شناسهٔ خبر: 36445722 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

در گفتگو با «دانشجو» مطرح شد؛

ابراهیمی: احتمال لابی‌ بعضی نمایندگان برای اعمال معافیت مالیاتی در مناطق آزاد / معافیت‌های مادام‌العمر توازن جغرافیایی را بر هم می‌زند

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه اعطای معافیت‌های دائم مالیاتی به مناطق آزاد بر خلاف عدالت مالیاتی است، گفت: انتخابات مجلس نزدیک است و شاید بعضی از نمایندگان با لابی‌گری مانع حذف معافیت مالیات بر ارزش افزوده در مناطق آزاد شوند.

صاحب‌خبر -

علی ابراهیمی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو، با بیان اینکه گسترش معافیت‌های مالیاتی تاثیر منفی بر درآمد‌های دولت دارد، گفت: به عنوان مثال معافیت مالیات بر ارزش افزوده در مناطق آزاد، درآمد‌های دولت را کاهش داده و به اقتصاد کشور لطمه می‌زند.

وی اعطای معافیت‌های دائم مالیاتی به مناطق آزاد را بر خلاف عدالت مالیاتی دانست و اظهار کرد: معافیت موقت مالیات بر عملکرد برای رونق مناطق آزاد مفید و ضروری است، اما اعمال معافیت‌های مادام العمر در مناطق آزاد کشور منطقی به نظر نمی‌رسد و باعث برهم خوردن توازن میان مناطق جغرافیایی کشور می‌شود.

ابراهیمی با تاکید بر اینکه نباید با اعمال نادرست معافیت‌های مالیاتی فضا را برای گسترش فرار‌مالیاتی فراهم کرد، افزود: به عنوان مثال بر اساس قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری- صنعتی شرکت‌های تاسیس شده در مناطق آزاد از پرداخت مالیات در فعالیت خود معاف شدند، اما به مرور برخی افراد با سوء استفاده از این قانون اقدام به تاسیس شرکت‌های صوری نموده و از این طریق مالیات خود را پرداخت نکردند.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس معافیت‌های اعمال شده مالیات بر ارزش افزوده در مناطق آزاد را بر خلاف رسالت اصلی این مناطق دانست و گفت: هدف از تشکیل این مناطق تولید محصولات صادرات محور و ارسال آن‌ها به خارج از کشور بود، اما با اعمال معافیت مالیات بر ارزش افزوده فعالان تجاری این مناطق به سمت واردات هرچه بیشتر کالا از خارج از کشور تشویق می‌شوند.

عضو فراکسیون امید مجلس با بیان اینکه کشور‌های توسعه‌یافته در افزایش درآمد‌های مالیاتی تجربه موفقی داشته‌اند، گفت: این کشور‌ها به طور معمول از درآمد‌های سرشار مالیاتی بهره‌مند شدند، ما نیز در کشور خود باید به دنبال کاهش معافیت‌های مالیاتی غیر ضروری بوده و به تبع آن درآمد‌های خود را افزایش دهیم؛ بر همین اساس می‌بایست به دنبال مشوق‌هایی غیر از معافیت‌های مالیاتی برای تشویق مناطق آزاد به تولید باشیم.

ابراهیمی در پایان با اشاره به آخرین وضعیت لایحه اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده در مجلس گفت: متاسفانه امیدی به حذف معافیت‌های اعمال شده در این لایحه وجود ندارد؛ چرا که انتخابات مجلس نزدیک است و شاید بعضی از نمایندگان لابی‌گری کرده و مانع حذف معافیت مالیات بر ارزش افزوده در مناطق آزاد شوند.

نظر شما