شناسهٔ خبر: 36445900 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

ادامه تظاهرات‌ اعتراضی در شیلی

معترضان در شیلی بار دیگر طی تظاهراتی خواستار استعفای رئیس‌جمهوری این کشور شدند.

صاحب‌خبر -
به گزارش افکارنیوز،

این تظاهرات اعتراضی در حالی روز گذشته برگزاری شد که ارزش واحد پولی شیلی به پایین ترین میزان رسیده است.

اخبار بین‌الملل- معترضان در حالی با در دست داشتن پلاکاردهای اعتراضی در یکی از میادین اصلی حضور و راهپیمایی کردند که بلافاصله نیروهای پلیس وارد عمل شده و با کاز اشگ آور و قوطی های آب به دنبال متفرق کردن معترضان بودند.

 همچنین تظاهراتی در شهر ساحلی وال پاراییسو برگزار شد و شهروندان دفاتر دولتی و حمل و نا عمومی را مجبور به تعطیلی کردند. در تظاهرات این شهر نیز درگیری هایی میان معترضان و نیروهای پلیس رخ داد.

ایگناسیو بریونس وزیر دارایی شیلی ضمن اشاره به کاهش ارزش پولی این کشور گفت: این نشانه نگرانی است که ما با دقت آن را رصد می کنیم.

حدود ۸۰ هزار نفر در سانتیاگو حضور یافتند و ۱۰۰ سازمان خواستار اعتصاب عمومی در شیلی شدند. معترضان بار دیگر خواستار استعفای سباستین پینرا شدند.

تظاهرات در شیلی از روز ۱۸ اکتبر (۲۶ مهر) در اعتراض به افزایش بهای بلیت مترو آغاز شد و اندک اندک به مخالفت با وضع موجود در کشور منتهی شد که با غارتگری، آتش افروزی و درگیری های روزانه بین معترضان و نیروهای پلیس همراه بود.

معترضان به دستمزدهای پایین، هزینه های بالای بخش آموزش و بهداشت و شکاف عمیق بین فقیر و غنی در کشوری اعتراض دارند که به لحاظ سیاسی و اقتصادی تحت سلطه چند خانواده قدیمی و نخبه است.

پس از هفته ها اعتراض و تظاهرات خشونت بار، اکثر نظرسنجی ها نشان می دهد که جنبش اعتراضی شیلی از حمایت ۷۵ درصد از مردم این کشور برخوردار است. 

چند روز پس از روی کار آمدن پینرا در مارس ۲۰۱۸، دولت وی اعلام کرد که اجازه بررسی لایحه اصلاح قانون اساسی را نخواهد داد. «میشل باشلت» رئیس جمهوری سابق شیلی این لایحه را تقدیم کنگره کرده بود.

نظر شما