شناسهٔ خبر: 36444278 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه حمایت | لینک خبر

«حمایت» گزارش می‌دهد

خسارت سالانه 6/2 میلیارد دلاری آلودگی هوا به تهرانی‌ها

هوای پایتخت به‎گفته مسئولان و متولیان امر همچنان ناسالم است و در این میان شهرری آلوده‌ترین نقطه تهران محسوب می‌شود، هرچند که تمامی ساکنان کلانشهر تهران و البته برخی دیگر از شهرستان‌های استان تهران در حال تنفس ذرات آلاینده هستند، آنچه که تبعات و خسارات اقتصادی نیز برای شهروندان و سلامت آنها به همراه دارد.

صاحب‌خبر - پیامد اقتصادی آلودگی هوا برای هر نفر آنگونه که شینا انصاری، مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران گفته است با احتساب جمعیت 7/8 میلیونی تهران، سهم هر نفر در زیان متاثر از آلودگی هوارقمی معادل ۳۰۰ دلار در سال است. عددی که البته استناد آن به گزارش اخیر بانک جهانی درباره پیامدهای اقتصادی آلودگی هوا بوده و با یک حساب و کتاب سرانگشتی می‌توان گفت؛ این معضل سالانه معادل 6/2 میلیارد دلار به شهروندان تهرانی خسارت می‌زند. ترافیک یا وارونگی دما؟ این آمار و ارقام در حالی عنوان شده است که برخی از کارشناسان اجرای طرح جدید ترافیکی را دلیلی برای تشدید میزان غلظت ذرات آلاینده در هوای پایتخت می‎دانند، هرچند که مدیران شهری این موضوع را رد می‌کنند و توپ را به زمین شرایط جوی به‌عبارتی وارونگی دما می‌اندازند. این درحالی است که در سه سال گذشته شاهد افزایش ۲۵ درصدی تردد خودروها در شهر تهران بود‌ه‌ایم، آن هم در اوضاع و احوالی که حدود دو سال از اجرایی شدن طرح کاهش در کلانشهر تهران می‌گذرد و یکسالی نیز می‌شود که این طرح وارد فاز دوم خود شده است، افزایشی که روز گذشته سردار محمدرضا مهماندار، رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ به صراحت دلیل آن را اجرای طرح کاهش آلودگی هوا ذکر می‌کند. البته وی در توضیح بیشتر برای این امر چند دلیل عنوان کرده است، نخست اینکه در بازه زمانی عنوان شده تعداد خودروها در پایتخت از چهار میلیون عدد به پنج میلیون و ۱۰۰ هزار خودرو رسیده است. ضمن اینکه اجرای طرح کاهش آلودگی هوا موجب شده مردم به‌ناچار از معابر پیرامونی این طرح برای امد و شد استفاده کنند، به طور مثال اتوبان‌های چمران، مدرس و همت مسیر جایگزین برای معابری شده که طرح مذکور در آنها عملیاتی شده است، به‌عبارتی عملا باعث نشده حجم کلی ترددها تغییر کند، بلکه فقط محدوده ترافیکی تغییر کرده است که البته بخشی از آن نیز به عدم پاسخگویی حمل و نقل عمومی بازمی‎گردد، زیرا شهروندان در شرایطی قرار می‎دهد که بیشتر راغب به استفاده از خودروهای شخصی باشند. در نتیجه همه موارد عنوان شده این موضوع را به ذهن متبادر خواهد کرد که تنها عاملی که گره از مشکلات موجود باز می‌کند، کم کردن میزان آمد و شد خودروها در شهر است، به ویژه اینکه طبق اظهارنظر پیروز حناچی، شهردار تهران نیز۸۰ درصد آلودگی در پایتخت مربوط به سوخت‌های فسیلی بوده، ضمن اینکه در شرایط اینورژنی یا همان وارونگی دما، وزش باد به حداقل رسیده و بارندگی نیز نداریم. نتیجه این شده است که وی نیز تاکید دارد؛ هیچ راهی جز کاهش تردد خودروها و محدودسازی آلاینده ها برای نجات پایتخت‎نشینان از همزیستی اجباری با ذرات آلاینده وجود ندارد. شهرری آلوده‌ترین نقطه تهران ماحصل اظهارنظرهای عنوان شده به نوعی این است که طرح‌هایی که تا به امروز در راستای کاهش آلودگی هوا در زمینه تردد وسایل نقلیه در پایتخت اجرایی شده است نه تنها نتوانسته در دستیابی به اهداف تعیین شده در خصوص کاهش میزان ذرات آلاینده در این کلانشهر موثر عمل کند، بلکه به‌نوعی موجب افزایش میزان این آلاینده‌ها نیز شده است. مجموع این شرایط هم موجب شده تا ساکنان این کلانشهر هر روز بیشتر از روز قبل مجبور به استنشاق ذرات آلاینده شوند، البته میزان آنها در مناطق مختلف به میزان نه چندان قابل توجهی نیز متفاوت است، به‌عنوان نمونه محمد رستگاری، معاون پایش و نظارت محیط زیست استان تهران دیروز ضمن اشاره به اینکه هوای این کلانشهر همچنان ناسالم است، این را هم گفته است که شهرری آلوده‌ترین نقطه تهران محسوب می‌شود و بعد از آن مناطق ۲۱، ۱۰ و ۱۵ در رتبه‌های بعدی قرار دارند. ضمن اینکه علاوه بر پایتخت کیفیت هوای شهرستان‌های پیشوا، ملارد، ورامین، رباط کریم، پاکدشت و... نیز در شرایط ناسالم برای همه گروه‌های حساس قرار دارد. البته معاون پایش و نظارت محیط زیست استان تهران این وعده را داده است که شرایط موجود امروز کمی تعدیل خواهد شد، امیدی که البته به راهکار طبیعی که پیشتر حناچی به‌آن اشاره کرده بود، به‌عبارتی باد و باران گره خورده است، زیرا که به‌نظر می‎رسد حداقل تاکنون حتی راه‌حل‌های کوتاه مدت از جمله تعطیلی مدارس، کاهش 50درصدی هزینه حمل و نقل عمومی افزایش بهای تردد در محدوده طرح کاهش، یا ممنوعیت و محدودیت اعمال شده برای آمد و شد خودروهای سنگین نتوانسته موثر واقع شود. به‌عبارتی در حالی که پیش از این سرهنگ سید ابوالفضل موسوی‌پور، جانشین پلیس راهور فاتب عنوان کرده بود با توجه به افزایش آلودگی هوای تهران تردد انواع کامیون در شهر تهران از بیستم آبان تا پایان هفته جاری ممنوع است، اما علی پیرحسینلو، مشاور معاون حمل ونقل شهرداری تهران از تردد 3838 کامیون دودزا تنها در بازه زمانی هشت ساعت در تهران آن هم با وجود ممنوعیت و آلودگی هوا خبر داده، اینکه از ساعت 22 دوشنبه‌ گذشته تا ۶ صبح دیروز، آمد و شد این تعداد کامیون که عمدتا دودزا هم بوده‌اند در دوربین‌های ورودی- خروجی شهر ثبت شده است. براین اساس اگر بادی بوزد و بارانی بیاید می‌توان امید داشت که پایتخت‌نشینان هوای سالم را حتی برای ساعتی هم که شده تنفس کنند و اگر این امر محقق نشود، روزهای آلوده ادامه خواهد داشت.

نظر شما