شناسهٔ خبر: 36458179 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اعتماد آنلاین | لینک خبر

سعید زرندی، معاون طرح و برنامه وزارت صمت:

مجوزهای صادره از وزارت صنعت کاهش یافت

سعید زرندی، معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت، گفت: در راستای بهبود فضای کسب و کار 89 مجوز در حوزه وزارت صنعت معدن و تجارت احصا شد که با کاهش آنها، تعداد مجوزهای این وزارتخانه به 47 مورد رسید و ساماندهی سایر مجوزها همچنان در دست انجام است.

صاحب‌خبر -

اعتمادآنلاین| سعید زرندی، معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت، روز پنجشنبه در سی و دومین اجلاس سراسری خانه‌های صنعت، معدن و تجارت ایران در مشهد گفت: امسال این وزارتخانه چند جهتگیری مهم در راستای نام‌گذاری امسال تحت عنوان "رونق تولید" داشت که نخستین جهت‌گیری نگاه به ساخت داخل و تعمیق آن بود که در این خصوص گامهای خوبی برداشته شد.

 

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: سال گذشته دوران بسیار سختی برای اقتصاد ایران به ویژه بخشهای صنعت، معدن و تجارت بود، شرایط بسیار پرتنشی در تامین مواد اولیه و ارز پشت سر گذاشتیم و قطعات صنعت خودرو، پتروشیمی و تمام فلزات تحریم شدند و حتی کشورهایی که همکاری نزدیکی با ایران داشتند، پا پس کشیدند، اما خدا عنایت کرد و آن سال به ویژه سه ماهه پایانی آن بدون مشکل حادی طی شد.

 

زرندی افزود: با این حال در حوزه تحریم، دست تسلیم را بالا نبردیم بلکه نگاهمان این بود که چگونه این تحریم را به فرصت تبدیل کنیم و مهمترین اقدام در این حوزه راه‌اندازی نهضت ساخت داخل در وزارتخانه و توجه بیشتر به تولید داخلی بود و زمینه‌ای فراهم شد تا تشکلهای بخش خصوصی، خود پاسخگوی مشکلاتشان باشند.

 

وی ادامه داد: واردات هزار و 500 قلم کالا به کشور محدود شد و زمینه بازار داخلی آنها توسعه یافت، افزایش قیمت ارز با همه چالش‌هایی که برای کشور به دنبال داشت، یک دیوار حفاظتی برای محصولات داخلی به وجود آورد لذا توجه به ساخت داخل را افزایش دادیم.

 

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: تمرکز وزارتخانه بر توسعه صادرات به کشورهای همسایه، اتخاذ رویکرد جدید به تولید شرکتهای دانش بنیان و ابلاغ هفت برنامه محوری به سازمانهای صنعت، معدن و تجارت در استانها در راستای رونق تولید از دیگر اقدامات این وزارتخانه در سال جاری است.

 

زرندی افزود: در حوزه تامین مالی، هرچند نیازها در این بخش از سوی وزارتخانه اعلام شده اما سیستم بانکی توان تامین همه آن را ندارد و از هفته آینده دفتر تامین مالی وزارتخانه راه‌اندازی می‌شود تا پیگیر مسائل مالی در حوزه تولید باشد.

 

وی ادامه داد: در قانون بودجه سال 97 و از محل تبصره 18 آن قرار بود 100 هزار میلیارد ریال صندوق توسعه ملی و 100 هزار میلیارد ریال بانکها برای تامین مالی بخش صنعت و معدن بدهند اما از این میزان فقط  9 هزار میلیارد ریال پرداخت شد.

 

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: از محل پرداخت جدید تبصره 18 قانون بودجه سال 1397 تاکنون  717 طرح به ارزش 47 هزار میلیارد ریال به بانکها ارجاع شده است و 146 طرح با حدود هشت هزار و 410   میلیارد ریال پرداخت شده است.

 

زرندی در مورد درخواست تشکلهای بخش خصوصی مبنی بر تفویض برخی اختیارات از این وزارتخانه گفت: ساختار کشور براساس برخی قوانین شکل گرفته و همان قوانین جلوی اقدام ما در خیلی از موضوعات را گرفته است.

 

وی ادامه داد: خانه صنعت، معدن و تجارت ایران از وزارتخانه خواست در هفت موضوع تفویض اختیار داشته باشد و 24 تیرماه امسال هم موافقت وزیر در این موضوع گرفته شد اما تاکنون خانه صنعت پیشنهاد فرآیند اجرای این موضوعات را به وزارتخانه ارسال نکرده است.

