شناسهٔ خبر: 36444676 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ابنا | لینک خبر

در "آیین تجلیل از رسانه‌های برخط فعال در اربعین حسینی" مطرح شد: کاش همه کارهای کشور اربعینی بود!

ابنا

در "آیین تجلیل از رسانه‌های برخط فعال در اربعین حسینی" که به همت وزارت ارشاد در تهران برگزار شد، از خبرگزاری اهل‌بیت(ع) ـ ابنا به عنوان یکی از رسانه های برتر در این زمینه تجلیل گردید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری اهل‌بیت(ع) ـ ابنا ـ به همت معاونت مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و در "آیین تجلیل از رسانه‌های برخط فعال در اربعین حسینی" از دوازده رسانه برتر در موسم اربعین 1441 ق. (1398 ش. - 2019 م.) قدردانی شد.

در این مراسم که دیروز سه شنبه 21 آبان 1398 در تهران با حضور نمایندگانی از رسانه‌ها برگزار گردید، از خبرگزاری اهل‌بیت(ع) ـ ابنا به عنوان یکی از رسانه های برتر در این زمینه تجلیل شد و آقایان «امیر خوراکیان» معاون شورای عالی فضای مجازی، «احمد محمدی‌فر» دبیر ستاد مرکزی اربعین حسینی (وابسته به وزارت کشور)، حجت الاسلام والمسلمین «حمید احمدی» مدیر آموزش بعثه مقام معظم رهبری و رئیس کمیته فرهنگی ستاد مرکزی اربعین، «علی متقیان» مدیرعامل خبرگزاری ایسنا (به نمایندگی از رسانه‌ها) و «محمد خدادی» معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به ایراد سخن پرداختند. 

* خوراکیان: کاش در مسائل ملی کشور هم از الگوی اربعین بهره می‌بردیم

پس از پخش آیاتی از قرآن کریم و سرود ملی جمهوری اسلامی ایران، معاون محتوایی شورای عالی فضای مجازی به عنوان اولین سخنران پشت تریبون قرار گرفت و با اشاره به عبارت های «بالایدی» و «بالالسن» در متون زیارتنامه ای گفت: این دو عبارت، حاکی از دو نوع ضربه ای است که از سوی دشمنان به معصومین(ع) زده شد؛ با دست و با زبان، و به تعبیر امروز رسانه ها به شکل سخت و به شکل نرم.

امیر خوراکیان ادامه داد: امروز هم ضرر یا منفعت رساندن به فرهنگ اهل بیت(ع) می تواند به دو صورت زبانی و میدانی صورت بگیرد که از آن به عنوان سخت و نرم یاد می شود. در این میان، رسانه ها در واقع به صورت زبانی و در میدان جنگ نرم می توانند به فرهنگ اربعین خدمت کنند.

وی تصریح کرد: آنچه امسال شاهد بودیم همکاری بی نظیر و ارزشمند رسانه ها به همت دو مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت کشور بود. در وزارت کشور کمیته فضای مجازی تشکیل شد که سبب شد از انجام کارهای موازی جلوگیری شود و همکاران ما در وزارت ارشاد و معاونت مطبوعاتی در تقسیم کار و همکاری رسانه ها اتفاقی شیرین را رقم زدند. 

معاون شورای عالی فضای مجازی "اتحاد و همدلی بی نظیر در ایام اربعین" را الگویی برای همه بخش های کشور دانست و گفت: فضای اربعین مبرای از مسائل سیاسی و جناحی است. این موضوع منجر شد چیزی جز شیرینی باقی نماند و آرزو کنیم که کاش در مسائل ملی کشور هم از الگوی اربعین بهره می‌بردیم. امیدوارم این رویکرد در تمامی مسائل ملی کشور انجام شود که می تواند به رفع مشکلات کشور کمک کند.

خوراکیان در پایان با بیان اینکه امسال شاهد همکاری خوبی از سوی خود رسانه‌ها هم بودیم در حالی که سال گذشته پراکندگی‌هایی وجود داشت، یادآور شد: واقعا دوستان ما در حوزه وزارت ارشاد و معاونت مطبوعاتی در هماهنگی رسانه‌ها همکاری زیادی داشتند و حتی این همکاری فراتر از آن چیزی که می‌خواستیم صورت گرفت.

