شناسهٔ خبر: 36445661 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی از امروز آغاز می‌شود

طنین ندای وحدت جهان اسلام در تهران

کنفرانس وحدت اسلامی نه تنها تریبون خوبی برای بیان و گسترش آموزه‌های اسلام در برابر جریانات و تفکرات گروه‌های تکفیری است بلکه می‌تواند فرصت مناسبی برای بیان مواضع اصولی جمهوری اسلامی نیز باشد. اهمیت برگزاری این کنفرانس در سال‌های اخیر نیز پیش از بیش برای کشورهای اسلامی مشخص شده است، به گونه‌ای که بسیاری از علمای اهل تسنن نیز بر این باورند که این کنفرانس بهترین فرصت برای رفع اختلافات بین مذاهب و شکل‌گیری جریان ضد استکباری بین آنان است.

صاحب‌خبر -

قدس آنلاین: کنفرانس وحدت اسلامی امروز با حضور حدود ۴۰۰ نفر از شخصیت‌های سیاسی برجسته و دیگر اقشار از حدود ۹۰ کشور جهان آغاز خواهد شد، کنفرانسی که بیانگر توجه و تمرکز جمهوری اسلامی ایران برای وحدت آفرینی در سراسر جهان بخصوص دنیای اسلام است.

دبیر کل مجمع تقریب مذاهب اسلامی در نشست خبری خود در این باره اظهار کرد که دیگر نیاز نداریم که اثبات کنیم که تکفیر خلاف جهان اسلام و بشری است، جریان وحدت یک اصل مسلم و پذیرفته شده است. جریان وحدت یک جریان عینی و میدانی است؛ امروزه با شکل گیری جریان مقاومت شاهد شکل گیری یک جریان مقاوم و با استقامتی هستیم.

آیت الله اراکی افزود: تشکیل و برپایی کنفرانس وحدت در شرایط تحریم سختی که جبهه استکبار بر جمهوری اسلامی اعمال کرده است، اثبات می‌کند که این تحریم بی اثر است و نتوانسته است، جمهوری اسلامی را به انزوا بکشاند.

کنفرانس وحدت اسلامی؛ تریبونی برای بیان مواضع اصولی ایران

جمهوری اسلامی ایران از سال 1369 در یک اقدام ابتکاری برای ایجاد وحدت بین مذاهب اسلامی پیشگام شده و همه ساله از 12 تا 17 ربیع الاول در کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی میزبان گروه ها و علمای کشورهای مسلمانی است که دغدغه عزت و همدلی مسلمانان را دارند، کنفرانسی که می تواند در شرایط حساس کنونی جهان اسلام با گردهم آمدن دغدغه مندان و بزرگان دین گام بزرگی را در راستای برقراری صلح و فرو نشاندن جنگ افروزی و فتنه در جهان اسلام محسوب شود.

کنفرانس وحدت اسلامی نه تنها تریبون خوبی برای بیان و گسترش آموزه های اسلام در برابر جریانات و تفکرات گروه های تکفیری است بلکه می تواند فرصت مناسبی برای بیان مواضع اصولی جمهوری اسلامی نیز باشد.

اهمیت برگزاری این کنفرانس در سال های اخیر نیز پیش از بیش برای کشورهای اسلامی مشخص شده است، به گونه ای که بسیاری از علمای اهل تسنن نیز بر این باورند که این کنفرانس بهترین فرصت برای رفع اختلافات بین مذاهب و شکل گیری جریان ضد استکباری بین آنان است. چنانکه حسن الربانی، رئیس مرکز اسلامی اسکاتلند نیز در گفتگو با خبرگزاری تقریب درباره اهمیت برگزاری این کنفراس اظهار کرده که این گردهمایی بهترین فرصت برای همزیستی مسالمت آمیز مذاهب اسلامی است، زیرا قرار نیست شیعه، سنی شود و سنی، شیعه بلکه قرار است با هم زیستن بهتر را تمرین کنیم. وظیفه ما مسلمانان این است که با شناسایی اختلافات از طریق حکمت و موعظه، به همزیستی مسالمت آمیز مذاهب اسلامی برسیم.

با توجه به اهمیت و جایگاهی که فلسطین و مجسد الاقصی برای مسلمانان داراست و نیز افزایش تجاوزات و حملاتی که رژیم اسرائیل در سال های اخیر به مسجد الاقصی داشته، قرار است محور اصلی کنفرانس امسال پیرامون «وحدت امت در دفاع از مسجد الاقصی» باشد و  برنامه ها و کمیسیونهای کنفرانس عمدتا حول این محور برگزار گردد.

طرح صلح هرمز می‌تواند مرکز ثقل وحدت مسلمانان در منطقه باشد

بهروز نعمتی عضو هیئت رئیسه مجلس، با تاکید بر لزوم وحدت میان مسلمانان و برگزاری کنفرانس وحدت اسلامی اظهار کرد که ما در منطقه ای قرار داریم که اکثریت جامعه مسلمانان در این منطقه حضور دارند و گرچه ممکن است برخی تفاوت های سیاسی نیز با یکدیگر داشته باشند، اما گردهمایی مسلمانان در کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی می تواند به بسیاری از تعارضات و جنگ افروزی هایی که در منطقه جریان دارد، خاتمه دهد.

بهروز نعمتی در گفت و گو با خبرنگار قدس می افزاید: بحث امت واحده اسلامی به عنوان یک آموزه کلی می تواند بسیاری از منازعات منطقه ای را از بین ببرد و به نظرم  کشورهای مسلمان با تکیه بر همین امر می توانند مسائل مختلفی را که در حال حاضر با آن مواجه هستند را رفع کنند.

نماینده مردم تهران بر این باور است که اگر کشورهای منطقه نتوانند با تکیه و توجه بر اشتراکات دینی و فرهنگی به حل اختلافات بپردازند و در کنار یکدیگر زندگی مسالمت آمیز داشته باشند، بنابراین طبیعی است که بیگانگانی همچون آمریکایی ها و اروپایی ها به منطقه بیایند و با اقدامات استعمارگرانه به کسب منافع خود و غارت دولت های منطقه بپردازند و بیشترین آسیب را هم به ملت ها وارد کنند.

این نماینده مجلس همچنین با اشاره بر لزوم بهره گیری از فرصت کنفرانس برای بیان مواضع و سیاست های کشورمان، تاکید کرد: باید واقعیت ها را ببینیم، ممکن است عواملی باشد که موجب اختلاف شود اما قطعاً پتانسیل ها و ظرفیت های زیادی برای اتحاد دولت ها وجود دارد که طرح صلح هرمز هم می تواند به عنوان مرکز ثقل اتحاد مسلمانان در منطقه مطرح شود. همچنین تعاملات و هم افزایی های دینی و تمدنی می تواند اختلافات بین ایران و عربستان را کاهش بدهد، چنانکه ما پالس های مثتبی هم از طرف عربستانی ها دریافت کرده ایم و امیدواریم آنها در راستای نفع گروهی مسلمانان گام بردارند.

انتهای پیام/

نظر شما