شناسهٔ خبر: 36445839 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

در ۴ سال گذشته:

صادرات صنایع دستی اصفهان ۷۱ برابر شد

اصفهان- ایرنا- مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان گفت: ارزش صادرات صنایع دستی این استان در چهار سال گذشته که از اعطای نام " شهر جهانی صنایع دستی " به آن می‌گذرد، ۷۱ برابر شده است.

صاحب‌خبر -

اصفهان در سال ۱۳۹۴ به‌عنوان نخستین شهر ایرانی به عضویت شبکه شهرهای خلاق یونسکو ( سازمان علمی، آموزشی و فرهنگی سازمان ملل متحد) در زمینه صنایع دستی و هنرهای مردمی درآمد و همچنین توسط شورای جهانی صنایع دستی، عنوان " شهر جهانی صنایع دستی " به آن اعطا شد.

طرح انتخاب شهرهای جهانی صنایع دستی در دنیا از سال ۲۰۱۴ توسط شورای جهانی صنایع دستی آغاز شد و تا سال ۲۰۱۹ حدود ۳۸ شهر از سراسر دنیا در این طرح انتخاب شدند که ۱۰ شهر از ایران هستند از جمله اصفهان، آباده، مشهد، سیرجان، میبد و تبریز.

فریدون اله‌یاری روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: میزان صادرات صنایع دستی این استان در سال ۹۴ معادل ۷۱۰ هزار و در سال گذشته معادل ۵۰ میلیون دلار بود که نشان‌دهنده رشد رقم یادشده است.

بیشتر صنایع دستی اصفهان به اروپا صادر می‌شود

وی با اشاره به اینکه بیشتر صنایع دستی صادراتی اصفهان شامل پارچه‌های قلمکار، ظرف‌های فیروزه‌کوبی و میناکاری، خاتم‌کاری و قلمزنی به‌ویژه در ابعاد کوچک است، اظهارداشت: بیشتر صنایع دستی اصفهان به کشورهای اروپایی صادر می‌شود.

اله‌یاری با تاکید بر اینکه گشایش‌های پس از برجام نقش بسزایی در توسعه صادرات صنایع دستی استان داشت، خاطرنشان کرد: در زمان حاضر به‌دنبال ایجاد بازار جدید در چین هستیم.

وی از دیگر مسائل تاثیرگذار در افزایش صادرات صنایع دستی اصفهان را مجموعه اقدام‌های انجام شده پس از اعطای عنوان شهر جهانی صنایع دستی و پیوستن این شهر به شبکه شهرهای خلاق دنیا، اجرای برنامه‌های آموزشی و ترویجی، افزایش تعداد گردشگران و ایجاد فروشگاه‌های دیجیتالی برشمرد و تصریح کرد: در چهار سال گذشته در مجموع حدود یک میلیون گردشگر خارجی به این استان سفر کردند و با وجود اعمال تحریم‌ها از سال گذشته هنوز با خیل گردشگران خارجی مواجه هستیم.

الهیاری خاطرنشان کرد: مسئولیت میز کشوری صنایع دستی نیز توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان توسعه تجارت ایران به این استان واگذار شد و هدف از تشکیل این میز، استفاده از اندیشه‌ها و راهکارهای بخش خصوصی در تعامل با دولت برای افزایش کیفیت تولید و صادرات این محصولات است.

اله‌یاری ادامه داد: پس از اعطا شدن عنوان " اصفهان شهر جهانی صنایع دستی " تا کنون اقدام‌های ویژه‌ای برای توسعه و رونق‌بخشی هرچه بهتر به صنایع دستی استان انجام شد.

مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان بیان کرد: این انتخاب باعث شد تا مسئولیت مسئولان و فعالان این عرصه در جهت هم‌افزایی بیشتر برای حفاظت و صیانت از این میراث و هنر ارزشمند دو چندان شود.

وی نخستین اقدام پس از کسب عنوان مذکور را تشکیل دبیرخانه شهر جهانی دانست که با محوریت این اداره‌کل در معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی با تشکیلات مستقل شکل گرفت و وظیفه اصلی آن فراهم کردن زمینه مشارکت همه دستگاه‌های اجرایی درباره برنامه‌های مرتبط با این حوزه است.

اله‌یاری با تاکید بر اینکه بررسی اقدام‌های انجام شده در چهار سال گذشته نشان‌دهنده حرکت‌های رو به رشد در صنایع‌دستی است، اضافه کرد: این اقدام‌ها در بخش‌های آموزش، توسعه و ترویج، حمایت از تولید، بازرگانی و صادرات است.

وی از جمله برنامه‌های بخش آموزش، توسعه و ترویج را برگزاری همایش‌ها، جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های ترویجی، دریافت نشان ملی مرغوبیت صنایع‌دستی و نشان مرغوبیت بین‌المللی، بهره‌گیری از قابلیت صنایع‌دستی در طراحی محیطی و فضاهای شهری، مستندسازی، تهیه انواع بروشور و نشریه و طرح‌های پژوهشی ذکر و خاطرنشان کرد: در این مدت ۵۸ جشنواره، همایش و نمایشگاه ترویجی در استان برگزار و ۳۹۱ نشان ملی مرغوبیت صنایع‌دستی و ۱۱۵ نشان مرغوبیت بین المللی اعطا شد.

وی با اشاره به اینکه در این مدت بیش از ۳۰ هزار هنرمند و صنعتگر فعال صنایع دستی در استان شناسنامه دار شدند، اظهارداشت: این استان دارای چهار هزار و ۴۳۴ کارگاه بزرگ و ۲۱ هزار و ۳۷۸ کارگاه کوچک دارای پروانه در بخش صنایع دستی است.

مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان اضافه کرد: در چهار سال گذشته ۹۷ میلیارد ریال تسهیلات مشاغل خانگی صنایع دستی به متقاضیان پرداخت شد.

وی همچنین با اشاره به فعالیت ۳۷ مرکز فروش الکترونیکی صنایع دستی اصفهان، گفت: ۸۰۶ فروشگاه و مرکز فروش صنایع دستی در استان فعال است.

اله یاری، برگزاری هجدهمین اجلاس شورای جهانی صنایع دستی، تأسیس مرکز شکوفائی و نوآوری صنایع دستی اصفهان، تأسیس نخستین باجه پست تخصصی صنایع دستی در اصفهان در میدان امام (ره ) و استانداردسازی محصولات صنایع دستی را از دیگر اقدام‌های این استان در چهار سال گذشته اعلام کرد.

از ۶۰۲ رشته صنایع دستی شناسایی شده در دنیا ۲۹۹ مورد مربوط به ایران و از این تعداد ۱۹۹ رشته مربوط به استان تاریخی و هنرپرور اصفهان است.

استان اصفهان به لحاظ حجم، ۶۰ در صد تولید صنایع دستی کشور را به خود اختصاص داده که از جمله این رشته‌ها زری‌دوزی و قلم‌کاری، ترمه و نقره‌کاری، تذهیب و تحریر انواع کتاب، قرآن، قطعات نگارگری و نقاشی است و در خاتم‌کاری، میناکاری، منبت و قلم‌زنی روی انواع فلز شهرت جهانی دارد.

یک سوم صنایع دستی جهان در استان اصفهان وجود دارد و اصفهان به‌عنوان دومین شهر جهانی صنایع دستی پس از جیپور هند در دنیا مطرح است.

نظر شما