شناسهٔ خبر: 36460296 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

ابوترابی در گفت‌وگو با ایلنا:

طبق آئین‌نامه مجمع تشخیص، «پالرمو» و «CFT» رد شده محسوب می‌شوند

یک عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی گفت: طبق آئین‌نامه اگر مجمع تشخیص در مورد موارد ارسالی از شورای نگهبان تا یکسال اعلام نظر نکند رأی همان می‌شود که شورا داده است و باتوجه به این که این قضیه یکسال که مسکوت مانده است «پالرمو» و «CFT» رد شده محسوب می‌شوند.

صاحب‌خبر -

ابوالفضل ابوترابی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، درباره تعیین تکلیف «FATF» از سوی ایران گفت: «FATF» اقدامی است که ۴۲ اقدام را در برمی‌گیرد که اگر جمهوری اسلامی ایران آن‌ها را انجام دهد عضو این سازمان می‌شود. 

نماینده مردم نجف آباد با اشاره به اینکه ایران تاکنون به ۳۸ اقدام جامعه عمل پوشانده است، بیان کرد: دولت برای انجام این اقدامات نیازی به مجلس نداشت اما برای ۴ لایحه نیاز به مجلس داشت تا آن‌ها را با توجه به قوانین داخلی اصلاح کند، بخصوص قانون مبارزه با پولشویی که اصلاحات خوبی در آن صورت گرفت.

وی ادامه داد: «پالرمو» و «CFT» به مجمع تشخیص مصلحت نظام فرستاده شده است؛ طبق آئین نامه اگر مجمع در مورد موارد ارسالی از شورای نگهبان تا یکسال اعلام نظر نکند رأی همان می‌شود که شورا داده است و باتوجه به این که این قضیه یکسال است که مسکوت مانده است طبق آئین نامه مذکور «پالرمو» و «CFT» رد شده محسوب می‌شود.

این عضو کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس شورای اسلامی افزود: چرا نمی‌خواهیم به «FATF» بپیوندیم، جواب روشن است در جرائم سازمان یافته کشورهای غربی گروهای مقاومت و جنبش‌ها را تروریست اعلام می‌کنند در صورتی که ما بسیاری از این گروه‌ها را مقاومت می‌دانیم.

وی ادامه داد: «FATF» گروه‌هایی را تروریست می‌داند که ما آن‌ها را تروریست نمی‌دانیم بنابراین اگر با آن‌ها رابطه داشته باشیم ما هم تروریست شناخته می‌شویم. 

نماینده مردم نجف آباد خاطرنشان کرد: پالرمو یعنی اینکه ما یکسری سخت‌افزارهای ساخت آمریکا را در سیستم بانکی خودمان نصب کنیم تا این کشور به صورت آنلاین مراودات مالی ما را زیر نظر داشته باشد. در نظر داشته باشید اگر این سیستم‌ها نصب شود تمامی حساب‌های اشخاص حقیقی و حقوقی را می‌توانند رصد کنند که این کار خود به نوعی جاسوسی است.

وی تاکید کرد: با این سیستم ما به آن‌ها اطلاعات می‌دهیم اما آن‌ها به ما اطلاعاتی نمی‌دهند و تمامی این روابط یک طرفه است.

ابوترابی ادامه داد: مثالی برای شما از خطر پیوستن به این سیستم می‌زنم، فکر کنید ما به این سیستم وارد شدیم این‌ها به تمامی حساب‌ها دسترسی دارند به راحتی می‌توانند با یک هک حساب مردم آشوب اجتماعی به پا کنند و کشور را به هم بریزند.

وی ادامه داد: طبق آن‌چه که تاکنون طرف‌های ما اعلام کردند برخی از افراد در داخل کشور نیز تحریم شده‌اند ما اگر به «FATF » بپیوندیم باید این افراد را در داخل هم تحریم کنیم و این کار یعنی رسمیت بخشیدن به تحریم‌های ظالمانه دشمن.

این عضو کمیسیون حقوقی و قضایی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا ما نمی‌توانیم با پیش شرط وارد «FATF» شویم تا مشکلات موجود برطرف شود و اگر مشاهده کردیم اشکالی در کار است خارج شویم، گفت: تحریم بانکی ما که به خاطر پیوستن به «FATF» نیست به دلیل تحریم‌های ظالمانه است، متاسفانه به ما آدرس غلط می‌دهند.

وی تاکید کرد: ما در «FATF» معلق هستیم اما عدم ارائه خدمات از سوی بانک‌ها به این دلیل نیست به خاطر زورگویی به نام آمریکا است که بالای سر همه نشسته است به همین دلیل بانک‌ها ترجیح می‌دهند با ما کاری نداشته باشند.

ابوترابی ادامه داد: پیوستن به «FATF» یعنی اینکه با دست خودمان طناب دار به گردنمان بیندازیم.

وی افزود: اما در مورد پیش شرط بعضی از معاهدات که تعدادشان هم کم است حق شرطی ندارند و «FATF» هم از این دست معاهدات است که پیش شرطی ندارد و هرچه کشورهای عضو آن بگویند ما باید به آن عمل کنیم.

نظر شما