* محمدی‌فر: ماهیت اصلی اربعین کاملا فرهنگی است/ رسانه‌ها کنار ما باشند

دبیر ستاد مرکزی اربعین حسینی (وابسته به وزارت کشور) دومین سخنران این برنامه بود و گفت: خود ماهیت اربعین یک ماهیت رسانه‌ای است و انتقال پیام را در دل خود دارد. اربعین با آن حجم و شرایط حتی در سال ۱۳۸۰ هم اینچنین پررنگ نبود. اما امروز نقشی که رسانه‌ها در اربعین ایفا می‌کنند، برای جهانی شدن گام برداشته‌اند و در دنبال کردن این هدف رسانه‌ها پرچم‌دار هستند و آن رساندن پیام اربعین به همه جهانیان است.

احمد محمدی‌فر در ادامه با بیان اینکه امروز در فرهنگ‌سازی ما شکل و ساختار اربعین به خوبی جا افتاده است، یادآور شد: هر ساله با شروع محرم اربعین هم خودش را در صف آیین‌های عاشورایی نشان می‌دهد و نیاز است که عشاق اباعبدالله‌الحسین (ع) هر چه بیشتر از محتوای این حرکت آیینی و جمعیتی آشنا شوند و در اینجا رسانه‌ها هستند که باید پرچمداری کنند. امسال بیش از سه میلیون و ۶۰۰ هزار زائر اربعین داشتیم و به گونه‌ای متفاوت حتی نواقصی که در این مسیر بود تأثیری در روند این پیاده‌روی نداشت. در اربعین امسال بر اساس آنچه که ما دیدیم و گزارش شد مردم عراق هم عاشق پذیرایی از مردم ما بودند.

محمدی‌فر سپس ادامه داد: امسال برخلاف سال‌های گذشته با پایان اربعین موکب‌ها کارشان به اتمام رسید. اما موکب‌های عراق همچنان پذیرایی را ادامه دادند. نه تنها تحرکات سیاسی هیچ نقشی در وحدت زائران نداشت بلکه سال به سال این اشتیاق افزون‌تر می‌شود. ستاد اربعین نیز که وظیفه اجرایی کار را بر عهده داشت با وجود اینکه سال‌های گذشته در معرض مطبوعات و رسانه‌ها نبود، اما امسال احساس نیاز بسیاری کردیم و از رسانه‌ها بسیار بهره بردیم که همکاری همگرایانه و دلسوزانه‌ای داشتند. همچنان از رسانه‌ها درخواست می‌کنیم که تا اربعین دیگر در کنار ما باشید و به ما کمک کنید چرا که ماهیت اصلی اربعین کاملا فرهنگی است.

* احمدی: به خوانش‌های جدیدی در اربعین می‌توانیم برسیم

رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین و مدیر آموزش معاونت فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری یکی دیگر از حاضران در این مراسم بود که برای ایراد سخنرانی به جایگاه دعوت شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین «حمید احمدی» با بیان اینکه یکی از تأثیرگذارترین کارکردهای رسانه در حوزه اربعین است، گفت: شاید به دلیل اینکه که این حرکت در کشورمان جدید بود، کمتر به ابعاد اربعین از سوی رسانه‌هایمان پرداخته‌ایم. البته امسال شاهد هماهنگی‌های خوبی در این زمینه بودیم و می‌توانیم به خوانش‌های جدیدی هم در این زمینه برسیم. در حقیقت کارهایی در این زمینه انجام شده، ولی بسیار اندک است.

وی ادامه داد:‌ اما مهمترین بحث این است که ما در اربعین لایه‌های پنهان دیگری داریم که باید به آن‌ها پرداخته شود. خلأ پرداختن به ارتباط میان فرهنگی و حتی ابعاد تکوینی بخش اربعین، در رسانه‌ها جدی است.

رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین به عنوان یک مثال از این لایه ها گغت: مثلاً رسانه ها می توانند از ابعاد ارتباطات میان فرهنگی و ابعادی تکریمی به موضوع پیاده روی اربعین بپردازند.

احمدی به "گزارشی که خدمت رهبر معظم انقلاب از پیاده‌روی اربعین ارائه شد" هم اشاره کرد و گفت: ایشان روی شناسایی بیشتر ظرفیت ها تاکید دارند و معتقدند باید یک جمع نخبگانی به آن بپردازد.

مدیر آموزش معاونت فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری در پایان پیشنهاد کرد که معاونت مطبوعاتی جلسات مستمری را به صورت سالانه برای برنامه ریزی، آموزش و فرهنگ سازی در رسانه ها برای پیاده روی اربعین تشکیل دهند.

* متقیان: اربعین میراث ماندگار روشنگری‌های ۸۳ خبرنگار است

مجری مراسم سپس از مدیرعامل "خبرگزاری دانشجویان ایران ــ ایسنا" دعوت کرد تا دقایقی به نمایندگی از رسانه ها سخن بگوید.

