شناسهٔ خبر: 36445213 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مورالس آمادگی خود را برای حضور در انتخابات آتی بولیوی اعلام کرد

تهران- ایرنا- "اوو مورالس" رئیس جمهوری مستعفی بولیوی روز چهارشنبه از احتمال بازگشت به کشور و حضور در انتخابات آتی بولیوی خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش رویترز، مورالس در اولین کنفرانس خبری خود بعد از استعفا در مکزیکوسیتی گفت: "ما آماده شدیم تا از پیروزی خود عقب نشینی کنیم، به خاطر برگزاری انتخابات جدید با ترکیب جدید دادگاه عالی انتخابات، اما آنها اصرار داشتند که "اوو" باید از قدرت کناره گیری کند و من نیز ترک کردم با این حال، خشونت در کشور همچنان ادامه دارد، لذا این راه حل نیست".

مورالس که تقریباً در تمام سخنان خود از مردم بولیوی خواست که تقابل و خشونت را متوقف کنند، تاکید کرد  که در حال حاضر بسیاری از افراد به دلیل اعتراض به پیشرفت اخیر در بولیوی تحت پیگرد قانونی قرار دارند.

رهبر سابق بولیوی افزود: پیگرد قانونی نه تنها وزرا بلکه خبرنگاران، متخصصان، روشنفکران و ورزشکاران را نیز هدف قرار می دهد.

خانم «جینین آنیس» ۵۲ ساله از رهبران مخالف و نایب رئیس دوم سنای بولیوی که بعد از کناره گیری اوومورالس به عنوان رئیس جمهوری موقت بولیوی معرفی شده است، گفت: من قصد دارم تا تصمیم دادگاه قانون اساسی برای اجازه دادن به مورالس برای بازگشت و شرکت مجدد در انتخابات را لغو کنم تا او نتواند در انتخابات آتی شرکت کند.

وی افزود: من دو هدف اصلی دارم، اول لغو قانون شرکت نامحدود نامزدهای انتخاباتی و دوم برگزاری هر چه زودتر انتخابات سراسری شفاف و آزاد در کشور که همه نامزدها بتوانند در آن حضور داشته باشند.

به دنبال تشدید بحران سیاسی در بولیوی، سازمان کشورهای قاره آمریکا از دولت لاپاز خواست تا نتایج انتخابات ریاست جمهوری ۲۸ مهر ماه (۲۰ اکتبر) را ملغی اعلام کند و به برگزاری انتخابات دوباره  تن دهد.

روز یکشنبه ۱۹ آبان ‌ماه (۱۰ نوامبر) با دخالت ارتش بولیوی، مورالس مجبور به استعفا شد و در نطقی تلویزیونی گفت: استعفایم را تقدیم می‌کنم تا برادران و خواهران کارمند دولت هدف حملات و تهدیدات قرار نگیرند.

مورالس روز دوشنبه پس از دریافت پناهندگی از مکزیک، بولیوی را ترک کرد.

نظر شما