شناسهٔ خبر: 36458742 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

میزان گزارش می‌دهد

پائیز ۹۸ کجا بریم مسافرت؟/مناطق دیدنی شیراز را بیشتر بشناسید

در هر فصلی از سال در بهشت چهار فصل کشورمان برای سفر به برخی مکان‌های دیدنی مناسب‌تر است و با توجه به اینکه هم اکنون در پاییز به سر می‌بریم سفر به برخی استان‌ها مخصوصا به دلیل وضعیت آب و هوایی آن‌ها بهتر است یکی از این شهر‌ها شیراز است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری میزان، در هر فصلی از سال در بهشت چهار فصل کشورمان برای سفر به برخی مکان‌های دیدنی مناسب‌تر است و با توجه به اینکه هم اکنون در پاییز به سر می‌بریم سفر به برخی استان‌ها مخصوصا به دلیل وضعیت آب و هوایی آن‌ها بهتر و جاذبه های گردشگری بسیاری دارد یکی از این شهر‌ها شیراز است.

ادب، فرهنگ، تاریخ، شعر، طبیعت و هر چیز دیگری که بخواهید را می‌توانید در این شهر پیدا کنید. شیراز در پاییز یکی از بهترین مکان‌ها برای سفر داخلی است. هوای ابری و بارانی پاییز شیراز به همراه منظر زیبای آن قطعا حال شما را بهتر می‌کند. شیراز مکان‌های زیبایی برای گذران اوقات فراغت و سفر دارد. غذا‌های محلی این شهر تا مدت‌ها زیر زبان شما باقی می‌ماند و بازارچه‌ها و مراکز خرید فراوان این شهر نیاز شما را از بابت خرید‌ها مدنظرتان رفع می‌کنند.

در ادامه این گزارش به معرفی مکان‌هایی می‌پردازیم که در سفر به شهر شعر حتما باید بدانید:

دروازه قرآن

دروازه قرآن یکی از مهمترین مکان‌های دیدنی شیراز است. این دروازه در شمال شرقی شیراز قرار گرفته و تنها دروازه ایست که از شیراز قدیم به یادگار مانده. دلیل این نام گذاری این است که در دوران قدیم در بالای این دروازه قرآنی قرار داده شده بود و هدف آن این بود که مسافران عابر از زیر این قرآن عبور کنند و به سلامت به مقصد خود برسند. این قرآن که هم اکنون در موزه پارس شیراز قرار دارد با نام قرآن هفت من شناخته می‌شود.

پائیز ۹۸ کجا بریم مسافرت؟/مناطق دیدنی شیراز را بیشتر بشناسید

دروازه قرآن یکی از بهترین مکان‌های دیدنی شیراز در شب است. وقتی به دروازه قرآن بروید با رفتن به این جاذبه می‌توانید از مقبره خواجوی کرمانی در ده متری این بنا و باغ جهان نما که در ۵۰۰ متری آن قرار گرفته نیز دیدن کنید.

حافظیه

حافظیه به اعتقاد اکثر مردم مشهورترین جاذبه دیدنی شیراز است. سبک معماری حافظیه ترکیبی از سبک معماری دوران هخامنشی و دوران زندیه است، اما ساخت بنای آن به سال ۱۳۱۵ باز می‌گردد.

پائیز ۹۸ کجا بریم مسافرت؟/مناطق دیدنی شیراز را بیشتر بشناسید

در طول سال سفر‌های زیادی از شهر‌های مختلف به شهر شیراز صورت می‌گیرد که حجم زیادی از آن به عشق بازدید از آرامگاه حافظ صورت می‌گیرد. حافظیه در شمال شهر شیراز قرار گرفته است.

گهواره دید

گهواره دید (گهبانهٔ دید) شهر شیراز که به گنبد عضد (گهواره زید) نیز مشهور است در دوره دیلمیان ساخته شده‌است. این بنای تاریخی در سمت چپ تنگ الله اکبر واقع شده و این اثر در تاریخ ۵ دی ۱۳۵۲ با شمارهٔ ثبت ۹۶۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. توسط سازمان بسیج سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در کنار این بنای تاریخی قبور شهدای گمنام بنا گردیده است که صبح‌های جمعه محل تجمع نیرو‌های حزب الهی جهت دعای ندبه می‌باشد.

پائیز ۹۸ کجا بریم مسافرت؟/مناطق دیدنی شیراز را بیشتر بشناسید

گهواره دید در بالای کوه و مشرف به شهر شیراز بوده که با ایجاد فضای سبز توسط شهرداری شیراز به عنوان یک مکان تفریحی شناخته می‌شود.

