شناسهٔ خبر: 36452098 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

نظر آیت‌الله اراکی درباره تحولات داخلی عراق:

ارتباط مجمع تقریب با گروه‌های شیعی عراق برای انسجام

71461

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: مجمع تقریب با گروه‌های شیعی در کشور عراق از شمال تا جنوب این کشور با حشد الشعبی، گروه‌های سیاسی و مذهبی ارتباط گسترده و زیادی دارد و تلاش‌های زیادی انجام شده است که انشاء‌الله به انسجام بیشتری منجر می‌شود.

صاحب‌خبر -

آیت‌الله محسن اراکی در گفت و گو با ایسنا، در پاسخ به این سوال که  با توجه به اتفاقات پیش آمده در  کشور عراق و بعضی از  اختلاف افکنی‌هایی که از سوی دشمنان رخ داده است و با توجه به اقداماتی که مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در زمینه وحدت فرق مختلف انجام داده است در زمینه ارتباط گروه‌های مختلف شیعه چه اقداماتی داشته‌اید؟ اظهار کرد:‌ آنچه در عراق رخ می‌دهد، نظیر آن چیزی است که در برخی از کشورهای دیگر از سوی ایادی استکبار رخ می‌دهد. آنها هر جا ببینند یک انسجام اجتماعی برای رسیدن به اهداف کشوری در حال شکل‌گیری است و مردم آن کشور درصدد هستند که با این انسجام دست مستکبران از آن کشور بریده شود، هر کاری انجام می‌دهند که این انسجام اجتماعی از بین برود.

وی گفت: آمریکا به جایگاه و پایگاه عراق در بین جهان اسلام طمع دارد و به موقعیت استراتژیک عراق از لحاظ آب، راه‌های ارتباطی، نفت و سایر مسائل این کشور چشم طمع دارد. خواه ناخواه آمریکا به این سادگی دست از سر این کشور بر نخواهد داشت. اما به حمدالله شاهد انسجام در بین ملت عراق هستیم. راهپیمایی اربعین با گستردگی و شکوه برگزار شد و همچنین شاهد حضور مردم عراق با هوشیاری و قدرت در انتخابات سیاسی و تحقق آرمان‌ها و خواسته‌های خود هستیم. همین مساله برای استکبار، ناگوار است. پیش‌بینی ما شکل‌گیری توطئه‌ داخلی بود. آمریکا، اسراییل و وابستگان آنها تلاش زیادی برای ایجاد اختلاف کردند. در گذشته اختلافاتی را ایجاد کردند اما دیدند که این رفتارها به سنگ اراده ملت عراق خورد. ابتدا خواستند بین شیعیان و سنی‌ها اختلاف بیاندازند و داعش را راه اندازی کردند. بعد بین کرد و عرب اختلاف انداختند و مساله استقلال کردستان را مطرح کردند اما در هر دو توطئه  شکست خوردند.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی افزود: آنها چون می‌دانستند که جامعه شیعی جامعه‌ای قدرتمند در کشور عراق است، این بار خواستند در بین ملت عراق اختلاف و چندگانگی را ایجاد کنند که به‌حمدالله این توطئه هم با همت مسئولان و هوشیاری ملت عراق و جوانان و مرجعیت عراق و تلاش‌های مسئولین موفق عراق و رهبران حشدالشعبی این توطئه هم در حال جمع شدن است و به جایی نخواهند رسید. ما برای مردم عراق آرزوی توفیق داریم و امیدواریم مسئولان موفق شوند و بعضا مشکلاتی که دراین کشور وجود دارد با قاطعیت و اراده جدی رفع شود. مجمع تقریب با گروههای شیعی در کشور عراق از شمال تا جنوب این کشور با حشد الشعبی، گروه‌های سیاسی و مذهبی ارتباط گسترده و زیادی دارد و تلاش‌های زیادی انجام شده است که انشاء‌الله به انسجام بیشتری منجر می‌شود.

وی در ادامه در پاسخ به این پزسش که جایگاه وحدت را از دیدگاه قرآن چگونه ارزیابی می‌کنید؟ گفت: در قرآن کریم به این موضوع اشاره شده است که اگر امت اسلامی وحدت نداشته باشند پیوند خود را با خدا و رسول قطع کرده است در آیه ۳۱ سوره روم خداوند می‌فرماید: " وَ لا تَکُونُوا مِنَ‌ الْمُشْرِکِینَ مِنَ الَّذِینَ فَرَّقُوا دِینَهُم وَ کانُوا شِیَعاً؛ ‌ (شما اهل ایمان با پیروی همین دین فطرت) به درگاه خدا باز آیید و خدا ترس باشید و نماز به پا دارید و هرگز از فرقه مشرکان نباشید. کسانی که تفرقه‌گرا باشند مشرک هستند و تفرقه گرایی نوعی شرک محسوب می‌شود. همچنین در آیه  ۱۵۹ سوره انعام آمده است «إِنَّ الَّذِینَ فَرَّقُوا دِینَهُمْ وَکَانُوا شِیَعًا لَسْتَ مِنْهُمْ فِی شَیْءٍ و... آنان که دین را پراکنده کردند و (در آن) فرقه فرقه شدند (چشم از آنها بپوش) چنین کسان به کار تو نیایند، و... » یعنی  اینکه این تفرقه گرایان هیچ ارتباطی با شما و خداوند ندارند.

انتهای پیام

نظر شما