شناسهٔ خبر: 36445820 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

چند همسری ؛ انحطاط ارزشها

در کتابهای تاریخ درسی به وفور به ظلم و ستم شاهان،فاصله طبقاتی بسیار و فساد اخلاقی آنها از جمله وجود حرمسراها در دربار پادشاهان و حاکمان محلی اشاره شده است.

صاحب‌خبر -


به وفور در جاهای مختلف به بچه هایمان( متولدین دهه های پنجاه وشصت و پس از آن) که انقلاب اسلامی سال ۱۳۵۷ را تجربه نکرده بودند گفتیم مردم به خاطر فقر و نابرابری زیاد و فسادهای اخلاقی درباریان انقلاب کردند، گفتیم توده مردم از ستم خوانین به ستوه آمده بودند، خوانینی که به ناموس رعیت تعدی می کردند و با ازدواجهای(رسمی و غیر رسمی) متعدد خود، جوانان را تحقیر می کردند. 

گفتیم مردم انقلاب کردند و خون دادند تا به فساد و فقر و نابرابری پایان دهند. اما حالا بعد از ۴۰ سال، چند همسری مطلوب برخی آقایان را چگونه توجیه کنیم، چه فرقی با حرمسرا دارد؟(مخصوصا وقتی در یک منزل با هم به سر می برند).

وقتی عده معدودی مرد با استطاعت مالی، هرکدام چند همسر دارند و تعداد بسیاری پسران جوان بدون استطاعت مالی، مجرد هستند، چه بر سر جامعه خواهد آمد؟

جدای از بحث اختلافات خانوادگی و مشکلات تربیتی و گاه خیانتهای همسران جوان این گروه از مردان، باید به پسران جوان مجرد نگاه ویژه داشت که در نتیجه این سیاست فرهنگی، آسیب فراوان خواهند دید. پسرانی که غرور و مردانگی آنها به واسطه وضعیت نابه سامان شغلی و ضعف مالی جریحه دار شده و در آستانه تبدیل شدن به نیروی ضد اجتماعی هستند. وباید نگاه ویژه ای به خانواده های طبقات پایین داشت که طعمه مردان طالب چند همسری اند، خانواده هایی که به پروسه احیای برده داری جنسی کمک می کنند و مردان چند همسره را در جایگاه خان قرار می دهند.

به جای تلاش برای رسیدن به آرمانهای انقلاب و کاهش فساد و فاصله طبقاتی ،متاسفانه در  چند سال اخیر یا با بحث افزایش جمعیت و یا با تبلیغ چند همسری در چرخشی مرتجعانه و ناآگاهانه، خواستیم با یک تیر دو نشان بزنیم، از یک طرف با ابزار نمودن زنان در راستای امیال مردان و به اندرون راندن آنها،چرخ توسعه فرهنگی را در جهت عکس بچرخانیم و از طرف دیگر با تحقیر جوانان دختر و پسر، بذر ناامیدی و از خودبیگانگی را در این مرز و بوم بکاریم و با استفاده ابزاری از دین، حکومت خوانین و پادشاهان را به شکلی متفاوت احیا کنیم.

بهتر است با کمی تامل بپذیریم همه جوانان ایران،فرزندان ما هستند: ازدواج به عنوان همسر چندم برای دختر ما ناپسند است و تجرد گزینی برای پسر ما غم انگیز است. بهتر است اگر آنقدر استطاعت مالی داریم که چند خانواده را اداره کنیم، در قالب تشکلهای غیر دولتی شرایط اشتغال و ازدواج جوانان را فراهم کنیم و با خوشی و موفقیت آنها خوش باشیم نه با تنوع همسر و فرزندهای متعدد. 

الگوی درستکاری و همکاری را ترویج کنیم نه اشرافی گری هوس بازانه برگرفته از شاهزادگان سعودی را. الگوی رایج و پذیرفته جهان، الگوی تک همسری است. اگر به لحاظ سیاسی با ابرقدرتهای جهان اختلاف منافع و قدرت داریم، چرادر مخالفت با الگوی جهانی خانواده، خودزنی فرهنگی کنیم وخانواده ها و جوانان خود را ویران کنیم. مگر نسبت جنسی دختران در سن ازدواج ما به پسران در سن ازدواج چقدر است که ما راهکار اضطراری و فوری چند همسری می دهیم.

طبق نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن۱۳۹۵، جمعیت زن بین ۱۵ تا ۳۴ سال کشور تقریبا ۱۴میلیون و ۲۰۰ هزار است و جمعیت مرد بین ۲۰ تا ۳۹ سال تقریبا ۱۵ میلیون ۱۰۰ هزار است. پس کشور با مشکل حاد جمعیت بالای دختران در سن ازدواج روبرو نیست و این تبلیغات بیشتر در راستای منافع گروهی است و نه مصالح کشور و جامعه. به قول یکی از اساتید مطرح جمعیت شناسی،" اگر مشکل شغل و اقتصاد حل شود جوانان خودشان به بهترین شکل مشکل تجرد راحل می کنند" و لازم نیست ما بزرگترهای متاهل کاسه داغتر از آش باشیم و دختران جوان را از ازدواج با پسران هم سن و سال و همدل خود محروم کنیم و فساد و نابرابری را گسترش دهیم.

*دکترای جامعه شناسی

1717

نظر شما