علی متقیان با اشاره به اهمیت این حرکت عظیم مردمی، اربعین را میراث ماندگار حضرت زینب (س) دانست و اظهار کرد: روزی که امام حسین (ع) در ۲۷ رجب سال ۶۰ با ذکر اهداف قیام که اصلاح دین جدش بود، حرکت رسمی خود را از مدینه به سوی مکه آغاز کرد، این سفر به همراه خانواده انجام شد. در آن روز بسیاری از دوراندیشان و خیران مدینه از امام حسین (ع) درخواست کردند که خانواده‌اش را به همراه خود نبرد، از نگاه رسانه‌ای می‌توان چنین برداشت کرد که حضرت،‌ با این تصمیم در حقیقت حرکتش را با حضور خبرنگاران آغاز کرده است؛ شاهدانی که از نقطه آغاز حرکت تا شهادت، همانند خبرنگار همه اتفاقات و مذاکرات و دعوت‌ها و حتی در کارزار هم از بلندی شاهد بودند و بعدها تمام مشاهدات خود را با صداقت و دقت بیان کردند که امروز پس از نزدیک ۱۴۰۰ سال همه اتفاق‌ها دقیقا به نقل از همین خبرنگاران در دسترس است.

مدیرعامل ایسنا ادامه داد: بعد از واقعه عاشورا، با شهادت امام حسین(ع) و یارانش، در ظاهر جنگ خاتمه یافت و پرونده جنگ بسته شد. براساس قوانین جنگی بنی‌امیه اعلام پیروزی کرد، و تمامی بازماندگان جنگ را به عنوان اسیر با غل و زنجیر و برسم پیروز میدان! در کوچه و خیابان گرداند. این اسیران همان خبرنگارانی بودند که در طول مدت قیام امام را همراهی می‌کردند و از همه ماجرا مطلع بودند. اما آثار خطبه‌های حضرت زینب (س) و امام سجاد (ع) در کوفه و شام که به عنوان اسیر به گونه‌ای اثرگذار بود که در ادامه راه، یزید رسما اعلام کرد که در برگزاری این جنگ مسوولیتی نداشته است.

این مدیر رسانه تاکید کرد: آنچه از قیام امام حسین (ع) باقی مانده و هنوز هم ادامه دارد آثار باقیمانده از تصمیم‌ها و روشنگری‌های ۸۳ خبرنگار است که منجر به آزادی آنان شد و حکومت بنی‌امیه مجبور به تسلیم در برابر قدرت و نفوذ کلام آن‌ها شد.

متقیان تأکید کرد: آنچه از قیام امام حسین (ع) باقی مانده، نتیجه تلاش این خبرنگاران است که شاهد و ناقل واقعه بودند و با تحمل همه سختی‌ها و اسارت با اختیار خود راه کربلا را در پیش گرفتند و در روز اربعین چنان پرچم پیروزی قیام امام حسین (ع) را در کربلا برافراشتند که اکنون پس از ۱۳۸۰ سال همچنان برافراشته است. اگر به دقت به این معنا بیندیشیم که پیروزی قیام امام حسین (ع) در روز اربعین اعلام شده، به معنای کلام زیبای امام حسن عسکری (ع) پی خواهیم برد که فرمودند، یکی از علامت‌های مومن زیارت اربعین امام حسین (ع) است.

متقیان در پایان گفت: آثار خبرنگاران خاندان رسالت، منجر به پایداری قیام و بزرگداشت اربعین شد و امروز هم خبرنگاران ما به تأسی از اهل بیت امام حسین (ع) این حرکت عظیم حضور چند ده میلیونی دلداده امام حسین (ع) را گزارش می‌کنند تا این حرکت عظیم به قیام حضرت حجت (عج) منجر خواهد شد.

* خدادی: نتوانسته‌ایم پیام اربعین را منتقل کنیم

آخرین سخنران "مراسم تجلیل از رسانه‌های برخط فعال در اربعین حسینی"، معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود که در سخنانی گفت: قدرت اصلی اربعین در این است که میلیون‌ها نفر را در یک موضوع با شوق و با حداقل امکانات و حداکثر تهدیدات گرد هم جمع می‌کند؛ این نعمتی است که خداوند عنایت کرده است.

محمد خدادی با بیان اینکه ماهیت اربعین، ماهیتی متفاوت از دیگر مناسبت‌ها در تمام دنیاست یادآور شد: اغلب مناسبات ما تعریف شده است و ساختار دقیقی دارند اما اربعین نه ساختار دقیقی دارد و نه میزان زائرانش مشخص است اما فصل مشترک همه این آدم‌ها معرفت است.

