنگ است و پکن آن را برنمی تابد.

گنگ شوانگ سه روز قبل از این هم از سیاست های آمریکا و انگلستان در برابر هنگ کنگ انتقاد و آن را استاندارد دوگانه این کشور غربی توصیف کرده بود.

ایرنا

نظر شما