شناسهٔ خبر: 36445759 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

در انتظار ریشه‌کن شدن یک پدیده شوم

وزنه‌برداری و فوتبال، پیشرو در مبارزه با دوپینگ

دنیای ورزش تورنتو نوشت:آمارهای منتشر شده از سوی ستاد ملی مبارزه با دوپینگ نشان می‌دهد که تعداد نسبتا اندکی از نمونه‌های آزمایش دوپینگ مثبت اعلام شده اند.

صاحب‌خبر -

 ستاد ملی مبارزه با دوپینگ (نادو) در 9 ماه نخست سال میلادی جاری تعداد 870 نمونه از ورزشکاران رشته‌های مختلف گرفته است  که از مجموع این نمونه ها فقط 30 نتیجه مثبت بوده است.

بعضی از خبرگزاری های داخلی با اطلاع رسانی نادرست، خواسته یا ناخواسته در مسیر تخریب رشته وزنه برداری حرکت کردند و با تیتر «وزنه برداری و فوتبال در صدر» زحمات، باعث شدند  تلاش های گسترده این دو فدراسیون، در مسیر مبارزه با دوپینگ و پاکسازی ورزش از پدیده شوم دوپینگ، خیلی راحت نادیده گرفته شود.

در گزارش عملکرد ستاد ملی مبارزه با دوپینگ (نادو) در حوزه نمونه گیری در 9 ماهه ابتدایی سال 2019، آنچه در نگاه اول به چشم می آید این است که وزنه برداری با 8 نمونه مثبت و فوتبال با 4 نمونه مثبت، بیشترین نمونه های مثبت را در میان فدراسیون های ورزشی به خود اختصاص داده اند، اما نکته اصلی اینجاست که این نمونه های مثبت از میان چه تعداد نمونه گیری بوده است؟

فوتبال و وزنه برداری در 9 ماه ابتدایی سال 2019 مجموعا  436 نمونه در فهرست نادو داشته اند که دقیقا معادل 50.1 درصد کل نمونه های ستاد ملی مبارزه با دوپینگ بوده است. به عبارتی کل فدراسیون های ورزشی که در این گزارش از آنها اسم برده شده است، روی هم رفته به اندازه دو فدراسیون فوتبال و وزنه برداری، از نادو درخواست نمونه گیری از ورزشکاران خود را نداشتند و این دقیقا همان نکته ای است که دو فدراسیون فوق را در صدر فدراسیون هایی قرار می دهد که در مبارزه دوپینگ کوشا و پرتلاش بوده اند.

از 870 نمونه ای که نادو در 9 ماه ابتدایی سال 2019 گرفته 261 نمونه متعلق به فوتبال بوده و 175 نمونه هم متعلق به وزنه برداری که از این تعداد فقط و فقط 12 نمونه مثبت شده است. در واقع اگر بخواهیم نگاه آماری دقیق تری به گزارش عملکرد عملکرد اخیر ستاد ملی مبارزه با دوپینگ داشته باشیم، با احترام به تلاش همه فدراسیون ها در بحث مبارزه با دوپینگ، فدراسیون وزنه برداری با 4.5 درصد نمونه مثبت دوپینگ، جایی در میان 8 فدراسیون پردوپینگ ورزش ایران در 9 ماه نخست سال 2019 ندارد.
این واقعیتی است که با افتخار باید به آن اشاره کرد و امیدوار بود وزنه برداری در ادامه راه، با برنامه ریزی منسجم فدراسیون نشین ها و کلیه عوامل اجرایی در هیات های استانی، در آینده ای نزدیک به طور کامل از پدیده شوم دوپینگ پاک شود.

254 251

نظر شما