شناسهٔ خبر: 36444430 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ابتکار | لینک خبر

رئیس دیوان عالی کشور:

اوضاع امروز اقتصاد کشور تماما به دلیل تحریم نیست

صاحب‌خبر - رئیس دیوان عالی کشور گفت: اوضاع امروز اقتصاد کشور تماما به دلیل تحریم نیست، به دلیل بی‏ارادگی‌ها، ظلم،‌ بی‏لیاقتی و ناشایستگی‌های بعضی از کسانی است که پست‌ها را اشغال کرده‌اند.
به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام‏و‏المسلمین مرتضوی‏مقدم اظهار کرد: قوه قضاییه دو مقام دارد؛ یک مقام عالیه و یک مقام قضایی. بالاترین مقام عالیه دستگاه قضا رئیس قوه قضاییه است که عزل و نصب قضات را بر عهده دارد و سیاست‏های کلی قوه قضاییه را مشخص می کند و راهبردها و راهکارها را ارائه می‏دهد.
وی ادامه داد: بالاترین مقام قضایی کشور رئیس دیوان عالی کشور است یعنی ناظر بر تمام احکام قضایی کشور چه آن احکامی که از درجه بالایی برخوردار است و برای تایید رای به دیوان عالی کشور ارجاع داده می‏شود و چه آن احکامی که به دیوان نمی‏آید و در استان‏ها است.
مرتضوی‏مقدم تصریح کرد: دیوان عالی کشور اختیار نظارت بر تمام احکام قضایی کشور دارد که سفرهایی که در سطح کشور شروع کردیم برای اعمال نظارتی است که پرونده‏های آن به دیوان عالی کشور نمی‏آید. قبل از سفر به هر استان یک گروه قاضی باتجربه، برجسته و باسابقه در استان حاضر می‏شوند و به مدت یک هفته در بازدید و سرکشی از شهرها، نمونه آرای صادره را مطالعه و کیفیت رسیدگی، استدلال، استنباط و استناد را بررسی می‏کنند. مواردی را که نقص دارد را تذکر می دهند.
رئیس دیوان عالی کشور با اشاره به جمع‏بندی نظارت‏ها در پایان سفر به هر استان ادامه داد: این حرکت و نظارت در تاریخ دیوان عالی کشور بی‏سابقه است، هدف ما این است که آرایی که صادر می‏شود درست صادر شود، کیفیتش و استدلالش و به تعبیری در یک کلمه عادلانه و قانونی باشد.
وی خاطرنشان کرد: در این بازرسی‏ها قضات شایسته، پرکار و توانا شناسایی می‏شوند، نام‏شان در گزارش ما ثبت و نزد رئیس قوه قضاییه ارسال می‏شود و در زمان لازم به این گزارش‏ها رجوع می‏شود و مشخص می‏شود که فلان قاضی شایستگی ارتقا دارد. مرتضوی‏مقدم گفت: قوام جامعه به قیام قسط است، اگر قسط درست اجرا نشود، دادگستری پر از پرونده می‏شود، یکی از معضلات و مشکلات ما در دستگاه قضایی به دلیل بی‏‏عدالتی‏هایی است که در جامعه است. معنای اقامه قسط این نیست که تنها دادگستری اقامه قسط کند. همه در این زمینه وظیفه دارند.
رئیس دیوان عالی کشور با ذکر آیه‏ای از قرآن تصریح کرد: یا ایها الذین آمنو کونوا قوامین بالقسط. این خطاب به مومنین است و اهل ایمان می‏توانند قسط را اقامه کنند. اگر همه در مسیر حق حرکت کنند، اختلافی به وجود نمی‏آید. اگر هرکسی در هر اداره و محیطی اقامه قسط کند، جامعه، جامعه صالحی می‏‏شود؛ همه چیز ما باید تحت‏الشعاع حق باشد. وی افزود: پای پرچمی که ریاست قوه قضاییه در مبارزه با فساد علم کرده است، ایستاده‌ایم و نخواهیم گذاشت این پرچم زمین گذاشته شود، گردن‏کلفت‏ها را بیشتر از خرده‏‏پاها باید دنبال کرد، البته منظورم این نیست که خرده‏پاها تعقیب نشوند، باید گردن‏کلفت‏ها را پایین بکشیم و زمینه فساد را در ادارات خشک کنیم.
مرتضوی‏مقدم گفت: اوضاع امروز اقتصاد کشور تماما به دلیل تحریم نیست، به دلیل بی‏ارادگی‌ها، ظلم‏،‌ بی‏لیاقتی و ناشایستگی‌های بعضی از کسانی است که پست‏ها را اشغال کرده‏‏اند. رئیس دیوان عالی کشور افزود: اگر کسی اطلاعات قضایی داشته باشد مستند و مستدل صحبت می‌کند و دلیل می‏آورد و سومین مزیتی که دارد به موقع شکایت می‏کند و به موقع دعوی مطرح می‏کند و اعتراض می‏کند.
وی در پایان گفت: سعی کردیم از وظیفه خود عقب نمانیم و به هر طریقی شده به استان‏ها سر می‏‏‏زنیم. استان خراسان جنوبی از استان‏های خوب کشور از جهت رسیدگی، تعداد پرونده‌ها، کیفیت کار، آمار پایین پرونده نسبت به سایر نقاط کشور است.

برچسب‌ها:

نظر شما