شناسهٔ خبر: 36444540 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

افتتاح چهلمین کتابفروشی در یزد/ معاون وزیر میهمان کتابخوان‌ها شد

گروه ادب ــ بیست و هفتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی به میزبانی شهر یزد پایتخت کتاب ایران آغاز شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ امروز ۲۲ آبان‌ماه نخستین روز هفته کتاب جمهوری اسلامی در یزد، پایتخت کتاب ایران بود. در این روز برنامه‌های متنوعی اجرا شد و با وجود اینکه در فضای شهر کمتر تبلیغاتی در این زمینه دیده می‌شد، اما در برخی میادین اصلی، بنرهای بیست و هفتمین کتاب مشهود بود.
یکی از برنامه‌ها که با حضور محسن جوادی، معاون فرهنگی وزیر ارشاد و نیکنام حسینی‌پور، مدیرعامل خانه کتاب و جمعی از مسئولان فرهنگی ارشاد یزد برگزار شد، دیدار با بابک صابری، نویسنده، مترجم، مدیر انتشارات کودکان و پزشک یزدی و تجلیل از وی بود که جوادی با وی به گفت‌و‌گو پرداخت.
صابری در این دیدار گفت: من کتاب‌هایی در ژانرهای مختلف برای کودکان چاپ کرده‌ام و سعی می‌کنم تنوع در ارائه آثار وجود داشته باشد. یعنی براساس سن و نیاز و ذائقه اثر تولید می‌کنیم.

وی افزود: یکی از کتاب‌های پرمخاطب ما کتاب رمضان است که مفهوم مذهبی و دینی را به کودک انتقال می‌دهد. این اثر در چاپ نخست ۱۵۰۰ نسخه به فروش رفته است و در آستانه چاپ دوم است.

وی ادامه داد: در زمینه رمان نوجوان در کشورمان وضعیت بسیار خوبی داریم. تا ۱۵ سال پیش در طول سال تعداد انگشت‌شماری رمان کودک و نوجوان منتشر می‌شد، اما امروز رمان‌های تک جلدی و مجموعه‌های جالب و جذابی در داخل کشور برای نوجوانان در ژانرهای گوناگون همچون وحشت تولید می‌شود.
برنامه دیگر، افتتاح کتابفروشی کاما کتاب بود که مربوط به بخش خصوصی است. در این مراسم نیز احمد آتشکار، مدیر این کتابفروشی گفت: این کتابفروشی در محیطی به مساحت 400 مترمربع راه‌اندازی شده و در دو طبقه دربرگیرنده کتاب‌های عمومی، نفیس، هنر، کوک و نوجوان و همچنین نوشت‌افزار و صنایع دستی، اتاق بازی کودکان و کتاب‌های کودک و نوجوان است.

افتتاح چهلمین کتابفروشی در یزد/ معاون وزیر میهمان کتابخوان‌ها شد
وی افزود: راه‌اندازی این کتابفروشی با هزینه‌ حدود 3 میلیارد ریال راه‌اندازی شده است و ما سعی کردیم این مکان از استانداردهای لازم برخوردار باشد.
محسن جوادی، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در این برنامه گفت: افتتاح این کتابفروشی نویدبخش اتفاقات خوبی در آینده است و می‌تواند در کاهش آسیب‌های اجتماعی نقش پیشگیری‌کننده ایفا کند. همچنین می‌تواند الگویی برای فرزندان باشد تا از دانش و کتاب بهره ببرند.

جوادی گفت: کار کتابفروشی تنها فروش کتاب نیست، بلکه می‌تواند مسیر را برای ما روشن کند و با حضور نویسندگان و شاعران و افراد فرهنگی در راستای راهنمایی و هدایت جامعه حرکت کند.

نیکنام حسینی‌پور، مدیرعامل خانه کتاب و دبیر این دوره از هفته کتاب نیز گفت: کتابفروشی‌ها از حلقه‌های مهم حوزه نشر هستند که می‌تواند با مخاطب ارتباط مستقیم برقرار کنند و به عنوان پاتوق فرهنگی برای عموم جامعه باشد.

وی افزود: شغل کتابفروشی متفاوت از شغل‌های دیگر است و در حوزه مخاطب و کتابفروش و پاتوق‌های فرهنگی می‌تواند در جامعه اثرگذار باشد، اما شهرداری‌ها و مسئولان دستگاه‌های فرهنگی نیز باید با دید فرهنگی در جهت راه‌اندازی کتابفروشی‌ها کمک کنند.

حسینی‌پور گفت: امیدواریم آیین‌نامه‌ای که در برنامه ششم توسعه در حوزه تعرفه‌های فرهنگی وجود دارد، در هیئت دولت به‌زودی مصوب شود تا کتابفروشی‌ها بتوانند از خدمات آن بهره‌مند شوند و هزینه‌های جاری آنها تا حدود زیادی کاهش یابد.

مجید جوادیان‌زاده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد نیز در این مراسم گفت: ما تا پیش از این 39 باب کتابفروشی در استان داشتیم که با افتتاح این کتابفروشی، تعداد آنها به 40 باب رسید که این نشان از روند صعودی و نوعی پختگی در این بخش است.

وی افزود: امروز باید استان یزد را استانی فرهنگی بنامیم، زیرا از نظر نسبت دانشجو به جمعیت، جزء استان‌های اول کشور است. این استان 26 سال صدرنشین کنکور بوده و به‌نسبت تعداد کتابخانه‌ها نیز در رتبه اول کشور قرار دارد و جزء 10 استان دارای مجوز نشر کتاب است که همه این‌ها نشان‌دهنده نقش فرهنگی استان در کشور است.

جوادیان‌زاده گفت: چشم‌انداز ما کسب عنوان پایتختی کتاب جهان در سال 2022 است که امیدواریم با اجرای برنامه‌های فرهنگی در این زمینه گامهای مثبتی برداریم.

افتتاح چهلمین کتابفروشی در یزد/ معاون وزیر میهمان کتابخوان‌ها شد

برنامه دیگر بازدید از کتابخانه عمومی مرحوم محمد جوادی و حضور در نشست دورهمی فرهنگی بانوان کتابخوان با حضورمحسن جوادی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و نیکنام حسینی‌پور، دبیر بیست و هفتمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران در کتابخانه یادشده برگزار شد.

در این نشست جوادی، حسینی‌پور و خبرنگاران حوزه کتاب به بازدید از این کتابخانه عمومی پرداخته و سپس در دورهمی بانون کتابخوان یزد شرکت کردند.

این نشست با اجرای مرضیه مصطفوی‌پور، مربی برگزیده جام باشگاه‌های کتابخوانی استان یزد و با محوریت معرفی کتاب «نیمه تاریک وجود» نوشته دبِی فورد برگزار شد.

افتتاح چهلمین کتابفروشی در یزد/ معاون وزیر میهمان کتابخوان‌ها شد

برنامه پایانی بازدید از اتوبوس سیار کتاب بود که به همت موسسه آیینه یزد با ۲ هزار عنوان کتاب برای کودکان راه‌اندازی شده است.

انتهای پیام

نظر شما