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین تجلیل از رسانه‌های برخط در اربعین حسینی خطاب به اهالی رسانه گفت: ما در موضوع رسانه‌ای اربعین هنوز با نقطه نهایی، فاصله داریم و نیازمند تکمیل زیر ساخت رسانه‌ای هستیم چرا که باید علاوه بر اطلاع‌رسانی، در انتقال پیام اربعین نیز بیش از پیش تلاش کنیم.

خدادی در ادامه گفت: ابتدا باید در بحث اربعین مهندسی مخاطب شکل بگیرد سپس به سوالات پیرامون اربعین، چرایی‌ها، تأثیرات اربعین پاسخ داده شود و این پاسخ‌ها در قالب محتوای منجر به اثر به فراورده‌های اطلاعاتی تبدیل شوند. از دیگر کارکردها کار کردن بر روی خود افراد است که در اربعین شرکت می‌کنند. قدرت امام حسین(ع) ایجاد محتوا بود؛ محتوایی مبتنی بر حقیقت در بستر واقعیت؛ بنابراین ما می‌توانیم در این نهضت تولید محتوا کنیم و قدرت و اثرگذاری این محتوا که اهمیت دارد.

معاون مطبوعاتی در پایان گفت: در همه دنیا گردهمایی افراد از یک تعدادی بیشتر ماهیت خبری پیدا می‌کند، اگر این افراد متعلق به چند کشور باشند، خبر است، اگر متعلق به یک آیین باشد، باز هم خبر است، حالا اگر این جمعیت متعلق به میلیون‌ها نفر از سراسر دنیا و با یک موضوع مشترک باشد، قطعا اهمیت خبری آن بیشتر می‌شود، در حالی که رسانه‌های دنیا این گردهمایی را بایکوت می‌کنند. ما در بعد بین المللی در انتقال مفهوم اربعین باید کار جدی انجام بدهیم و در راستای هم‌افزایی هم باید کارهای جدی صورت بگیرد.

* تجلیل از رسانه های برتر

سپس جوایز و تقدیرنامه هایی به مدیران و نمایندگان دوازده رسانه فعال اهداء گردید.

جوایز به وسیله آقایان خدادی معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدی‌فر دبیر ستاد مرکزی اربعین حسینی (وابسته به وزارت کشور) و حجت الاسلام والمسلمین احمدی مدیر آموزش بعثه مقام معظم رهبری و رئیس کمیته فرهنگی ستاد مرکزی اربعین اهداء شد و حجت الاسلام «سید علیرضا حسینی عارف» مدیرعامل خبرگزاری ابنا جایزه این رسانه را دریافت کرد.

            

   

دوازده رسانه فعالی که به عنوان رسانه های فعال اربعینی 1398 مورد تجلیل واقع شدند عبارتند از:

1. خبرگزاری اهل‌بیت(ع) - ابـنا
2. خبرگزاری جمهوری اسلامی - ایـرنا
3. خبرگزاری دانشجویان ایران - ایسنا
4. خبرگزاری کار ایران - ایـلنا
5. خبرگزاری فارس
6. خبرگزاری مـهر
7. خبرگزاری خبرآنلاین
8. خبرگزاری تسنیم

9. پایگاه‌ اطلاع رسانی و خبری جماران
10. پایگاه اطلاع‌رسانی عقیق
11. سایت تحلیلی خبری عصر ایران
12. پایگاه همکاری های خبری شفـقنا

در این مراسم، معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد "کمک هزینه سفر به کربلای معلی" و مدیریت آموزش بعثه مقام معظم رهبری "محل اسکان در این سفر معنوی" را به رسانه های برتر اهداء کرد.   

برای مشاهده تصاویری از "آیین تجلیل از رسانه‌های برخط فعال در اربعین حسینی" ایـنـجا و ایـنـجا و دیدن حاشیه هایی از این مراسم ایــنـجا را کلیک کنید.

  

      

 

شایان ذکر است خبرگزاری ابنا همچون هر سال، علاوه بر اعزام تیم خبری به عتبات عالیات در ایام اربعین، اقدام به ایجاد "ویژه نامه اخبار اربعین حسینی" و رصد مراسم اربعینی در دیگر نقاط جهان نیز نمود و اخبار و تصاویر آنها را به 25 زبان زنده دنیا منتشر کرد.

...........................
پایان پیام/ 101

برچسب‌ها:

نظر شما