شناسهٔ خبر: 36444861 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه تعادل | لینک خبر

روند علنی تحقیقات درباره استیضاح آغاز شد

بازخوانی اتهامات ترامپ در برابر رسانه‌ها

نشست‌های علنی تحقیقات درباره استیضاح دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا،

صاحب‌خبر -

گروه جهان|

 نشست‌های علنی تحقیقات درباره استیضاح دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا، از چهارشنبه آغاز شد. در نخستین مرحله، ویلیام تیلور سفیر اسبق امریکا در اوکراین، و جورج کنت مقام سابق وزارت خارجه ایالات متحده، با حضور در مجلس نمایندگان شهادت دادند. ویلیام تیلور بین سال‌های 2006 تا 2009 میلادی سفیر امریکا در پایتخت اوکراین بوده است. از سوی دیگر ماری یووانوویتچ، سفیر امریکا در کی‌یف که تا ماه می‌گذشته این سمت را در دست داشته نیز جمعه (فردا) در نشست علنی مجلس نمایندگان حاضر خواهد شد.

چندین مقام دیگر امریکایی نیز در هفته آینده در نشست‌های علنی روند استیضاح ترامپ حاضر خواهند شد. این افراد پیش از این با حضور در جلسات غیرعلنی استیضاح شرکت کرده و متن شهادت آن نیز در رسانه‌های امریکا منتشر شده است.

به‌گزارش رویترز، پس از شش هفته برگزاری جلسات دادرسی در پشت درهای بسته، دموکرات‌ها اکنون می‌خواهند از طریق برنامه‌های زنده تلویزیونی یافته‌ها خود را با امریکایی‌ها در میان بگذارند تا آنها نیز بتوانند از اطلاعات دست اول درباره رییس‌جمهوری آگاه شوند. مجلس نمایندگان ایالات متحده امریکا 31 اکتبر نخستین قطعنامه درباره رسمی شدن روند استیضاح و عزل احتمالی ترامپ را تصویب کرد. این قطعنامه با رای مثبت 232 نماینده در مقابل 196 رای منفی تصویب شد و تمامی نمایندگان جمهوری‌خواه به این طرح رای منفی دادند. پیش‌بینی شده که نشست‌های علنی در سراسر جهان ده‌ها میلیون مخاطب داشته باشد.

دونالد ترامپ متهم است که کوشیده در گفت‌وگوی تلفنی با ولودیمیر زلنسکی رییس‌جمهور اوکراین، او را در قبال کمک‌های مالی به آغاز تحقیقات درباره فساد مالی جو بایدن و پسرش هانتر بایدن متقاعد کند. هانتر بایدن چند سال پیش زمانی که پدرش جو بایدن معاون رییس‌جمهوری امریکا بود عضو هیات‌مدیره یک شرکت انرژی فعال در اوکراین بوده است. پیش از این نیز کاخ‌سفید به‌دلیل فشار دموکرات‌های امریکا، متن گفت‌وگوی ترامپ با رییس‌جمهوری اوکراین را منتشر کرده بود.

بنا براین گزارش، در حالی که جمهوری‌خواهان در این پرونده دموکرات‌ها را به برگزاری «تئاتر» برای جهت دادن به افکار عمومی متهم می‌کنند، دموکرات‌ها درباره «وظیفه بزرگ و تاریخی‌«ای می‌گویند که از زمان باز شدن این پرونده در اواخر سپتامبر گذشته بر عهده آنها گذاشته شده و نسبت به آن اظهار نگرانی می‌کنند.

برخی تحلیل‌گران هم از قمار بزرگ دموکرات‌ها در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری گفته و به این حزب هشدار داده‌اند در صورتی که دونالد ترامپ بتواند این بحران سیاسی را به سلامت پشت سر بگذارد پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری در 2020 میلادی خواهد بود. با این حال رییس دموکرات کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان ایالات متحده بار دیگر ضمن حمایت از روند تحقیقات تاکید کرده که استیضاح چه به برکناری دونالد ترامپ بینجامد چه نینجامد، ارزش انجام دادنش را خواهد داشت.

به‌گزارش پایگاه خبری هیل، آدام شیف رییس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان امریکا، گفته: «اگر استیضاح از بروز سوءرفتارهای بیشتری از سوی رییس‌جمهور جلوگیری کند، احتمالا حتی در صورت عدم تایید سنا بتواند موجب اصلاحاتی شود.»

این سناتور ارشد امریکایی گفته: «فکر نمی‌کنم درباره استیضاح هنوز تصمیمی گرفته شده باشد. این مساله هدف این جلسات استماع و کار کمیته قضایی خواهد بود اما بر مبنای آنچه شهود تاکنون بیان کرده‌اند، اتهاماتی وجود دارند که احتمالا قابل استیضاح هستند؛ از قبیل ارتشاء و جرایم خُرد و سنگین. اتهام اصلی علیه رییس‌جمهور این است که او به‌دنبال مداخله خارجی در انتخابات امریکا بوده و انجام اقدامات رسمی را مشروط به برآورده شدن منافع سیاسی کرده است.»

گفته شده، در صورتی که استیضاح دونالد ترامپ در جریان روند تحقیقات مسجل شود آنگاه رای‌گیری برکناری او از سمت ریاست‌جمهوری از ۱۶ تا ۲۰ دسامبر ۲۰۱۹ میلادی برگزار خواهد شد. رای‌گیری نهایی درباره برکناری احتمالی ترامپ در مجلس سنا خواهد بود، جایی که از مجموع ۱۰۰ سناتور، ۵۳ نفر جمهوری‌خواه هستند. در این مجلس ۴۵ سناتور دموکرات و دو نماینده مستقل نیز حضور دارند؛ و دموکرات‌ها برای برکناری ترامپ به رای 20 نماینده جمهوری‌خواه نیاز دارند. دونالد ترامپ سومین رییس‌جمهوری در تاریخ ایالات متحده است که استیضاح می‌شود. هیچ‌کدام از روسای جمهور قبلی به‌دلیل استیضاح از مقام خود برکنار نشدند.

 

نظر شما