 

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: اگر خانه‌های صنعت، معدن و تجارت ایران خواستار تفویض اختیار هستند باید در استانها گروه‌های مرتبی داشته باشند چنانکه عملکرد برخی خانه‌های صنعت قابل قدردانی است و شرایط برای تفویض اختیار به آن استانها فراهم است اما در برخی استانها این شرایط برای واگذاری اختیارات به خانه‌های صنعت فراهم نیست.

 

زرندی با اشاره به لزوم شکل گیری انجمن‌های ملی همگن در خانه صنعت، معدن و تجارت افزود: تاکنون فقط یک انجمن همگن ملی در خصوص قطعات خودرو شکل گرفته و لازم است انجمن‌های ملی در بخشهای مختلف صنعت شکل گیرد.

 

وی ادامه داد: تفویض اختیارات و رفع مشکلات تولید نیاز به همراهی خانه‌های صنعت با وزارت صنعت دارد که در این زمینه اقداماتی شامل فرآیند صدور جواز تاسیس، برگزاری روز ملی صنعت توسط خانه‌های صنعت و روز صادرات توسط اتاق بازرگانی، تخصیص و توزیع سوخت، دعوت از نمایندگان مجلس در شورای معادن استان، عضویت یکی از اعضای خانه صنعت در هیات مدیره شرکت شهرکهای صنعتی، انتقال دبیرخانه ستاد تسهیل  به خانه‌های صنعت و عضویت ثابت خانه صنعت در کمیسیونها و بخشهای مختلف آغاز شده است و نیاز به پیشنهاد خانه‌های صنعت در خصوص دستورالعمل و فرآیند اجرایی آنها داریم.

 

او بیان کرد: با انحصار دولت 100 درصد مخالف هستیم اما انحصار بخش خصوصی بدتر از انحصار دولت است و گاه برخی تشکلهای بخش خصوصی همدیگر را خنثی می‎‎‌کنند لذا امید داریم که با تفویض اختیارات فرایندها سریعتر، بهتر و با رضایت بیشتر مردم انجام گیرد.

 

بانکها تعهد زیادی به اجرای مقررات بانک مرکزی ندارند

 

دبیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید وزارت صنعت معدن و تجارت نیز در این اجلاس گفت: 400 دادستان، ضمانت اجرای مصوبات ستاد تسهیل را برعهده دارند اما  گفته می‌شود 182 هزار قانون در کشور وجود دارد که شرایط فوق العاده سختی را برای تولید ایجاد می‌کنند.

 

میثم زالی افزود: در صورتی که فعالان اقتصادی، قوانین و مقرراتی که مانع تولید است را به صورت مصداقی و ارائه روش پیشنهادی اصلاح آن اعلام کنند، می‌توان با استفاده از ظرفیت شورای سران قوا برخی از قوانین را اصلاح کرد.

 

وی اضافه کرد: عدم اشراف به قوانین و مقررات موجود مشکل عمده واحدهای تولیدی در کشور است لذا باید آیین نامه‌های و شیوه‌نامه‌های زیرخاکی بیرون آورده شود و از طریق خانه صنعت، معدن و تجارت به واحدهای تولیدی انعکاس داده شود.

 

دبیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: تنها خواسته ما به ویژه از سیستم بانکی عمل به قوانین آمره است زیرا عملکرد رایج شبکه بانکی نشان می‌دهد که بانکها تعهد زیادی به اجرای مقررات بانک مرکزی ندارند.

 

زالی با اشاره به بخشنامه جدید معاونت قضایی دادستان کل کشور و لزوم عمل سیستم بانکی به آن گفت: در این بخشنامه آمده است در صورتی که ارزش وثایق نزد بانک یا موسسه مالی - اعتباری، کفاف بازپرداخت و تسهیل بدهی به میزان مبلغ اعلامی بانک را ندهد بانکها یا موسسات اعتباری حق ندارند نسبت به انسداد حسابهای جاری شرکتها و واحدهای غیردولتی اقدام نمایند، از ارائه دسته چک به آنها خودداری نمایند یا اینکه اقدام به جلب یا ممنوع الخروجی مدیران واحدها نمایند و بدیهی است هر گونه اقدام در این خصوص از مصادیق بارز جرم ممانعت از حق و سلب آزادی مشروع افراد بوده و تعقیب کیفری متخلف را در پی دارد.

 

منبع: ایرنا

نظر شما