سعدیه

سعدیه آرامگاه سلطان مثنوی ایران، سعدی شیراز است. این مکان در انتهای خیابان بوستان واقع شده است. سعدیه نه تنها آرامگاه این شاعر بزرگ است، بلکه محل زندگی او نیز بوده است. مقبره سعدی در واقع در دوران ایلخانی ساخته شده است، اما به مرور زمان و در سال‌های مختلف مرمت و بازسازی شده است تا امروز این بنای زیبا به نسل ما تحویل داده شود. آخرین مرمت و بازسازی این بنا در سال ۱۳۳۰ انجام شده است.

پائیز ۹۸ کجا بریم مسافرت؟/مناطق دیدنی شیراز را بیشتر بشناسید

به بازدید از این مکان باغ دلگشا را فراموش نکنید و حتما سری به آن هم بزنید. باغ دلگشا نیز در همسایگی و همجواری این بنا قرار دارد. باغ دلگشا را می‌توان زیباترین و باصفاترین باغ تاریخی شیراز به حساب آورد.

مسجد وکیل

مسجد وکیل یا مسجد سلطانی، مسجدی تاریخی مربوط به دوره زندیان در شیراز است که به دستور کریم‌خان زند ساخته شد. این مسجد در غرب بازار وکیل و در انتهای راستهٔ شمشیرگر‌ها واقع شده‌است طرح این مسجد دو ایوانی بوده و دارای دو شبستان جنوبی و شرقی است. شبستان جنوبی با ستون‌های سنگی یکپارچه و مارپیچ از شاخصه‌های معماری ایرانی و از مناطق دیدنی این مسجداست که دارای ۴۸ ستون سنگی یکپارچه می‌باشد.

مساحت این شبستان در حدود ۵ هزار متر مربع است و منبر چهارده پله‌ای یکپارچه از سنگ مرمر از زیبائی‌های قسمت شبستان می‌باشد.

ارگ کریمخان

در مورد این ارگ زیبا داستان‌های جذابی وجود دارد که می‌توانید با یک جستجوی ساده در مورد آن بیشتر بخوانید. اما بماند برای بعد از خواندن این مقاله. ارگ کریمخان که در خیابان کریمخان زند و مرکز شهر شیراز قرار دارد، متعلق به دوران زندیه است. این کاخ در واقع قصری سلطنتی به حساب می‌آید که کریمخان زند (معروف به وکیل الرعایای زمان) در آن زندگی می‌کرده. مساحت این ارگ ۱۲۸۰۰ متر مربع است.

پائیز ۹۸ کجا بریم مسافرت؟/مناطق دیدنی شیراز را بیشتر بشناسید

امروزه با نورپردازی‌های زیبایی که در طول شب بر روی این ارگ انجام می‌شود، هیبت و شکوه و جذابیت آن بیشتر رخ می‌نماید. در اطراف این ارگ نیز پر است از فالوده فروشی و بستنی فروشی‌هایی که بازارشان در طول شب سکه است. این بنا مستطیلی شکل است و در چهار گوشه آن برجک‌هایی با ارتفاع بلند‌تر از دیواره‌های ارگ قرار دارند. در زمان پهلوی برای مدتی از این بنا به عنوان زندان استفاده می‌شده است.

مسجد شیراز

زیباترین مسجد شیراز که مورد توجه و علاقه بسیاری از گردشگران خارجی نیز قرار می‌گیرد. بسیار مشاهده شده است که گردشگران خارجی عاشق شیشه‌های رنگارنگ این مسجد می‌شوند و حافظه دوربین هایشان را با تصاویر این مسجد با صفا پر می‌کنند. کاشی کاری‌های رنگارنگ این مسجد نیز به زیبایی آن کمک می‌کند. با اینکه این مسجد در لیست یکی از ده مسجد زیبای دنیا قرار دارد، اما ما آن را زیباترین و یا حداقل رنگارنگ‌ترین و شادترین مسجد دنیا می‌دانیم. این مسجد در محله گود عربان قرار دارد و در جنوب خیابان لطفعلی خان زند قرار گرفته است. این مسجد مساحتی برابر با ۲۸۹۰ مترمربع دارد. مسجد نصیر الملک متعلق به دوران قاجاریه است.

پائیز ۹۸ کجا بریم مسافرت؟/مناطق دیدنی شیراز را بیشتر بشناسید

برای اینکه تجربه لذت بخش دیدن نور‌های رنگارنگ داخلی این مسجد که به واسطه‌های شیشه کاری‌های رنگی آن به وجود می‌آیند را از نزدیک ببیند. از طرفی به دلیل نزدیکی امامزاده شاه چراغ به این مسجد می‌توانید از این جاذبه دیدنی نیز دیدن کنید. شیراز مراکز زیبای دیگری نیز دارد مثل خانه مسیری یا سرای هنری، باغ ارم، نقش رستم، باغ عفیف آباد، باغ نارنجستان قوام، نقش رجب، کعبه زرتشت، عمارت دیوانخانه شیراز، خانه شاپوری، خانه زینت الملوک، حمام وکیل و بازار وکیل که سعی کنید حتما از آن‌ها نیز دیدن کنید.

انتهای پیام/

نظر شما