شناسهٔ خبر: 36450770 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

استاندار یزد بیان کرد:

عزم جدی برای بهره‌برداری از کتابخانه مرکزی یزد

گروه ادب - استاندار یزد گفت: امروز شاهدیم یک حرکت جمعی و اراده جدی برای بهره‌برداری و تجهیز کتابخانه مرکزی یزد شکل گرفته است.

صاحب‌خبر -


به گزارش خبرنگار ایکنا، آیین گرامیداشت روز کتاب و روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار، صبح امروز ۲۳ آبان‌ماه در یزد، پایتخت کتاب ایران با حضور سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس هیئت امنای کتابخانه‌های عمومی کشور، علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و جمعی از مسئولان استان یزد برگزار شد.

محمدعلی طالبی، استاندار یزد، در این مراسم گفت: برگزاری این مراسم در استان یزد از چند جهت برای ما حائز اهمیت است. اول اینکه برگزاری این مراسم فرهنگی، خارج از پایتخت با توجه به ظرفیت‌های فرهنگی و اجتماعی سایر استان‌های دیگر است. ما از کشورهایی هستیم که عمده رویدادهای فرهنگی و اجتماعی را در پایتخت کشور برگزار می‌کنیم، در صورتی‌که در کشورهای پیشرفته اینگونه نیست. به همین دلیل ما در برگزاری رویدادهای فرهنگی و اجتماعی در کشور نیاز به تمرکززدایی داریم.

وی با بیان اینکه این مراسم در حالی در یزد برگزار می‌شود که شهر یزد به عنوان پایتخت کتاب ایران انتخاب شده است، افزود: امروز کتاب پای ثابت اغلب فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی قرار گرفته و نام کتاب بهانه‌ای برای بسیاری از فعالیت‌های فرهنگی در استان یزد شده است. امیدواریم با همت همه دستگاه‌های دولتی، مردم نهاد و خیرین تا پایان امسال کتابخانه مرکزی یزد را نیز تکمیل کرده و تحول مردم عزیز یزد قرار دهیم؛ امروز شاهدیم یک حرکت جمعی و اراده جدی برای بهره برداری و تجهیز کتابخانه مرکزی یزد شکل گرفته است.

مهدی رمضانی، معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نیز، با ارائه گزارشی از فعالیت‌های نهاد طی یکسال گذشته بیان کرد: نهاد طی سال گذشته، در حوزه فعالیت‌های ترویجی، روزهای پُرکاری را سپری کرده است که برگزاری جشنواره قصه‌گویی، جشنواره کتابخوانی رضوی، جشنواره هدهد سفید و سومین جشنواره خاطره‌نویسی کتابداران، از جمله این فعالیت‌ها بوده است.

وی با اشاره به جشنواره خاطره‌نویسی افزود: در این جشنواره بیش از ۶ هزار و ۵۰۰ نفر، با ارائه ۷ هزار و ۲۷۲ خاطره در قالب‌های مکتوب و الکترونیک، شرکت کردند که از جمله موضوعات محوری این جشنواره «کتابدار و کودک»، «ارزشمندترین تجربه کاری»، «اهدای کتاب»، «کتابدار و دنیای مجازی»، «کتابدار و خانواده»، «نقش کتابدار در تغییر تصمیمات و سبک زندگی اعضاء» و «ارتباط با مخاطب» بودند.

رمضانی ادامه داد: در این جشنواره ۷ نفر به عنوان برگزیدگان نهایی معرفی خواهند شد که از این میان ۵ نفر از کتابداران و ۲ نفر از اعضای کتابخانه‌های عمومی هستند. همچنین ۳۸ نفر نیز به عنوان شایستگان تقدیر معرفی خواهند شد که از این تعداد نیز ۳۰ نفر کتابدار و ۸ نفر از اعضای کتابخانه‌های عمومی هستند.

وی با اشاره به پروژه‌های افتتاح شده در هفته کتاب بیان کرد: پروژه عظیم کتابخانه مرکزی امام خمینی(ره) در مشهد مقدس بعد از ۲۳ سال و کتابخانه مرکزی بجنورد و قدیمی‌ترین کتابخانه عمومی شهر تهران، مورد بهره‌برداری قرار گرفتند. پروژه مهم دیگر، کتابخانه مرکزی یزد است که با ورود جدی نهاد کتابخانه‌ها، در سال جاری، شاهد بهره‌برداری از آن خواهیم بود.

معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد اظهار کرد: در هفته کتاب جاری، از ۲۶ باب کتابخانه عمومی نیز بهره‌برداری خواهد شد.

طی این مراسم از کتابداران برگزیده، روسای انجمن‌های برتر، مروجان برتر کتابخوانی، خیران برگزیده کتابخانه‌ساز، اعضای برتر کتابخانه‌های عمومی کشور و همچنین برگزیدگان سومین دوره جشنواره خاطره‌نویسی نهاد، تجلیل و قدردانی شد.

انتهای پیام

نظر شما